Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Nee, Taghi heeft de moord op wiersum niet zelf gepleegd ( dat kan ook niet, want hij zat al vast). Hij wordt wel beschouwd als op drachtgever en zijn volle neef had een coördinerende rol

3 likes

Ja, en het voornaamste probleem daarin is dat er nooit langetermijnbeleid is gevoerd waardoor bijvoorbeeld het stikstofprobleem steeds naar voren is geschoven/is genegeerd waardoor de bom uiteindelijk is gebarsten. Dit is een goed artikel daarover:

Boeren zijn van deze slechte politieke keuzes het slachtoffer geworden. Maar wat mij wel enorm stoort aan de boerenprotesten is dat daar gedaan wordt of de milieuproblemen niet bestaan of overdreven worden. Maar die feiten ontkennen heeft gewoon heel weinig zin. Bovendien zijn er ook boeren die wel vernieuwend bezig zijn geweest en de transitie hebben gemaakt naar duurzamer boeren. Je kunt als boer natuurlijk ook zelf nadenken over de effecten van je bedrijf en hoeft niet alleen maar af te wachten wat de overheid zegt.

Tot slot: het argument dat we de boeren nodig hebben voor onze voedselvoorziening vind ik altijd erg lachwekkend. Nederland is wereldwijd de grootste exporteur van landbouwproducten. En sowieso, waarom zou het zo zijn dat ‘we’ (burgers/stadsmensen) het werk van
boeren niet waarderen? Ik koop al jaren producten rechtstreeks bij de boer maar ik mag daarnaast ook kritisch zijn.

21 likes

Betty staat er nog steeds

5 likes

Leek me al zo’n tegenstelling, die twee woorden bij elkaar. Tiel en rapper

1 like

Dat ze hier heel goed voor het vee zorgen vind ik echt totaal ongeloofwaardig, en als dat vooral zo gesteld zou worden omdat het er in andere landen erger aan toe kan gaan heb ik geen boodschap aan.

6 likes

Het komt opeens wel heel dichtbij.

1 like

Waarom is dat ongeloofwaardig? Ben je wel eens op een boerderij geweest?

De meeste boeren hebben echt wel hart voor hun vee hoor. Natuurlijk kun je kritiek hebben op boerderijen en op het principe dat koeien het hele jaar melk moeten geven enzo, maar ik vind echt niet dat je zomaar kunt zeggen dat boeren niet goed voor hun vee zorgen.

9 likes

Een oude collega 5 jaar geleden maakte zich er altijd heel boos om als mensen dit soort dingen zeiden. Zijn ouders hadden een boerderij en hij beweerde dat ze super goed voor de beestjes zorgden. Ik wil best geloven dat daar een kern van waarheid in zit maar volgens mij vindt de algemene dierenwelzijn activist het -terecht- not done dat het eindstation voor de diertjes consumptie voor de mens is.

9 likes

Ja ben op meerdere boerderijen geweest en kom ook uit een regio met veel (vee)boeren.

En die beesten zijn een product met als eindstation iemands maag, dus jup totaal ongeloofwaardig dat er héél goed voor ze gezorgd wordt.

We zijn het land van de megastallen, hoe dan?

14 likes

Ik denk dat een boerderijbezoek voor velen juist alleen maar bevestigt hoe slecht dieren er daar aan toe zijn. Die dieren hebben in de meeste gevallen amper bewegingsruimte.

3 likes

Maar het het hele jaar zwanger houden van een koe is toch op zichzelf gezien al aan te merken als niet goed voor een dier zorgen???

Moet je even indenken dat dat bij een vrouw zou gebeuren. Ik denk dat dat niemand zou zeggen, jaaaa maar er wordt wel goed voor de vrouwen gezorgd hoor ze moeten alleen maar het hele jaar zwanger zijn, vervolgens worden hun kinderen/kalveren bij hun weggerukt en moeten ze het hele jaar melk geven, ten slotte worden ze vermoord voor de consumptie…:weary: ik snap niet hoe je (dan bedoel ik de boeren) met droge ogen kan zeggen dat er dan wel goed voor ze gezorgd wordt.

En dat is nog los van de beperkte bewegingsruimte die ze dan hebben

22 likes

Wat is ‘slecht zorgen?’. Als je beeld is dat een koe het hele jaar in de wei moet rondlopen en zelf bepalen of en wanneer er een kalfje komt en wanneer er word gemolken (ik noem maar iets): dan is (in geen enkel scenario) realistisch als er ook geld verdiend moet worden en het dier voor een producr zorgt dat wij als.consument willen. Je houd nou eenmaal geen 80 koeien voor de gezelligheid en met geluk een beetje melk. En is dat dan meteen slecht voor je dieren zorgen, of minder ideaal? Boeren verdienen echt geen bakken met geld, de huidige prijzen voor hun melk of vlees zitten vaak net rondom de kostprijs.

Als een dier gehouden word voor een product zal er altijd een ‘bedrijfsvorm’ aan te pas komen om dat zo optimaal mogelijk te doen. Maar dat betekent niet dat dierenwelzijn automatisch onderaan staat. Boeren zijn van deze dieren en hun welzijn afhankelijk van hun inkomen.

11 likes

Vlees moet sowieso gewoon veel duurder worden. Het is belachelijk dat we hier elke dag vlees ‘kunnen’ eten, staat totaal niet in verhouding. En ook weer gewoon alles van de beesten gebruiken: de botten voor een bouillon voor een volgende dag(en) en orgaanvlees wordt ook gewoon bijna over ter wereld gegeten terwijl hier alles wordt weggegooid. Het hele gevoel dat je überhaupt een dier eet is weg met al die cordon bleu’s en duitse biefstukjes en totaal niet duurzaam: je doodt gewoon een heel dier om vervolgens de helft ofzo niet te gebruiken. Als iedereen normale prijzen gaat betalen hoeven die boeren ook niet zo intens veel koeien te houden, wordt er automatisch veel meer vegetarisch gegeten, en komen die boeren financiëel ook niet in de zeik.

Misschien is het allemaal net te simpel gedacht hoor maar het lijkt me sowieso dat we terug moeten naar vroeger wat betreft vlees eten is een luxe en een uitzondering. Er zijn mensen in Nederland die élke dag, 3!!! keer per fucking dag vlees eten. Dat is gewoon van de zotte.

(Plus kijk hoe tering veel groentes en fruit en vleesvervangers en graan en notenverwerkingen we hebben? 60 jaar geleden waren er bijna alleen aardappels, bloemkool en boerenkool en appels en bessen, havermout en griesmeelpap. We zijn echt veel te fucking verwend met z’n allen, echt NIEMAND heeft recht op elke dag vlees en je kan echt niet gaan klagen als dat een keer een eerlijke prijs krijgt wanneer je supermarkt zo achterlijk goed gevuld is)

47 likes

Eens. We kunnen wel zeiken op de boeren maar als consument moeten we ook ons aandeel pakken want wij bepalen met ons eet en koopgedrag de vraag die er is.

Ik vroeg na de vorige boerenprotesten aan vrienden met een akkerbouwbedrijf wat we als consument nou het beste kunnen doen om als ons aandeel te pakken in deze kwestie en zij gaf toen o.a. aan: eet uit het seizoen en producten uit Nederland.

5 likes

Ik ben het er mee eens dat je als consument ook betere keuzes kunt maken, maar ‘een beter klimaat begint níét bij je zelf’, maar bij de overheid.
Ben er inmiddels moe van dat de verantwoordelijkheid altijd bij de burger wordt gelegd, terwijl er veel grotere maatregelen nodig zijn.

16 likes

Hier ben ik het niet mee eens, ik vind juist dat de overheid hier een rol in heeft. Ik vind echt wel dat ook burgers een verantwoordelijkheid hebben maar ik word er een beetje zat van dat ‘wij’ van alles doen en een aanzienlijk deel van de burgers z’n rug breekt om duurzaam te leven, plantaardig te eten, de hoofdprijs betalen voor groene stroom en hun afval scheiden terwijl de grote bedrijven de wereld naar de klote helpen en elke overheid daar aan meewerkt. En de natuurfilms maar zeggen JA KINDEREN JULLIE MOETEN ECHT DE WERELD REDDEN!!!
Echt klaar met dat alles op de verantwoordelijkheid van de burger schuiven.
Het is toch wel duidelijk ook dat mensen de waarde niet meer in kunnen schatten omdat de waarde letterlijk heel laag op het pakje vlees staat

30 likes

Ik zeg ook ‘ons aandeel’ en niet ’ wij zijn de oplossing’
Wij kunnen ook niet blijven wijzen naar de overheid en regelgeving en de boeren zelf.

2 likes

Jawel hoor, ik blijf graag wijzen naar de overheid (niet per se naar de boeren, die hebben het echt zwaar, dat begrijp ik wel)

Edit: wat Dilla hier boven zegt dus

1 like

Hebben we afgelopen jaren niet gezien hoe veel invloed de reactie van de burger kan hebben om iets onder de aandacht te brengen en verandering te eisen?

Edit: wel met je eens dat het soms zo ‘machteloos’ kan voelen als je daar zit met je groene steoom.en je zonnepanelen en je bewust gekochte voedsel en fairtrade spullen en er dan ook een grote induatrie is die maar door gaat. Maar zelf weiger ik me daar bij neer te leggen om te kijken naar wat ik kan doen.

3 likes

Ja ik dacht dus al dat het niet zo simpel was want daar had ik niet bij stilgestaan. Ik weet niet zo goed wat daar dan mee moet want dat kan natuurlijk niet afgedwongen worden in andere landen (en in sommige landen is het vlees voor de burger denk ik al duurder maar is het inkomen voor de mensen gewoon veel lager?)
Maar zou het iig wel graag op deze manier in Nederland zien.

2 likes