Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Wow, waar vind je dit? Ik woon blijkbaar ook in een geel gebied

Veiligheidsregio Limburg Noord, ze zeggen in hun liveblog dat er zsm ook meer gedetailleerde kaarten per gemeente volgen.

https://www.vrln.nl/calamiteit/

Hoop dat het meevalt bij jou! Raar ook dat je het aan ziet komen maar er weinig tegen kunt doen.

1 like

Dit kunnen ze berekenen adhv modellen die oa rekening houden met rivierstroming, hoogte, hoeveelheid water etc. Ik werk zelf met hetzelfde programma waarin deze kaarten gemaakt worden

1 like

Ja ik woon aan de Rijn en afgelopen winter was het ook al enorm hoog, maar nu met al die berichten en het water dat je ongeveer ziet stijgenā€¦ toch wel spannend (En niet leuk spannend). Die grens is toch een keer bereikt

1 like

Sterker nog, je kan beter helemaal niks doen aan je tuin en het lekker vol laten groeien dan het uit gemak bestraten.

Ik denk dat het ook iets is van een oudere generatie, dat je tuin er zo perfect mogelijk uit moet zien? En dan liever helemaal bestraat dan overgroeid, want dat ziet er niet netjes uit. We hebben gelukkig een mooie groene tuin met oudere bomen en planten, maar we hadden ook een stukje gras waar we toch geen gebruik van maken en nu gewoon zijn gang hebben laten gaan. Resultaat? Super veel bloemen, klaprozen, hoog gras dat in de avondzon danst en voor een heel mooi beeld zorgt. De vogels in de buurt vinden het fantastisch. De reactie van iedereen boven de 50 die het ziet: ā€œzou je dat wel zo laten??? het lijkt wel een vuilnisbelt??? dit ziet er zo pauper uit???ā€ Ze lijken zich ook zo druk te maken over onkruid terwijl ik denkā€¦ laat het lekker staan. Het is een plantje waarvan we ooit besloten hebben dat het ongewenst is.

20 likes

Ja idd, niks aan het handje hier nu. Had ook niet verwacht dat het tot hier nog zoā€™n impact zou hebben. Maar aan de andere kant, zag beelden van hoe hoog de Maas in Maastricht stond en toen schrok ik wel effe :sweat_smile: waar ik woon is de rivier bij lange na niet zo breed. Goed we gaan t zien, hopelijk valt het mee!

Edit: het kaartje nog eens bekeken maar woon gelukkig buiten het gele gebied, net te snel gekeken haha

2 likes

Dit. Fuck iedereen die op onkruid haat.

15 likes

We hebben nu zo veel ā€œonkruidā€ in de tuin staan wat gewoon hele leuke en mooie planten blijken te zijn. Schattige bloemetjes, mooie bladeren. Af en toe haal ik wat weg omdat het te groot wordt, maar verder zijn (bijna) alle plantjes welkom.

6 likes

Ja dat bedoel ik ook met zorgen, betegelen is dus geen zorgen, het milieu niet onnodig schaden wƩl.

Dit is toch fantastisch :sob::heart:

6 likes

En zonder zelf ook maar iets te zaaien! We wonen hier sinds januari dus door het gewoon een half jaar zijn gang te laten gaan heb je een kleine bloemenweide.

4 likes

Het staat zou laag op ons lijstje van prioriteiten. En men weet vaak niet wat voor planten waar gedijen, waar je weinig onderhoud aan hebt en wat goed is voor de insecten/biodiversiteit. Dan gaat men moet goede moed hele ingewikkelde planten aanplanten, ja en dan is het moeilijk en kies je de volgende keer voor beton en roundup. Kies gewoon iets wat werkt voor jouw tuin dan is het ook allemaal niet zo moeilijk.

2 likes

Wij hebben zo goed als alle bestrating uit de tuin gehaald (op een pad naar schuur en brandgang na voor de fietsen) en hier komt ook al van alles op terwijl ik nog aan het bedenken ben wat ik wil planten (grapje, ik wil een bijenboom denk ik). Gratis planten, yay!

En we zijn de enige hier in de straat, rest heeft alleen maar stenen of vlonder en het verschil is zo debiel. Die andere tuinen hebben na een stortbui plassen water in de tuin staan en bij ons gaan dan de bloemen bloeien etc. en geen plas in de tuin.

7 likes

Wij hebben hier hetzelfde. Proberen zoveel mogelijk groen in de tuin te hebben. En een stukje gras met daarin 2 kleine fruitboompjes. Grasmat was heel slecht geworden dankzij engerlingen vorig jaar. Dus nu geprobeerd opnieuw in te zaaien maar best veel kale plekken. En nu is het gras even de hele tijd met rust gelaten en is het soort mini-weiland met hoog gras, andere vreemde plantjes en paar bloemetjes. Man informeerde van de week of ik toch wilde dat het gemaaid ging worden want hij vond het eigenlijk wel mooi. Dus nu laten we het zo. Want die kale plekken was ook geen gezicht. Ben wel benieuwd wat mijn vader gaat zeggen, die wil vast dolgraag de grasmaaier pakken :joy:
Al hebben mijn ouders wel echt een hele mooie groene tuin vol bloemen maar wel met een keurige grasmat.

3 likes

Is grasmat niet goed? Moet het lang zijn?

Voor ieder die behoefte heeft aan wat positief nieuws mbt de mensheid :heart:

11 likes

Als het langer is en er ook nog wat anders dan alleen gras tussen groeit is het fijner voor de insecten!

3 likes

Moet helemaal niet, alleen ziet/zag onze grasmat er kort heel erg lelijk uit vanwege allerlei kale en gele plekken. En misschien ook gewenning, korte grasmat is netjes en verzorgd. Maar ik vind dit eigenlijk net zo leuk.

2 likes

Hier in het dorp regent het ook al de hele dag, iets van 30-35l per m2. Komt nog niet in de buurt van wat er in Limburg, Luik en Duitsland gebeurt (en gelukkig geen overstromingen) maar dat is ook belachelijk veel. Gebeurt heeel zelden dat er zoveel valt op 1 dag, meestal vind ik het een ā€˜goedeā€™ regendag (voor de plantjes) als er 10l valt op 1-2 dagen.

2 likes

Het hangt ervan af wat je beoogt: voor infiltratie is een grasmat wel okƩ, voor insecten en micro-organismen is het een woestijn.

Ik vind ook dat tuin-eigenaars een verantwoordelijkheid hebben, zeker op vlak van infiltratie en biodiversiteit, maar alleen tuinen aanpakken is niet genoeg. Landbouwgrond is bvb een verborgen infiltratieramp: door het vele overrijden met zware machines is de grond onder een veld vaak helemaal ondoordringbaar voor water en wordt er dus amper water opgenomen.

Een ander gebied waar volgens mij nog veel te winnen valt zijn gebetoneerde parkings. Je kan ook parkings aanleggen met tegelsoorten die wel waterdoorlaatbaar zijn.

Nog een belangrijke is rivieren vertragen: We hebben rivieren rechtgetrokken, waardoor hun opslagcapaciteit danig verkleind is en ze dus sneller buiten hun oevers treden. En daarnaast moeten we ook zorgen dat er plekken zijn waar het okƩ is dat het water buiten zijn oevers treedt.

Bij regenbuien zoals die van vandaag ga je nog altijd problemen hebben, maar je kan misschien toch al de plaatselijke overstromingen bij elke fikse regenbui voorkomen.

15 likes

Ach die Viviƫnne bij boulevard :cry:

7 likes