Jammer dat deze poll anoniem is, zou graag weten wie ik op de negeerlijst moet zetten.
Kuisen vind ik een veel leuker woord dan schoonmaken.
Tijdens een jongerenvakantie heb ik mijn Vlaamse kamergenote raar aangekeken toen ze vroeg of ik haar botten had gezien (laarzen).
En gerief ipv spullen vind ik ook een mooie.
Oh edit dit gaat eigenlijk niet meer over taal. Sorry.
Summary
Ik vond trouwens nog een quiz terug over België die ik een jaar geleden heb gemaakt. Als Belg zou je wel 9/9 moeten kunnen halen. Ik deed 'm net nog eens en had serieus de vraag over de Belgische vlag fout hahaha.
Dan wel een ontopic toevoeging (kwam erop door @Bathwater): ik vind valies ook een mooie!
Haha die vlag. Ik als Belg was met school op uitwisseling in Duitsland en we moesten als groepswerk iets met de BE en DU vlaggen doen. Die Duitse scholieren waren in shock dat niemand van de BE groep echt 100% zeker was over de volgorde van onze kleuren haha. We wisten wel dat zwart eerst komt, maar de volgorde van rood en geel ??. Denk dat wij niet zo’n chauvinistisch volk zijn
Weet je hoe lang ik heb gedacht dat de Duitse vlag de Belgische maar dan horizontaal is? Kwam er met een EK of WK een aantal jaar geleden achter dat dat dus niet het geval is…
Ik dacht nog aan een paar leuke woorden Nederlands-belgische woorden:
Schotelvod
Janet
Remork
Mazout
okselvijvers
Golf
broekkousen
Marcelleke
Sletsen
raden maar
En eigenlijk hangt ze ook nog eens ‘fout’ (in de grondwet staat dat de vlag rood-geel-zwart is)
Haha ik ken alleen okselvijvers niet. Even denken… zullen vast niet gewoon zweetoksels zijn? Zo’n vlek?
Misschien juist een shirt met hele lage armgaten zodat je okselvlekken kan voorkomen??
Ik heb als Nederlander uiteraard veel Nederlanders horen praten die een Belgisch accent nadoen, alleen nooit andersom. Ben echt benieuwd hoe Belgen Nederlanders nadoen. Zijn hier video’s van?
haha ja en dan zo van “ja ben heel bekend, wil je mn handtekening of een foto?”
“nee ik ben verdwaald”
@Daelyss jawel, er is echt een streektaal het Waals (‘le Wallon’), in tegenstelling tot Vlaams dus. Ik ben tweetalig (FR-NL) maar versta geen Waals. Als je op Wikipedia zoekt vind je ook een voorbeeld tekstje. Het is echt een andere taal dan Frans. Het wordt nog maar weinig gesproken trouwens.
Kunnen onze Vlamingen even via een spraakbericht van zich laten horen!
Dit heb ik ook!!! Haha
Mijn moeder zei dan wel eens ‘ja zeg het maar hoor’ om me te plagen
Maar echt haha
Het is dat ik niet weet hoe ik een spraakbericht maak, of ik zou misschien wel durven haha
Ik bedenk me net nog iets, als ik wil weten wat er op NPO is vraag ik vaak “Wa is er op den Holland?” aan de persoon die tv kijkt, doen jullie dat andersom ook? “Wat is er op de Belg?”
Hmm nee, heb dat nog nooit iemand horen zeggen. Maar ik heb ook niet het idee dat er veel Belgische tv wordt gekeken hier
Haha ja vroeger bij ons thuis wel. (De Belg, maar ook de Duitser)
Edit: wij keken altijd Ketnet, maar ‘de belg’ verwees naar volwassenentv. Daar keken mijn ouders overigens maar weinig naar.
Edit 2: Ik had het met mijn vriend over dit topic gisteren en hij is ervan overtuigd dat hij goed verschillende accenten uit België kan nadoen. Ik zei dat dit topic daar wel over zou oordelen en ik had hem biiiiijna overtuigd dat hij iets ging inspreken voor hier haha. Hij is sowieso goed met accenten maar hij meent dus dat het in zijn bloed zit want zijn achternaam komt oorspronkelijk uit Gent (maar zijn familie is verder Nederlands)
Ja dat zeggen we hier ook wel. Ik kijk altijd wielrennen op de Belg haha.
hahaha ik ben zo nieuwgierig nu, kan je 'm niet overtuigen?