Nederlands vs. Vlaams

Oh ja als je in Nederland gelijk gaat werken na je middelbare school zijn je opties wel beperkt. Een opleiding is wel vaak een vereiste

ik werk in Brussel en heb heel wat Nederlandse collega’s. Om de één of andere reden willen zij alle Brusselse plaatsnamen per se in het Frans uitspreken, en sorry, maar dat is echt rampzalig. En dan heb ik het iet enkel over de uitspraak (hoewel we nog steeds lachen met rue de la ‘loi’ ipv ‘lwa’), maar het is soms ook gewoon helemaal fout, zoals Cimétière ipv cinquentenaire, Gare Midi voor Brussel centraal, Rue de roi voor de wetstraat). Enfin, ik erger me daar dood aan, want ALLES HEEFT OOK EEN PERFECT UITSPREEKBARE EN VERSTAANBARE VLAAMSE NAAM.
kleine frustratie :slight_smile:

4 likes

Omg jaaa. Ik heb mijn vriend dus op vakantie leren kennen, hij bleef daar nog een maand dus de eerste maand hebben we alleen geappt. En telkens die ‘ze’. Ik dacht: over wie heeft hij het???

9 likes

Wat ik ook grappig vind is dat ze het in NL hebben over tokkies, en wij in VL over flodders. Dit komt van de serie Flodder, wat gwn NL is :smiley:

5 likes

Hopelijk verdwalen ze dan niet, want Midi is Zuid en niet Centraal toch?

Of zit ik er nu zelf naast? Voor corona stapte ik er nog iedere dag uit de trein, maar twijfel er nu alweer aan :joy:

1 like

Hihi, dit is dus Vlaams/Nederlands in actie: dit zal hier ‘meteen’, ‘direct’ betekenen, in Nederland betekent ineens eerder ‘opeens’, ‘plotseling’ denk ik :grinning:

8 likes

Oh trouwens, ter aanvulling: dit is een super leuk boek over dit onderwerp

https://www.bol.com/nl/p/gluren-bij-de-buren/9200000060402794/?Referrer=ADVNLPPcefd5600cdbf929700b5ebfa6b000057506&utm_source=57506&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl

Weet niet waarom het hier opeens zo achterlijk duur is, heb dit boekje 3 jaar geleden ofzo voor 12,50 gekocht.

Zo ontdekte ik dat wij Nederlanders heel vaak lachen met Belgen om hun gekke woorden, maar dat in heel veel gevallen (zoals bij lopen bv) de Vlaamse variant logischer te herleiden is naar het middelnederlands, en dat wij Nederlanders er iets anders van hebben gemaakt.

4 likes

klopt! Midi verwijst naar Le Midi als in ‘het zuiden’ zoals in Zuid-Frankrijk.
Nu ik verdwaal sowieso elke keer in Centraal, zonder dat ik me van station heb vergist, dus ze zullen er uiteindelijk wel geraken:)

2 likes

Oh hieraan gerelateerd heb ik nog een taalergernis: als mensen (Nederlanders) “ineenkeer” zeggen wanneer ze plotseling bedoelen. In één keer betekent gewoon dat wat er staat :stuck_out_tongue:

1 like

Ik kom net van t meme topic af. Hebben jullie in Belgie ook van die afschuwelijke borden in de tuin als er een baby is geboren?

1 like

Ja, is universeel helaas :pensive:
(Maar misschien is dat de Nederlandse slechte invloed op ons)

1 like

Keek een tijdje terug dat programma Down the Road (Dieter :heart_eyes:) en daar viel het me op dat er vaak ‘weeral’ werd gezegd ipv ‘alweer.’ Vond ik ook grappig, in de context leek de betekenis hetzelfde, dus voelde zo random om dan twee woorden te hanteren maar met de lettergrepen omgedraaid.

1 like

HEBBEN WIJ DAT ECHT? :rofl::rofl:

Ohja, ik heb een interview moeten doen voor een vak paar weken geleden met een Nederlandse studente om het over die verschillen te hebben. Blijkbaar zijn alle hbo-opleidingen sowieso 4 jaar?
En je hebt 2 jaar om je P te halen als ik het mij goed herinner.
Oh, en in Nederland hebben ze wél betaalde stages!

Helaas! Meestal houden mensen het wel bij een ‘mooi’ bord maar ik ben ook al van die ‘werfaankondigingen’ tegengekomen…

Maar weeral is in Vlaanderen ook geen correct woord. Wij gebruiken in het dagelijkse leven (en op tv) veel woorden die eigenlijk niet juist zijn en dus in een opstel voor school (ik zeg maar iets) ook fout gerekend zouden worden.

2 likes

Een pries

Waar dat vandaan komt?? Belgisch voor stopcontact/stekker

1 like

Nog even een aanvulling, als je BSO doet heb je na het 6de een getuigschrift, als je een diploma wil moet je nog een 7de jaar volgen.

Aha!!! Zover ging mijn franse les dus niet :smile:

1 like

Dat wist ik helemaal niet, thanks voor de info!