Ik snap wel wat je bedoelt, denk ik. Ik ben het er alleen niet mee eens, omdat ik vind dat de naam Gouden Eeuw toch echt teveel nadruk legt op de welspoed en rijkdom die er toen geweest zou zijn en veel te weinig op de manier waarop dit toen bereikt is. Als je letterlijk in de aanduiding van die tijd aangeeft dat het een gouden tijd was, dan is het logisch dat men daar juist op focust.
In de praktijk wordt er trouwens nog steeds bar weinig aandacht besteedt aan de gitzwarte kant van die tijd. Ik was vanochtend in het Westfries Museum, waar tegenwoordig een VR voorstelling over de Gouden Eeuw is. Mijn gedeelte ging over JP Coen en het stichten van Batavia. Er werd heel snel overheen gepraat dat Batavia gesticht werd door de stad van 10.000 inwoners die daar al stand volledig met de grond plat te maken en daarover heen te bouwen. Er wordt even terloops genoemd dt er slaafgemaakten (hun bewoording) zijn, maar meer wordt daar niet over genoemd. In de rest van het museum kon ik alleen een kleine vitrine vinden over de protesten die er zijn geweest over het beeld van JP Coen op het centrale plein van Hoorn. De rest ging over de tochten en vondsten en rijkdom van die tijd.
Ik weet ook zeker dat ik hier vijf jaar geleden niet bij stil gestaan zou hebben en dat het alleen komt doordat er tegenwoordig meer over in de media is dat ik er zo bewust van ben dat ik nooit echt geleerd heb wat voor enorme wandaden er vroeger gepleegd zijn. Ik heb vroeger wel geleerd over slavernij en slavenhandel, maar nooit in de grootte zoals het toen geweest is en de impact die dit op mensen gehad heeft. Het was altijd meer in de trant van ‘Ja, dat gebeurde en hoorde bij die tijd’, en dat is eigenlijk te bizar voor woorden.
Heel verhaal zo, maar ik worstel er wel mee. Ik vind het lastig dat ik vroeger zo eenduidig heb geleerd over het verleden van Nederland en ben nu bezig om mijn eigen kijk daarop te veranderen en aan te passen. En ik blijf er wel bij dat de Gouden Eeuw daar toch echt een te positieve benaming voor is geweest.