Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Och die moeder van Nicky Verstappen :heart::heart:

2 likes

49 likes

Haahhhaa wat een heerlijk wanstaltig wezen

2 likes

Jongens luister nou naar de politie

38 likes

Ho, er zijn grenzen hoor!!

1 like

Over het boeren protest he, is er iemand die er wat meer over weet en vind dat de boeren wel gelijk hebben?
Want ik merk dat ik dit soort intimidatie protesten niet echt los kan zien van waar de discussie om draait en vind eigenlijk per definitie dat ze gewoon geen gelijk hebben.
Ik heb ook het idee dat de meeste boeren die er staan ook varkens en koeien boeren zijn en niet glastuinbouw of open veld groenten.
En volgens mij valt er bij die varkens en koeien boeren nog behoorlijk veel te winnen op gebied van klimaat en dieren welzijn.

Ik sta overigens ook open voor mensen die vinden dat ze geen gelijk hebben maar dan hopelijk met andere argumenten dan “ik vind het gewoon eikels”.

13 likes

Ja ik betrapte mezelf ook op opmerkingen als “Het zijn ook allemaal van die types” etc. Heeft inhoudelijk niks met het probleem te maken, dus ik ben ook wel benieuwd.

1 like

De ouders van een vriendin hebben een agrarisch bedrijf en wat vooral het probleem is, is dat de regelgeving heel snel en ingrijpend continu veranderd. Ik vond dat, als linkse vegetariër, supergoed, maar zij legde uit dat het veel geld kost en voor de boeren niets oplevert, ze zich niet gesteund of gehoord voelen daarin. Dus niet per se dat ze moeten aanpassen, maar wel het tempo en gebrek aan hulp.

Als anderen dit specifieker kunnen uitleggen hoor ik het graag haha beetje vaag dit.

5 likes

Nou ik heb wel het idee dat het niet alleen gaat om boeren met vee. Ook heel boeren maken zich druk of ze wel kunnen blijven produceren. ze voelen zich achtergesteld wat betreft regelgeving. Stikstof wordt vooral bij hun neergelegd, terwijl dat maar een deel van het probleem is.

Denk ook een stukje onderwaardering. Boeren zijn heel belangrijk om een zelfvoorzienend land te zijn, maar dat lijken we soms te vergeten. Maar stel dat de grenzen dichtgaan en er zijn bijna geen boeren meer, wat dan? Dat zie je al wel een klein beetje door corona gebeuren.

Maar heel eerlijk ik heb absoluut geen harde feiten en bewijzen. Dit is wat ik hoor en zie in mijn omgeving. En verder weet ik er ook niet genoeg over. Wel denk ik dat er zeker een kern van waarheid in de protesten zit en de boeren weg zetten als irritante mensen klopt mijns inziens niet.

Edit: ja dat ook idd @gerard. Het is niet hij te benen en als ze zus doen is het oke en later moet het zo.

3 likes

Wat ik in mijn omgeving vooral merk (ken wat boeren) is dat er wordt gezegd dat er disproportioneel veel verantwoordelijkheid bij de boeren gelegd wordt, terwijl veel andere klimaatvervuilers minder worden aangepakt. Daarnaast gebeurt het allemaal in sneltreinvaart. Veel boeren zijn enorm bezig geweest met opschalen (zeker toen het melkquotum verdween, toen was er opeens weer meer ruimte) en nu mogen ze bijv. opeens minder vee houden, hierdoor komen ze in enorme financiële problemen. En als laatste dat er vooral weinig met boeren werd gepraat maar dat er vooral opeens een beleid werd opgelegd. Dit zijn wel de minder radicale boeren (ik ken niemand die echt meedoet aan de protesten) maar dat is wel wat ook heerst: het onderliggende probleem willen ze best aanpakken maar dit gaat te snel en heeft te veel gevolgen.

Kleine disclaimer trouwens: ik weet niet precies of alles wat ik zeg 100% waar is maar dit is wat ik om me heen veel hoor

9 likes

Die financiële problemen zijn idd niet mals hij sommigen. Denk ook echt wel een stukje wanbeleid hoor met dan weer akkoord geven voor vergroten en dan weer willen verkleinen.

Trouwens ook het hele idee dat boeren niet goed voor hun vee zorgen is een irritatie factor. Dat klopt gewoon niet (even daargelaten of je het wel/niet eens bent met de ophokking etc) De dieren hier in Nederland worden heel goed verzorgd, antibiotica word gereguleerd en zo weinig mogelijk gebruikt er word gedacht om herbruiken etc.

4 likes

Boeren voelen zich erg onder druk gezet omdat ze aanpassingen moeten doen terwijl ze daar niet de financiele ruimte hiervoor hebben waardoor ze vaak noodgedwongen hun boerenbedrijf moeten verkopen omdat de overheid dat oplegt. Wat dan bijvoorbeeld een traditioneel familiebedrijf was wat ze graag in ere willen houden.

3 likes

Wat een willekeurige mensen ook. Ik ben heel benieuwd wie hun opdrachtgever was. Als ze daar ooit achterkomen. Kan me er weinig bij voorstellen dat ze op een willekeurig moment zelf dachten joh zullen we dit doen.

8 likes

O, daar komen ze echt wel achter hoor. Even crue gezegd, maar zo’n jochie heeft echt niet alle sporen uitgewist.

7 likes

Hahahaha @Gerard en @Evert reageren :joy::joy:heel typisch.
En ook @Marquez, ik vind dat boeren vooral zichzelf wegzetten als ik lees dat er journalisten in de sloot worden gereden en er na een stalbrand mensen/journalisten geïntimideerd worden. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen.

Maar de regelgeving in Nederland veranderd zeker heel snel en is ook niet altijd “logisch” en soms zelfs heel erg tegenstrijdig.
En bij sommige regels is het ook heel erg dat die bedacht worden in den haag door iemand die geen idee heeft en nog nooit een stap in een boerderij heeft gezet.

Een oud collega van mij had vroeger voor de leuk kalfjes opfok en hij vertelde dat sommige regels dan bedacht zijn om het beter te maken voor de dieren maar dat vanwege de bijkomende kosten het onder aan de streep slechter maakt voor dieren.

Ik vind dit soort intimidatie protesten overigens absoluut niet de oplossing maar ik kan me voorstellen dat ze zich al jarenlang genegeerd voelen en geen andere oplossing meer zien.

2 likes

Maar ze zijn er bij die advocaat Wiersum en broer van die kroongetuigen ook nooit officiële er achter gekomen toch?

Ze zegt hier dat Taghi daar iig nooit als verdachte voor is aangemerkt…

1 like

Ik hoop (en denk) dat je gelijk hebt! Het is niet alsof hun ontsnapping zo goed gegaan was.

Hoewel ik bovenstaande echt met je eens ben (denk ook aan het rammen van die deur in Groningen en andere vernieling en intimidatie) en ik ook niet zo goed tegen die stemmingmakerij kan denk ik niet dat we de sector als geheel moeten aanspreken op dit.
Niet alle boeren zijn het met elkaar eens en volgens mij is het echt een minderheid die naar het Malieveld afreist, laat staan de enkeling die betrokken was bij die journalist. Niet de hele sector, niet alle boeren, dat was een idioot en deed dat niet namens alle boeren in NL

6 likes

Tiel passewaaij of all places. Dat “Rapper” dr ook bij.

4 likes