Nederlandse geschiedenis

Geen zorgen ik heb de zoekfunctie gebruikt en dit topic bestaat nog niet :slightly_smiling_face:

Anyhow ik hou van geschiedenis en ik ben altijd nieuwsgierig naar hoe dingen zijn ontstaan. Maar over de geschiedenis van ons land weet ik eigenlijk vrij weinig. Ik kan alles vertellen over de 2e wereld oorlog vertellen maar hoe we voor of na die tijd leefden geen idee. Ik wil graag wat meer weten maar zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken.

Dus ik vroeg me af of er hier meer meiden zijn die er in geintereseerd zijn en misschien leuke weetjes, docu’s , of geschreven stukken willen delen.

8 likes

Ik ben totaal niet op de hoogte van de Nederlandse geschiedenis, maar vind het wel heel interessant om dingen te weten te komen, dus hopelijk kan ik hier dingen leren! :grimacing:

1 like

De Nederlandse geschiedenis was (2x) een examen onderwerp maar ik ben er alles gewoon van vergeten? We hadden vroeger wel verdraaid veel Willems rondlopen, alleen dat is me bijgebleven. Ben benieuwd!

4 likes

Oh vind ik ook super interessant

Ik weet er niks van helaas.

2 likes

Oo ja zou ik ook graag meer van willen weten!
Was deze een tijdje terug tegengekomen en had de links opgeslagen omdat ik het interessant vond. Gaat over de dagen vlak na de bevrijding en de moffenmeiden.

https://www.anderetijden.nl/aflevering/377/Verkering-met-de-vijand

3 likes

Ik heb serieus onlangs (weer) ontdekt waarom er alleen in het zuiden rivieren zijn. Dat is dus omdat de ijskap in de voorlaatste ijstijd tot ongeveer de veluwe kwam en het smeltwater uit de bergen in de rest van Europa een weg zocht, maar die langs de ijskap kwam. Vond het zelf in elk geval wel interessant, maar is wel van een heeeeeel verre geschiedenis trouwens.

5 likes

Ik vind verborgen verleden een interessant en leuk programma. Het gaat over bekende Nederlanders die hun familiegeschiedenis uitzoeken. Op die manier worden ook vaak dingen verteld over bepaalde perioden in de Nederlandse geschiedenis

3 likes

Ik schaamde me dat ik niks wist dus heb de halve middag dingen opgezocht maar ik ben alleen nog maar meer in de war en haal alles door elkaar

Mn brein nu:
image

Als ik er ooit een logisch verband in zie zal ik het delen. @grace ik weet dat je dol bent op geschiedenis vragen beantwoorden, doe je best.

3 likes

Hahaha ik schaam me ook omdat ik niks weet maar er word ons ook zo weinig verteld. Over ons V.O.C verleden word alleen verteld dat we er rijk van zijn geworden. En dat we specerijen hebben meegenomen enzo… ohja en we hebben wat mensen gekidnapt die voor ons moesten werken mja eh is geschiedenis joee.

1 like

Wellicht is dit een aanrader, wordt goed beoordeeld ook:

https://www.bol.com/nl/p/verleden-van-nederland/1002004006259363/

Daarnaast zijn de afleveringen ook nog te googelen en voor niks te bekijken op de website vd VPRO

1 like

Ik had de vorige keer dat ik in paleis t loo was zo’n tof verhaal gelezen. Over een koninklijke dame die allemaal dingen deed die verboden waren voor vrouwen enzo. Maar ik vergeet altijd alles als het over geschiedenis gaat dus geen idee meer wie het was, laat staan het hele verhaal.
Echt een leuke toevoeging aan het topic dit.

4 likes

Ik vond de filmpjes van Jort zo chill bij het leren voor mijn examens. Deze lijst bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/playlist?list=PLiIYa8Sijh22sjRmfmLXNhDNiK91-8OFH

1 like

Ik wist best veel over de geschiedenis van Nederland! Niet alles natuurlijk maar vind geschiedenis geweldig en heb ook geschiedenis gestudeerd. Doe nu wel iets heel anders, dus veel is al weggezakt. Maar over die koninklijke dame ga ik even op zoek!

Oh Ja en verborgen verleden is een van mijn lievelingsprogramma’s

Ik weet het niet 100% zeker, omdat ik niet weet welke dingen die vrouw had gedaan.
Maar zou het Marianne van Oranje-Nassau kunnen zijn geweest? Zij had op een gegeven moment een relatie met haar koetsier.

Ik vond net op Wikipedia ook nog een merkwaardig weetje: ze had een slaaf gekocht in Egypte, 150 gulden voor een jochie. Geen idee of t waar is, de bron stond er niet bij geloof ik.

2 likes

Jaa held dit was haar. Ze had inderdaad een buitenechtelijk kind dat ze ook nog eens wilde opvoeden. Dat was toen echt uit den boze maar heeft ze toch gedaan. Wel bizar van die slaaf trouwens.

Maar als je geen examens doet en je voor hobby wil inlezen is dit wel extreem saai!

1 like

Ik heb vroeger de serie van Nul tot Nu gelezen!

https://www.bol.com/nl/p/van-nul-tot-nu-deel-1-t-m-4/9200000072891438/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D2%26itm_id%3D9200000072891438&bltgh=uvPFxLDSfuGamNxVxN5LzA.1_6_7.9.ProductImage

(holy cow wat een lange link?!)

Dat zijn stripboeken over de vaderlandse geschiedenis en ik vond dit altijd heel leuk om te lezen! Of ik er nu nog wat van weet, is een tweede ;’’)

Mijn enige nutteloze feitje waarvan ik hoop het ooit nog in een pubquiz te kunnen gebruiken, is dat ik het begin- en eindjaar van de 80-jarige oorlog uit m’n hoofd weet. Helaas dan weer niet het twaalfjarig bestand.

1 like

Ik weet ook best wat dus als jullie specifieke onderwerpen hebben wil ik daar wel over vertellen!

De NTR heeft eerder dit jaar een mooie serie geproduceerd over de 80-jarige oorlog, echt een aanrader! En een aantal jaar geleden is er een goede serie uitgezonden over de gouden eeuw, die is nog terug te kijken via NPO Start.

Ik vind het zelf ook altijd heel leuk om biografieën te lezen. Zo krijg je echt een goed beeld van de tijd terwijl je ook een persoonlijk verhaal leest.

1 like

image

3 likes

Leuk! Ik vind ook geschiedenis heel interessant. Ik vond de documentaires van Hans Goedkoop heel goed en laagdrempelig zoals ‘80 jaar oorlog’ en ‘de ijzeren eeuw’, zeker aanraders!

3 likes