Heb je een voorbeeld van die kikkik? Ik probeer me er iets bij voor te stellen maar doet niet meteen een belletje rinkelen. Je geluidsfragment ervan is wel fantastisch
Ik heb een spraakbericht opgenomen hierover, maar 't lukt me niet om die up te loaden .
Wij zeggen he hie hin heheuhen hie ipv he hin heheuhen hie
Sommige zeggen blijkbaar ook hie e hin heheuhen hie
Ik wist niet dat er meerdere versies waren haha ik dacht gewoon altijd dat het he hie hin heheuhen hie was
Ik kan de video niet bekijken maar dat van die ‘kikik’ is eigenlijk ‘(e)kik’ en hoofdzakelijk aanvullend bij een werkwoord, denk ik. Misschien omdat de zin beter vloeit zo?
Bv. Heb ik - hebik, hebbekik
Kan ik - kank, kannekik
Dat ik - dakik, daddekik
Ja ipv ‘dat kan ik doen’ gewoon dakannekikdoen! Vloeit inderdaad beter haha
Die herhaling is heel typisch voor West-Vlaams, dus ik heb de rest van de West-Vlaamse vervoeging erbij gezegd:
- 'k è kik (ik heb)
- g’è gie (jij hebt)
- j’èt 'em / z’è zie (hij/zij heeft)
- w’èn wieder (wij hebben)
“Ik heb vandaag toch echt wel niet veel gedaan, want het is zondag.”
Ik heb dus een collega uit België (woont nu 10 jaar in noord NL) en ik durf nooit zo goed op te nemen als ze mij belt, want ik kan haar zo moeilijk verstaan met de /g/ die uitgesproken wordt als /h/ en haar snelle praten. Ik durf er alleen niets van te zeggen, want ze trekt zich het heel erg aan als iemand haar niet kan verstaan.
Oh ja ik herken dit, ik had ooit een Apple medewerker van de klantenservice aan de telefoon en het was zo gênant want ik bleef maar zeggen sorry ik versta u niet/kunt u het herhalen? Uiteindelijk heb ik die medewerker op de luidspreker moeten zetten zodat een ander kon meeluisteren, maar die persoon kon het ook niet verstaan. Het klonk als gemompel/gefluister. Ik heb die mobiel echt keihard aan m’n oor gedrukt en m’n andere oor met m’n vinger dicht gedrukt. En ik voelde me helemaal schuldig lol.
Net gehoord op Nieuwsuur (het gaat over de blm demonstraties): “de driehoek”. Nog nooit van gehoord, voor zover ik weet is dit in België geen begrip, maar het is dus de burgemeester, officier van justitie en politiechef of teamchef van politie van het team waar de gemeente onder valt.
En in België hebben we geen officier van justitie maar een procureur des konings (zelfde functie, OM/het parket).
Ja dat laatste zeggen NL’ers vaak… dat Belgen zo weinig schelden en we zo lief en rustig overkomen? Vind ik ZO raar! Als je aan buitenlandse collega’s/vrienden zou vragen, zouden zij sowieso zeggen dat Vlaams/Belgisch Nederlands héél hard klinkt. Zoals Duits voor mij klinkt. Ik heb ook niet echt het gevoel dat Belgen altijd zo well behaved zijn to be honest Schelden doen we misschien wel minder dan in Zuiderse landen maar minder dan NL’ers? Geen idee
En zo leuk al dat West-Vlaams. Ik ben nu voor mijn werk dagelijks in het Westen van het land en ik moet echt heel vaak vragen of ze het kunnen herhalen. Snap er vaak echt niks van haha. Dialect van Oostende bijvoorbeeld is echt Chinees voor mij soms
Dat is idd de bestuurlijke driehoek volgens mij, omdat in NL de politie wordt aangestuurd door ofwel de burgemeester (bij kwesties over openbare orde en veiligheid even snel gezegd) ofwel door de OvJ (strafrechtelijke zaken).
Is dit bij jullie ook zo?
Ik vloek toch tamelijk veel als Vlaamse (godver miljaarde nondeju,…)
Ik denk dat het wel hetzelfde werkt, maar we hebben er geen aparte benaming voor.
Door alle voorbeelden wat betreft de verschillende regionale accenten binnen België heb ik wel het idee dat er aan De Mol vaak relatief heel erg veel West-Vlamingen meedoen? Maar dat is misschien vooral te wijten aan mijn niet getrainde Nederlands gehoor :’)
Ik denk dat dat meevalt, maar het zijn wel vaak de mensen die het meest uitgesproken accent hebben en daardoor opvallen.
Nochtans niet te vergelijken met sjips vind ik.
Maar met ziektes scheld ik niet. Wel met klote, shit,… en de eerder genoemde.
Nondeju komt van nom de Dieu trouwens (niet iedereen weet dit dus zet het er maar bij).
Ja ik moet wel zeggen dat ik geen enkele Belg ken die scheld met kanker bijvoorbeeld.