Nederlands vs. Vlaams

haha een Vlaam :joy: Wordt dat veel gebruikt? Nog nooit gehoord haha

Ik zit al 10 minuten dit woord uit te spreken maar weet niet of ik het juist uitspreek haha. Zeg zelf ook épie-dee-mie

Wat zeggen jullie dan? Dubbelzijdig? Klittenband?

En vooral 100x “allez” in elke zin :sweat_smile:

Excuses voor al mijn gequote! Echt een leuk topic dit

2 likes

Toen ik in NL woonde, kon ik maar niet wennen aan het antwoord “Lekker!” als ik vroeg of iemand thee wilde bijvoorbeeld. Ja ik vind thee ook lekker, maar wil je het nu of niet? :sweat_smile:

Oh en in NL is er geen hond (als in: weinig mensen op straat bijvoorbeeld). In België zeggen we geen kat.

15 likes

Denk dat zoiets tijd kost. Limburgs en West-Vlaams zijn vrij duidelijk te herkennen, maar Gents en Brussels herken ik inmiddels ook. Andersom hoort mijn vriend ook niet altijd het verschil tussen Amsterdams/Rotterdams/Haags. Of hij hoort dat het anders is, maar weet niet uit welke regio het komt.

1 like

allemaal één pot nat, zoals we het hier zouden zeggen.

2 likes

Ja ik bedoel dan wel het Nederlands met Brussels accent. M’n vriend luistert vaak Brusselse rapmuziek en we hebben ook vrienden in Brussel. Ik vind dat een heel mooi zwoel accent haha.

4 likes

Ik hoor wel het verschil eigenlijk tussen NLse accenten. Sowieso Amsterdams klinkt heel anders, Limburgs natuurlijk maar ook Enschede vind ik heel anders klinken. Of misschien was dat enkel bij de mensen uit die streek die ik ken?

Jawel joh! Sowieso dat je dat herkent.

1 like

Die uitdrukking ‘je kat sturen’ (of hoe hij precies gaat?) vind ik ook zo grappig. Ik kende m niet en las vorig jaar dat de Nederlandse actrices Carice van Houten en Halina Reijn hun kat hadden gestuurd naar talkshow de afspraak, vanwege gedoe rondom carnaval/joden (Halina’s man is geloof ik Joods).

Ik dacht oprecht dat ze als een soort fuck you niet kwamen opdagen en dan maar lekker rebels dus letterlijk hun kat/poes/kater hadden gestuurd. Omdat het van die “gekke meiden“ zijn (en Carice -> Minoes) vond ik het gek maar toch logisch :joy::joy:

Zo dom.

8 likes

Dankzij Gooische vrouwen kan ik wel een Amsterdams accent herkennen. Denk ik.

Hmmm… t Gooi is in de buurt van Amsterdam, maar Amsterdams is heel anders. Ze praten vooral wel bekakt Nederlands met een Gooise R. Arr ipv err.
Maar wat wel waar is… het is een serie met stereotypes en de tokkie/volkse types praten ook wel plat met een Amsterdams accent. Zoals die Martin Morero.

1 like

Ja ik bedoelde ook Martin, met zijn Cheruuuul. De rest praatte normaal voor zo ver ik kon horen?

1 like

Dit topic is echt de max, mannekes!

5 likes

Voor mij is het Amsterdams accent een beetje zoals dat van Ciske de Rat :sweat_smile: :joy:

Martin Morero praat eigenlijk nog best wel AN. Glennis Grace vind ik beter.

Leuk topic! Ik vind het leuk dat Nederlanders de laatste jaren meer echt over Belgen en spreektaal hier lijken te weten door tv programma’s of series (of toch hier op het forum haha). Ik heb het gevoel dat dat vroeger minder was. Ik merk wel dat ik hoe ik schrijf op het forum vaak nog aanpas ‘to blend in’ (bv. bank ipv zetel gebruiken), stom eigenlijk.

Alleen is de titel meteen al een beetje een ergernis voor mij. :grimacing: De taal is gewoon Nederlands, ook in België. Dus er is hoogstens ‘Nederlands Nederlands’ en ‘Belgisch Nederlands’ (Vlaanderen is een regio, er zijn ook mensen in Brussel die Nederlands spreken en Vlaams is geen taal. Ik zou zelf nooit zeggen dat ik Vlaams spreek).

En ik snap de verbazing over middag niet. Het is toch letterlijk mid-dag dus het midden van de dag (12u). Ervoor is voormiddag erna namiddag, haha super logisch toch.

2 likes

Als ik op mijn collega’s af ga horen ze echt totaal geen verschil. Alleen dat iemand een Nederlander is. Ze zeggen ook geregeld ‘dat is iemand uit jou buurt’, terwijl die mensen dichter bij mijn huidige woonplaats wonen, dan waar ik in Nederland woonde. En ons accent ook totaal anders is.

Wat is ‘smos’ nu precies? Een broodje hesp met smos, ham met sla?
Ik heb het in ieder geval nog nooit durven bestellen haha

Ja of het is voor in de middag
Na in de middag slaat dan weer nergens op

Ik word altijd zo raar aangekeken als ik dat zegt, finally iemand die dit ook kent!

1 like

Smos is een broodje met mayonaise en groente. In Antwerpen moet je er specifiek bij zeggen of je een smos kaas/smos kaashesp etc wil, volgens mij is in de rest van België een smos automatisch met kaas en ham. Een broodje gezond eigenlijk.

Het heet smos omdat het vrijwel onmogelijk is om zo’n broodje te eten zonder te smossen (knoeien), want ze zitten altijd ramvol.

5 likes

Maar bestaat er dan ook nog een ochtend?
Ik gebruik nooit voor of na, maar ochtend en middag

1 like