Dankjewel, ik kom hier nu achter hahahaha
Kaasblokjes en salami krijg je bij ons alleen op een kringverjaardag
Een kringverjaardag is ook typisch Nederlands fenomeen haha, wij kennen dat niet. Net zoals wij niet de hele familie feliciteren met de verjaardag van pietje
Dit mag wat mij betreft ook wel uit de Nederlandse cultuur verdwijnen!
Hoe zien ‘standaard’ verjaardagen erbij jullie dan uit?
Bitterballen zijn voor elk moment, van chique tot brak in de goot
Het is te zien wat je onder standaard verjaardagen verstaat.
Als ik mijn verjaardag met familie vier dan eten we eerst iets thuis en daarna eten we taart (bij mijn schoonfamilie worden er kaarsjes op de taart gezet en gezongen, zeer ongemakkelijk)
Ik heb voor mijn 18de en 21ste verjaardag een fuif/bbq gegeven, vrienden kwamen binnen namen iets om te eten en drinken en dansten, babbelde met elkaar, dat was dan op café.
Dat doen wij ook zo. Ik bedoel meer dat in NL de ‘kringverjaardag’ altijd aangehaald wordt als typisch NL. Nu doet gelukkig echt niet elke NLer zo zijn verjaardag maar het is wel ongeveer hoe het vaak gaat. Maar ik vroeg me af, hoe doen Belgen dat dan? Want je zit toch al snel in min of meer een kring als er meer dan 5 mensen komen in een gemiddelde woonkamer?
In België wordt er soms een friet- of ijskraam gehuurd voor grote verjaardagsfeesten/kraamborrels. Of mijn vriend heeft gewoon rijke en decadente vrienden die dat doen?
De schaal bitterballen bij mijn Nederlandse vrienden die 3x langskomt, steekt daar in ieder geval wel een beetje karig bij af.
Ja dat is volgens mij in NL niet zo gebruikelijk haha. Dan is het inderdaad meer de schaal bitterballen
Ik vind het dubbel gebruik van het werkwoord gaan ook nog steeds opvallend. Ik ga gaan en Dat gaat niet gaan.
Wat ik altijd heel treffend vond was dat ik in BE bij verjaardag zoveel taartstukken mocht nemen als ik wou en ik bij de Nederlandse kringverjaardagen waar ik op was uitgenodigd steeds slechts 1 stuk appeltaart mocht.
EEN.
Door dit topic wil ik eigenlijk ooit hier een Nederlands dictee organiseren tussen NL en BE. Jammer dat de Vlamingen hier in de minderheid zijn.
Nu wil ik als Vlaming toch even delen dat het in mijn omgeving heel normaal is om een portie bitterballen te bestellen op een terrasje wanneer je wijn of bier gaat drinken. Of een portie warm gemengd, en dat is zoals de naam misschien al wel weggeeft, een assortiment aan gefrituurde hapjes.
Moest mijn gezelschap voorstellen om enkel kaas en salami te bestellen, zou ik zwaar teleurgesteld zijn.
Bib ipv bieb (afkorting bibliotheek)
Voorbijsteken = inhalen. 15 jaar geleden ofzo geleerd tijdens Peking Express
Ik vind dat zo leuk, die G niet uitspreken. Ik luisterde een podcast waar het over het geloof ging en je kon dan horen wie waar vandaan kwam door God of meer Hod te horen.
Ik kan verder totaal geen dialecten/accenten ontwaren, heb jij bij De Mol bijvoorbeeld snel door waar mensen vandaan komen?
Wij noemen het ook soms een boefdoef
Ja bij mijn oma is het eerder dat je meerdere stukken moèt eten, en dan heeft ze nog 3 dozen met koekjes en 10 soorten chocolaatjes, oh en een grote kom fruitsla
@Virago in mijn omgeving zijn verjaardagen in familieverband meestal bij iemand thuis (meestal ouders of grootouders) samen eten, dus allemaal aan tafel maar voor en na het eten zit een deel in de zetel, een ander deel staat in de keuken te praten en koken en nog wat mensen zitten al aan tafel. We gaan nooit zo allemaal in een kring zitten ofzo. Met vrienden vier ik het door iets te gaan drinken/eten of we doen een etentje bij iemand thuis.
Ik zie soms dat vast en zeker omgedraaid wordt naar zeker en vast. En dat zo’n ook voor meervoud gebruikt wordt.
Ik onthoud het doordat de Belgische en de Franse vlag qua volgorde soortgelijk zijn.
De kleuren zijn donker - licht - rood.
Bij België is het dan zwart/geel/rood en bij Frankrijk blauw/wit/rood.