Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Wat erg voor je vrienden en wat een geluk je moeder het nog droog heeft. :astonished: dat lijkt me heel erg eng. Voor jou ook een knuffel.

Wow heftig!!! En echt bizar om te beseffen hoe erg het in een klein landje kan verschillen.
Hier echt een beetje miezerregen

Ja ik zit nu thuis in Amsterdam ook gewoon buiten. Blijft raar, want ik zit al het nieuws in de gaten te houden en te appen met vrienden en het voelt alsof ik er middenin zit. Raar dat ik nu weinig kan doen.

3 likes

Ja snap ik, je kunt ook vrij weinig natuurlijk. Hoop voor iedereen in Limburg dat de schade mee zal vallenā€¦ maar zo te horen overal gaat dat niet zo zijn.

Was dit ook onverwachts trouwens?

Zo schrijnend ook die hospice dat wordt ontruimd :pleading_face:

1 like

Het KNMI waarschuwde al dagen, maar ja. Je kan moeilijk de wolken weg jagen.

We zijn er met zā€™n allen aan overgeleverd.
Het enige wat we kunnen doen is nog meer investeren in watermanagement, maar uiteindelijk win je het toch niet van de natuur.

Nou dat kƔn wel, maar ik weet niet of het daar nou beter van wordt.

Er wordt al wel veel aan gedaan. Bij de Maas in Itteren/Borgharen is enorm gewerkt aan uiterwaarden en waterbekkens. Na '93 en '95 moesten ze wel. Het probleem ligt vooral bij ā†’ heuvels - > water zoekt genadeloos snel het laagste punt op. En uiteraard in enorme hoeveelheden.

2 likes

Klopt! Daarom zeg ik ook nog meer investeren in watermanagement.

Ook hier moet weer van geleerd worden en voor de toekomst uitgaan van nog veel extremere beelden.

We doen het als land echt goed op het gebied van watermanagement, maar we moeten de ellende wel altijd een paar stappen vooruit zijn/blijven.

1 like

Ze zeiden net wel op het nieuws dat mensen vanochtend al om zandzakken vroegen en pas Savonds er een aantal geleverd werden, maar veel te weinig voor iedereen.

Misschien had er toch iets meer qua voorbereidingen gedaan kunnen worden.

Je zou wel zeggen dat ze in zulke gebieden ergens in een loods duizenden zandzakken klaar hebben liggen voor noodgevallen.

5 likes

Echt dit zijn van die nutteloze investeringen. Doneer dat aan het behoud van het regenwoud, investeer in groene energie, isolatie pfff

Net zoals die Jeff Bezos waar opeens lovend over gepraat werd, want hij had een beetje wisselgeld opzij gezet voor de natuur. Ondertussen zit die hypocriet raketten de lucht in te schieten.

7 likes

Ja eens, we blijven vechten tegen de natuur die wij tegelijk kapotmaken. Snap dat op de korte termijn dijken verhogen helpt, maar stel dat het water zo extreem stijgt, dan is dat ook wel een indicatie van andere problemen waar we niets tegen kunnen doen. Dus richten op het grotere geheel zou beter zijn.

Er moet gewoon radicaal iets veranderen, maar ja, de regering durft alleen maar korte termijn beslissingen te maken.

2 likes

In Luik en omgeving gaat het ook helemaal niet goed, mensen dood/vermist, huizen ingestort, evacuatiesā€¦ Heel eng. Hopelijk stopt het snel met regenen en overstromen er niet nĆ³g meer rivieren.

2 likes

Beetje vreemde site maar denk niet dat het een onzinverhaal is. Zo in en in triest dat mensen die hulp nodig hebben het maar niet krijgen :pensive: Dit soort incidenten lijken alleen maar meer voor te komen de afgelopen jaren.

1 like

wat heftig wat er nu in Limburg gebeurt, hoop dat het allemaal ee beetje meevalt.

1 like

Ik vind dit een naar bericht.
Dat een buurman iets zegt is er geen sprake van dat er geen hulp gegeven wordt.

1 like

Gezamenlijk probeerden ze hulp voor hem te zoeken, maar deze kwam maar moeizaam op gang.

Neem aan dat die mensen dan op de hoogte waren van het proces.

Daarnaast, als er passende hulp gegeven was, was dit waarschijnlijk toch niet gebeurd.

Ho, volgens mij komt dit best dichtbij voor @keekie
Hier is het in een ander topic ook over gegaan.

daarnaast, passende hulp is niet altijd mogelijk binnen de huidige wet- en regelgeving. Er zijn beperkingen aan wat instanties kunnen doen.

3 likes

Oh dat heb ik niet gelezen!

1 like