Mijn vriend en ik (allebei Nederlands) zeggen ook heel vaak nondeju, dat bekt gewoon lekker.
En we maken er soms nondejulie (naar mijn naam) van en dan vinden we onszelf hilarisch
Mijn vriend en ik (allebei Nederlands) zeggen ook heel vaak nondeju, dat bekt gewoon lekker.
En we maken er soms nondejulie (naar mijn naam) van en dan vinden we onszelf hilarisch
Ik vind het echt irritant klinken als woorden als ‘politici’ en ‘academici’ als ‘politisjie’ en ‘academisjie’ worden uitgesproken. Ik weet niet of dit gebonden is aan een bepaald dialect in Vlaanderen, want ik hoor het bij verschillende mensen. Kan ook niet goed uitleggen waarom, maar voor mij klinkt het als een spraakgebrek haha.
Bij medici zou ik dan meteen denken aan een familie ipv een beroep
Politici kan ik nog wel uitspreken met -sie, maar academici kan ik alleen met die -sjie achteraan, -sie klinkt als een verzonnen woord.
Aansluitend, ik krijg altijd een beetje kriebels van politie uitgesproken als politsie (i.p.v. polisie), vooral als het echt zo’n harde t is.
Haha ja zo grappig hoe dat verschilt. Ik vind politie zonder t-klank juist een beetje lachwekkend klinken, omdat soms ook wel voor de grap ‘de pliesie’ wordt gezegd.
Gewoon flikken zeggen dan is het probleem opgelost
Oh nu we het toch over politie hebben, mijn allerfavorietste Nederlandse woord (njaah eigenlijk niet) is ‘marechaussee’. Maakt mijn dag altijd goed als iemand op tv dat zegt, vooral zo lekker overdreven “mareesjausjéé” (ik kan dit geeneens fonetisch typen haha)
Ja, die herken ik ook! Blijkbaar zou het van sakkerju komen, wat ook weer gelinkt is met “sacré dieu”, dus toch weer gelinkt aan god.
Ik maak dat niet zo vaak mee? Vandaar ook dat ik zei dat ik dat niet de gewoonte in Nederland vond.
Hangt denk ik af van waar je woont, werkcontext, welke taal je met je ouders/vrienden/op werk spreekt. Want ik denk ook dat er meer gevloekt wordt onder bekenden dan in het formelere dagelijks leven. Dus ik hoor het niet zo vaak, maar spreek mensen er wel op aan ja want ik vind het vaak buitenproportioneel voor de situatie waarin het gezegd wordt.
Maar er is zelfs onderzoek naar gedaan, Nederlanders schelden graag met ziektes. Andere landen schelden dan juist graag met familieleden of seks-gerelateerde dingen. Ik hoor tering en tyfus echt heel veel, flap dat er zelf ook wel eens uit (wel echt veeel minder nu ik in België woon want hier is het idd raar).
Haha ja, misschien ben ik teveel geïsoleerd in mijn extreem net taalgebruik bubbel waarin mensen geen extreme situaties meemaken? Dit is niet sarcastisch bedoeld. Oja en ik kijk weinig tv, behalve van die gematigde zondagavond dingen als bzv of van die elitaire nieuwsuur shows.
Ik stel me nu een Gooische bubbel voor met kakker- R en aangename situaties en first world problems. Pastelkleurige wereld. Of misschien houdt iedereen zich in rondom mij?
Ik zag gisteren een tiktok van een man die een briefje van €50 omhoog hield en aan zijn kind vroeg wat dat was. En toen ontstond het volgende gesprek:
Kind: “held”
Man: “‘nee, geld”
Kind: “nee, held”
Man: “nee geld”
Kind: “HELD”
Man: “oke zeg maar gewoon centjes”
Ik las in een ander topic dat iemand ‘bloed had laten trekken’. Klinkt mij pijnlijker in de oren dan prikken.
Maar je laat toch bloed trekken? Er gaat bloed van je lichaam in de buis
Ben jij Vlaams? Ik heb dat dus echt nog nooit gehoord hier in Noord-Nederland. Bloed laat je prikken, maar niet trekken. Je prikt toch een gaatje (sorry voor de mensen die dit niet aankunnen) en daar sluit je een buisje op aan en daar komt bloed in. Er staat (gelukkig) niemand met grof geweld aan je arm te trekken. Dat zou er ook nog bij moeten komen
Haha ik zie dat niet als trekken. Bloed trekken zou voor mij zijn dat de dokter dan met volle kracht met twee handen aan jouw arm gaat lopen trekken om het bloed eruit te wringen ofzo. Haha.
Ja Vlaams maar er is toch in de handeling van het bloed nemen dat er aan een ding wordt getrokken zodat het bloed naar de buis stroomt?
Het is inderdaad niet dat er mensen aan u zitten te trekken.
Ja dat vlindertje
Ok, maar leg ook eens uit hoe je aan ‘een foto trekken’ komt dan
Die polaroid wordt hardhandig uit de camera getrokken
Haha nee dat hoop ik ook niet. Maar prikken is echt de handeling die er gebeurt en trekken niet.
Edit: waar wordt aan getrokken dan? Ik ken het alleen maar zo: band om je arm, naald erin en daar buisjes op aansluiten. Er wordt nergens aan getrokken, gelukkig maar.