Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik hoop zo dat we over 3-4 maanden Peter in de lange leidse zien staan en hij zijn eigen aanslag aan het oplossen is!

47 likes

Waarom gaat het over de Marokkaanse of Turkse cultuur en blijft dat zelfs doorgaan als de nationaliteit van de verdachten gedeeld is? @Stofdoek @Salmiak @Gato

Niet dat dit een suggestie is om over de motieven van Poolse of Nederlandse criminelen te gaan speculeren maar het stoort mij dat dit bij verdachten van zo’n ernstig delict in verband wordt gebracht met culturele aspecten die iets over een grote groep mensen zeggen die hier zover wij weten niets mee te maken heeft . Bovendien groepen mensen die al vaker te maken hebben met vooroordelen en stigmatisering. Dit lijkt me niet de plek en het moment.

17 likes

Nou als je m’n bericht goed leest wil ik die stigmatisering juist tegengaan maar ik zal het wel verwijderen.

Huh pardon??

Hoe komt jou zus aan deze informatie? Lekker even iedereen over 1 kam scheren. Ik weet niet of ik hier om moet lachen of huilen.

9 likes

Er komt trouwens een serie over Pim!

2 likes

President van Haïti is doodgeschoten lees ik net.

1 like

Hier in Gent zijn net 5 mensen die filmden/foto’s namen van een dodelijk ongeval veroordeeld tot geldboetes. Ik hoop dat ze dit vaker gaan doen aangezien die mensen echt niet doorhebben hoeveel pijn ze aanrichten

https://www.hln.be/gent/geldboetes-voor-ramptoeristen-die-foto-s-namen-en-verspreidden-van-jens-20-minuten-na-dodelijk-ongeval-wilden-scoren-als-ramptoerist~a047bd0b/

39 likes

Ik lees overal de term “mocromaffia” en weet waar dat vandaan komt, maar ik denk dat het goed is om te weten dat deze term feitelijk onjuist is. In de cocainehandel zijn mensen van alle afkomsten en alle nationaliteiten betrokken. Het gaat niet alleen om Marokkaanse jongens of mannen. Ik hoor(niet per se hier) nu veel mensen zeggen “oh maar het zijn een Pool en een Nederlander, dan is het geen mocromaffia”, maar het kan dus perfect wel uit de hoek van Taghi en de cocainehandel komen.

Ik kan iedereen de NRC podcast ‘cocainekoorts’ van harte aanbevelen. Daarin komen veel deskundigen (psychiaters, psychologen, advocaten, sociologen, criminologen etc.) aan het woord die veel kennis hebben op het vlak van de cocainehandel en de dynamiek onderling.

31 likes

Ik wil hier toch even op reageren, behalve dat ik het er absoluut niet mee eens ben wil ik even mijn situatie uitleggen zonder al te veel details. Mijn broertje is een tijdje betrokken geweest in een crimineel circuit (veel lichter dan dit) maar mijn moeder had hier totaal geen weet van terwijl ze ons allemaal zo goed mogelijk heeft proberen op te voeden en ons echt wel zo goed mogelijk in de gaten hield. Tsja jongens van boven de 17 kan je toch niet constant in de gaten houden? Mijn broertje zat op een gegeven moment zo vast in dat wereldje dat het ook zo lastig was om er veilig uit te komen en het ook niet altijd een fijne situatie was voor ons als gezin. Dus hoe zou jij dat zien vraag ik mezelf af? Hoe hadden deze ouders beter hun kinderen in de gaten kunnen houden? Hoe zou jij in dit geval je kind minder vrij laten?

14 likes

Wat is dit voor eenzijdige cursus die jij dan hebt gehad, en wat een zwart-wit-situaties kent jouw zus dan, @Stofdoek. Dat er zo gepolariseerd gedacht kan worden, zorgt er echt voor dat mijn broek afzakt. En dat zegt iets, want ik draag er niet eens eentje.

Brb, even mijn Turkse vriend aan de tand voelen over zijn strafblad.

9 likes

Oef, jeetje zeg. Ik vulde gewoon iets inhoudelijks aan, wat niet per se over deze zaak gaat, zo was deze opmerking ook helemaal niet geplaatst volgens mij. Ik heb ook niet gezegd dat dit in alle gevallen zo gaat en dat al deze jongens de criminaliteit ingaan.

En dit was een cursus interculturele communicatie in het kader van het strafrecht. Mijn opmerking beslaat niet die hele cursus, slechts één element daaruit en bevat ook niet mijn persoonlijke mening over deze culturen. Je mag mijn opmerking best iets objectiever plaatsen, er zijn ook genoeg onderzoeken over dit soort zaken, die ook niet meteen zeggen dat alle mensen uit andere culturen crimineel zijn oid.

https://www.ad.nl/binnenland/gezin-van-opgepakte-verdachte-in-zaak-de-vries-vader-moest-mee-naar-politiebureau~a9c99ccd/

1 like

Net zoals dat jij aangeeft een inhoudelijke reactie te plaatsen, denk ik dat het ook wel duidelijk moge zijn dat ik niet jou persoonlijk aanval (zoals je het nu wel lijkt op te vatten), maar een opmerking plaats over je cursus. Zoals je het verwoorde, komt de cursus namelijk redelijk polariserend over, en dat vind ik jammer en vooral ook zeer onnodig. Zeker gezien de context (onderdeel van strafrecht) zou ik enige nuancering wel kunnen waarderen, vooral omdat er al genoeg vooroordelen rond bepaalde minderheidsgroepen hangen.

4 likes

Ze kennen de opgepakte man als ‘vriendelijk’. ,Hij zegt altijd goededag", aldus een van de buurtgenoten.

Haha echt altijd staat dit er in over verdachten. Alsof iemand die goededag zegt geen crimineel zou kunnen zijn

61 likes

De complottheorieën gaan ook weer rond op Facebook hoor… mensen die screenshots plaatsen dat het 3 dagen geleden al op het AD stond enz.

Ik word zo moe van al die achterlijke mensen.

1 like

Ik hoop dat het oké gaat met je broertje en jullie als gezin.

Ik denk dat dit ook echt een complex iets is. Wat jij ook zegt, je kan als ouders nog wel zo betrokken zijn, je kan niet alles weten wat je (puber) kinderen doen. Ik denk dat elk kind wel dingen heeft gedaan die ouders niet wisten, al was het stiekem naar de Mc Donalds voor het avondeten. Ik vind het dus ook erg makkelijk te zeggen dat het direct aan de ouders of opvoeding ligt. Natuurlijk kan dat een rol spelen, maar dat hoeft niet. Ik vind het dan ook verkeerd om bij zoiets direct te veroordelen. Je weet niet wat er wel of niet achter de voordeur speelt.

7 likes

Zo was de cursus in ieder geval niet bedoeld en overigens was de cursus ook niet gericht op verdachten/daders, dus deze is zeker niet gegeven als polariserend en met het doel om bepaalde groepen in een bepaald crimineel hokje te plaatsen. Er kwam daar veel meer aan bod dan alleen mijn opmerkingen (andere culturen, normen/waarden en hoe ga je daar dan in dagelijks werk mee om). Er kwam via @stofdoek een meer verdiepende opmerking die ik aangevuld heb, dus ook mijn opmerking was niet bedoeld om mensen in een bepaalde hoek te plaatsen of vooroordelen daarin op te stoken.

1 like

Ik vind het wel heel apart dat ze dingen soort dingen roepen in een cursus. De opmerking klopt ook gewoon helemaal niet.
Door dit soort cursussen en de media voelen mensen van een andere ‘cultuur’ zich weer geroepen om voorbeelden te geven dat dit helemaal niet voorkomt. Zag ik ook al een paar berichten hierboven, terwijl Nederlanders zich toch ook niet hoeven te verdedigen tegenover de daden van andere Nederlanders. Wanneer houdt het een keer op om zulke onwaarheden te verkondigen? Vaak ook nog van mensen die persoonlijk niemand kennen van een andere ‘cultuur’.

14 likes

Weg

1 like

Ik ken alleen mijn directe buurman en bemoei me verder lekker met mezelf, dus ik ben waarschijnlijk DE CRIMINEEL van de buurt dan.

1 like