Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik vind het momenteel echt heel moeilijk om ‘het nieuws’ van me af te zetten omdat ik alleen maar in nog ergere doemscenario’s kan denken voor de toekomst. Peter R. de Vries, het water, andere zichtbare gevolgen van klimaatverandering elders ter wereld, toekomst van de Nederlandse media en oh ja we zitten ook nog met corona.

Het is zo confronterend dat dit een wereld is waarin ik eigenlijk niet zou willen leven, waar ik ook geen verbetering verwacht en waar ik ook geen kinderen op zou willen zetten om die reden. Ik zou me nu eigenlijk moeten focussen op een belangrijk studieproject, maar dat lukt niet. Waarom juist nu dit allemaal me zo hard raakt weet ik niet, maar het komt echt hard binnen. Kan even echt niks positiefs meer zien.

Disclaimer: Het is niet mijn bedoeling om het nieuws nu volledig op mezelf te betrekken, hoewel ik dat natuurlijk wel deels met dit berichtje doe. Mijn kleine algemene leed is natuurlijk niet te vergelijken met iedereen die op de een of andere manier écht lijdt aan wat er gebeurt. Ik wilde het toch hier posten omdat ik het even kwijt moet en ik denk dat misschien meer mensen zich zo voelen. Edit: ik voel me gewoon machteloos en moedeloos, dat is wat ik even kwijt wilde.

44 likes

Is helemaal niet raar hoor. Ik ben nu ook op werk en moet allemaal belangrijke zaken afsluiten voordat ik vakantie heb maar ik ben alleen maar bezig met het thuisfront. En dan ben je daarmee enorm bezig en dan hoorde ik over Peter R. de Vries ook nog iets en dan dacht ik elke keer: En dat óók nog vandaag. Hopelijk gaat het bij jouw familie en vrienden allemaal goed!

3 likes

Volgens mij voelen heel veel mensen zich op dit moment zo, ik in ieder geval wel! En ook over generaties heen, mijn moeder zei ook gister dat dit echt een wereld is geworden waarin ze eigenlijk geen kinderen had willen grootbrengen. Dus je bent echt niet alleen met je gevoelens :disappointed:

13 likes

Ik snap je gevoel wel hoor, ik heb me gisteren ook een paar keer afgevraagd in wat voor wereld mijn kind gaat opgroeien. Het is veel tegelijk en met die corona erbij is het momenteel niet heel rooskleurig.

Maar ik raak me er wel van bewust dat ik (hoe cliché ook) kleine dingen echt meer moet gaan waarderen.

3 likes

Huizen ingestort, meerdere doden en vermissingen in Erftstadt Huizen Duitsland ingestort, meerdere doden en vermisten • Deel geëvacueerden Maastricht mag naar huis | NOS

Jeetje, hele aardverschuiving, pff.

Het is echt verschrikkelijk. Hoop dat zoveel mogelijk mensen en dieren gered kunnen worden. Een aantal vrienden hebben moeten evacueren en die zijn gelukkig op tijd weg al kunnen ze er vanuit gaan dat de huizen vollopen.Zelf hebben we nog een droog huis maar het is erg spannend. Al die mensen wat overleden of vermist zijn in Duitsland en België, zo heftig

1 like

Ik begrijp je helemaal. Ik heb echt gisteren ontdekt dat ik enorm bang ben voor natuurrampen zoals wateroverlast. Ik was op mijn werk en daar waren een paar straten een beetje overstroomd (je stond met je voeten onder) en de treinen naar huis hadden vertraging. Ik raakte daardoor al in een soort paniekmodus en heb echt mijn vriend 3x gevraagd of alles oke was thuis (daar was niets aan de hand).

Heb vandaag ook gekeken op een kaart of wij in overstromingsgevoelig gebied wonen, hoe we de tuin nog groener kunnen maken, wat zouden we snel naar het eerste verdiep kunnen brengen, transportmandjes voor de katten op een handige plek neerzetten, … Ik kan het ook moeilijk loslaten, omdat je er zo weinig aan kan doen. Voelt inderdaad echt machteloos.

4 likes

Ik voel me precies zo.

En inderdaad, ik laat ook geen kind opgroeien in een wereld waarvan je behoorlijk zeker weet dat het nog veel, veel erger gaat worden. Dat is een keuze die ik al heel lang geleden heb gemaakt.

Ik probeer ook te begrijpen voor mezelf waarom het momenteel allemaal zo veel zwaarder valt, want rampen/aanslagen/moord en doodslag gebeuren tenslotte iedere dag.

10 likes

Voor mij is het gevoel overheersend dat alles zo dichtbij komt: rampen in Nederland en familie en forummers die daar wonen en weg moeten of mensen opvangen, Covid wat vooral toeslaat bij mensen van onze leeftijd en Peter R de Vries, wat voor mij een man is waarmee ik opgegroeid ben qua tv-programma’s en dat hij zo afschuwelijk is vermoord. Dit alles bij elkaar maakt het super overweldigend, het is nu niet ‘aan de andere kant van de wereld’ of gangs in het buitenland, het is zo dichtbij. Ben me zo bewust van mijn/onze eigen kwetsbaarheid deze week.

15 likes

Het is heel overweldigend inderdaad, alsof er geen ruimte is om bij een ding echt stil te staan. Zo ervaar ik het in ieder geval, ik wil bewuster stilstaan bij Peter R./corona/Limburg maar er gebeurt gewoon zoveel tegelijk

8 likes

Jezus de hoofdingang van het Mediapark in Hilversum wordt afgesloten ivm dreiging :cold_sweat:

Pff, het houdt maar niet op hé.

“Koop een roos morgen, wit, rood, het maakt niet uit”, schrijft Peter Schouten op sociale media. De advocaat was jarenlang bevriend met Peter R. de Vries. Hij roept iedereen op vandaag een roos te kopen en op het trottoir te leggen als eerbetoon aan de misdaadjournalist. “Leg hem op het station, gooi hem uit de auto langs de weg, bedek Nederland onder rozen, voor Peter.” En als de rozen op zijn? “Koop er dan één overmorgen of de dag daarop. Geef niet op. Vergeet niet. Vergeet nooit”, zegt Schouten.

:cry:

30 likes

Er is nu ook een dijk doorgebroken in Meerssen en bewoners moeten naar de bovenste verdieping omdat er geen tijd meer is om te evacueren. Ik besef gewoon niet dat dit echt gebeurt nu in Nederland? Zo bizar en zo eng

5 likes

Ik hoop dat iedereen zich daar veilig kan stellen en dat er geen slachtoffers gaan vallen.

5 likes

Pff! Zo’n dreiging komt na afgelopen 2 weken natuurlijk dubbel zo hard aan en dat weten mensen natuurlijk. Benieuwd of dit dan serieus een dreigement is of een ‘lolbroek’ die denkt dat dit een leuke grap is :confused:

Ik was met mijn moeder aan het bellen toen het luchtalarm afging, dit is echt zo enorm enorm enorm erg :cry: :cry:

11 likes

In Venlo word het ziekenhuis uit voorzorg ook geëvacueerd. De Maas loopt daar precies achter.

1 like

Als het een grap is hoop ik dat de dader net zo hard aangepakt wordt als normaal. Hoop dat het met een sisser afloopt allemaal.

Dat van die dijk is ook echt vreselijk. Lijkt zo langzaam alsof we in een dystopie terecht komen.

5 likes

Ik hoop zo dat klimaatverandering eens serieus genomen gaat worden. Wetenschappers waarschuwen hier al tientallen jaren voor, hopelijk zien mensen nu eens een keer in wat er gebeurt als we niks doen. De afgelopen dagen is de schade al hoger dan de investering was om de klimaatdoelen van een jaar te behalen. Politici zeiken altijd dat het klimaat te duur is, maar mensen onnodig laten sterven en elk jaar ongekende schade repareren is niet bepaald goedkoper en bovendien ook echt immoreel? Dit kan allemaal voorkomen worden.

Hoop echt dat iedereen een beetje veilig kan blijven. Wat moet het vreselijk eng zijn.

24 likes