Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Bedoel je deze?

19 likes

wow wat een mooie foto

bedoelde deze, op zijn kantoor:

shirt van nicky

17 likes

Denk dat deze wel bij de familie zal blijven! Ja kreeg er kippenvel van!

2 likes

Ja nu het water zich in de Maas verzameld en meestroomd verder de provincie in, vernam net al dat rondom Roermond (midden-Limburg) ook al evecuaties gepland zijn.

Terug naar de familie, of misschien wel met Peter mee.
Hij was waanzinnig gehecht aan dat shirt.

3 likes

Heel mooi :heart:

1 like

ik las daarstraks ook nog deze:

door de opwarming van de aarde, is de atmosfeer veel warmer en houdt ze dus meer vocht vast. Wanneer het dan regent kan er dus een pak meer regen uit de lucht vallen. honderd jaar geleden zouden gelijkaardige omstandigheden nooit zulke problemen hebben opgeleverd.

In België (zeker Vlaanderen) mag je daar nog de extreem slechte ruimtelijke ordening bijnemen. Overal beton en verharding en natuurlijke overstromingsgebieden die volgebouwd werden, niet moeilijk dat daar drama’s van komen.

Als er hier al iets uit kan voortvloeien (pun not inteded, want over dit soort dingen maak ik geen grapjes), hoop ik dat er nu toch echt een klimaaturgentie komt! heel wat van de Belgische en Duitse doden hadden vermeden kunnen worden als we begin jaren '90 gezamenlijk hadden afgesproken om de klimaatopwarming niet boven 1°C te laten uitstijgen.

5 likes

Hè, ik hoor het nieuws net pas en voelde meteen een innerlijk naar gevoel met trillip. Vanaf het eerste moment had ik het idee dat het misschien even zou duren, maar hij terug zou vechten en er goed uit zou komen. Ik heb er ook een traantje om moeten laten ondanks dat ik hem eigenlijk niet persé volgde. Hij heeft veel mensen geholpen en ik hoopte dat ze hem konden helpen. Vind het ook echt verschrikkelijk voor zijn naaste. Echt een gemis.

Ik gunde de dader ook geen ‘overwinning’.
Ik hoop dat iemand deze zaak volledig kan uitpluizen om iedereen die hier mee te maken had te berechten en ze de straf te geven die ze verdienen.

8 likes

Ik vind het zo bizar dat er in Limburg gewoon tig huizen vernield zijn etc en dat hier de zon schijnt.

Echt, een hoop ellende zo de laatste tijd

4 likes

Geen idee of dit de juiste plek is om dit te bespreken, maar wat kunnen wij, als individu, als collectief doen om de wereld een beetje beter te maken? Ben best wel sad nu en dan wil ik helpen.

2 likes

Weten ze eigenlijk een beetje van te voren of de kans groot is dat een deel overstroomd of is het altijd onverwacht?
voelt een beetje als een domme vraag en de motivatie ervan is 100% angst over mijn eigen hachje

Familie van m’n schoonzus gaat nu ook geëvacueerd worden. Haar oma moet ook alvast de spullen inpakken. Dit is stom.

Pff lijkt me echt naar. De vader van een vriend moest in Luik zijn en heeft gelukkig nog de trein kunnen pakken naar Brussel, auto is hij denk ik kwijt… al die vernielingen en onzekerheid voor die mensen. Hopelijk snel voorbij

1 like

Wat een kutdag

14 likes

Nou, dan wordt het hoog tijd voor politiek beleid om o.a. maximaal een looppad naar je schuur te leggen. En voor de rest verplicht gras ofzo plus om de 2-3 huizen in een straat, een boom planten want dit is echt zo angstaanjagend. Dit kán toch niet? De overheid moet echt gaan ingrijpen, blijkbaar kunnen wij burgers niet zelf zulke beslissingen in het belang van ons allemaal maken.


Ik kwam dit tegen en ik dacht precies wat deze vrouw dacht. Hoopte zo erg dat hij het ging halen, ging er gewoon in geloven want het moest. Zijn dood was zo onvoorstelbaar.

11 likes

Er wordt nu wel berekend welke gebieden risico lopen op overstroming door het hoge waterpeil in de Maas, zoals op onderstaande kaarten bijvoorbeeld. Maar wat er in Valkenburg is gebeurd kwam volgens mij wel onverwacht.

Mijn ouders wonen randje geel gebied :worried:

1 like

Ahh wat rot! Hopelijk blijft het hen bespaard.

1 like

Ja eens, ik zal tot in den treure blijven herhalen hoe belachelijk ik het vind dat er geen (strengere!!) regels zijn over wat je met je tuin moet doen. Als je een lapje grond wilt bezitten moet je er verdomme voor zorgen ook :rage:

Met het tweede ook eens :cry:

10 likes

Ja, er zijn genoeg kleine (en grote) veranderingen (die helemaal niet veel moeite kosten) die je kan doen die een beetje helpen, maar weet niet of dit het juiste topic ervoor is inderdaad.

1 like

Volgens mij zit de onzekerheid vooral in of alle dijken/waterbuffers het houden. De hoeveelheid regen en de verwachte afvoer van een rivier is best wel goed te modelleren. (Ik ben meteoroloog dus weet niet superveel van hydrologie maar wel iets over regen en waterbeheer). Maar het blijft natuurlijk de natuur dus sommige dingen laten zich niet voorspellen.

Overigens hebben (voor zover ik weet) alle dijken/waterkeringen in Nederland een maximale waterstand die ze aankunnen. Afhankelijk van de locatie van zo’n dijk kan deze dus beschermen tegen een waterstand die eens in 25/100/1000 jaar voorkomt. Af en toe een overstroming is dus (helaas) niet te voorkomen. Maar volgens mij wordt het nu wel een steeds groter probleem dat waterstanden waarvan gedacht werd dat deze maar eens in de 1000 jaar konden voorkomen, (door klimaatverandering) opeens veel vaker blijken voor te komen.

11 likes