Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Het lijkt me echt leuk om in die vibes te zitten. Kan het ook in de avond/weekend?

Volgens mij zijn verkiezingen in Nederland altijd op een doordeweekse dag, dus in het weekend kan het sowieso niet. Stemmen tellen is altijd ‘s avonds (ik geloof vanaf 21.00 uur). Het kan dan wel (heel) laat worden als er een telfout wordt gemaakt en je moet hertellen. Ik weet niet of je je kan opgeven voor alleen ‘s avonds op een stembureau zitten.

2 likes

Bij veel gemeentes zit je de hele dag op het stembureau, dus van 7 tot 21, en ga je daarna tellen. Is dus echt een hele lange dag. Er komen wel extra tellers bij om 21 uur, daar kun je je dus ook voor opgeven.

Er zullen ook gemeentes zijn die werken met shifts, ik heb zelf een keer gezeten van 7 tot 15 uur, en toen was ik al behoorlijk gesloopt eerlijk gezegd. 100x hetzelfde praatje maken blijkt best vermoeiend te zijn.
Het tellen lijkt mij best leuk, maar doe ik niet omdat het regelmatig voorkomt dat ze tot 2 of 3 uur bezig zijn ivm hertellen.

1 like

Dit jaar gaan ze mogelijk het stemmen spreiden over meerdere dagen (ivm corona) toch? Dan zullen er wel meer vrijwilligers nodig zijn om deze taken te vullen. Heb er ook wel eens over nagedacht, misschien ga ik dit jaar ook wel mee doen.

Bij mijn gemeente kun je je niet meer aanmelden als lid van het stembureau. Stemmen tellen is via een uitzendbureau in onze gemeente. Dat is voor mij niet echt van toegevoegde waarde; dan neem ik een dag vrij van m’n werk om dan bij te verdienen met stemmen tellen. Als definitief is dat de verkiezingen meerdaags zijn, ga ik kijken of ik me alsnog kan aanmelden.

Hoezo is dat niet van meerwaarde dan? Tellen is pas nadat de stembureaus sluiten dus dan hoef je geen vrij te nemen (tenzij je ‘s avonds werkt natuurlijk)

Vanwege omstandigheden zit ik al tijden heel laag in mijn energie en trek ik het niet om veel naast mijn werk te doen. Zeker bij zoiets waar ik het echt goed wil doen is dat niet handig

Ik heb als puber wel eens stemmen geteld! Verdiende best lekker als 16-jarige. Ik weet ook nog wel dat we een paar keer moesten hertellen en steeds niet uitkwamen en toen hebben we een stem weggegooid (:scream: fraude). Was een blanco stem

3 likes

Nou precies dit is de reden dat ik dat nooit meer ga doen. Voelde als de langste avond van m’n leven pfff

2 likes

Woensdag is in principe mn vrije dag dus heb me bij de gemeente aangemeld. Meer informatie wordt dan later toegestuurd en dan kan ik kijken of ze me nodig hebben/of ik dan kan. Lijkt me wel leuk om een keertje te doen op zich.

2 likes

Kan je ook alleen overdag bij het stembureau zitten of moet je sowieso ‘s avonds tellen ook?

Verschilt per gemeente. Als er in shifts wordt gewerkt kan je rond 15:30/16:00 klaar zijn. Ik vind het wel grappig om te lezen met wat voor nobele motieven mensen zich hiervoor willen opgeven. Zelf heb ik het een keer of 8 (?) gedaan, maar de vergoeding is toch echt mijn belangrijkste motivatie :money_mouth_face:

5 likes

Haha ja zeker allemaal mensen die beweren eigenhandig de democratie willen redden met hun arbeid. Ik verdien er ongeveer evenveel mee als bij m’n bijbaan, het lijkt me vooral leuk om een keertje mee te maken dus ik ga me wel aanmelden denk ik! Ik woon trouwens naast een stembureau dus zou al helemaal chill zijn als ik daar kan werken.

Ik heb het nu een paar keer gedaan en bij mij bleven er 1 of 2 stembureauleden meetellen en de rest ging naar huis!

1 like

Volgens mij is er 's avonds een ander team

1 like

Ik weet niet waar dit het beste past, maar af en toe kijk ik wel eens een aflevering van Duivelse Dillema’s. Zijn korte films waarin ze bepaalde thema’s laten zien.
Helaas is de laatste aflevering van 2018 maar toch, wilde dit even als tip geven als je dit soort dingen ook interessant vindt over toen (en nu ook wel) actuele thema’s. Bepaalde dingen die me toch ook weer aan het denken hebben gezet (en dat vind ik altijd interessant haha)

2 likes

Bont voor Dieren is een burgerinitiatief gestart voor een volledig bontvrij Nederland.
Er zijn nog behoorlijk wat handtekeningen nodig voor het naar de kamer kan.

Ik denk dat heel veel mensen tegen bont zijn dus ik denk ik deel het even hier. :grin:

(Ze vragen om je naam, adres en geb. datum zodat het burgerinitiatief geldig is. Verder geen irritante belletjes of mailtjes als je dit niet wilt)

12 likes

Ik weet dat het de SGP is, maar, eh, ja weet eigenlijk gewoon niet wat ik moet zeggen op zoveel stompzinnigheid.

23 likes

genderactivisten wow echt wow

2 likes

Who cares

SGP heeft al jaren 3 zetels en dat worden er niet meer, eerder minder al naar mate hun electoraat langzaam uitsterft.

Laat de biblebelt lekker biblebelten, heeft toch geen invloed op de rest van ons die wel in de 21e eeuw leven.

17 likes