Naam geven zonder ‘schaamte’

Jaaa die stond ook op mijn lijstje! Maar vond m’n man dan weer helemaal niks.

1 like

Dit heb ik met William

1 like

Er zijn eigenlijk 3 soorten namen die ik een kind niet zou durven te geven

1. Prachtige Ierse namen die Nederlanders nooit kunnen schrijven, laat staan uitspreken (bijv. Siobhán, Róisín en Saoirse). Ik vind het al pijnlijk om soms te moeten aanhoren hoe bepaalde Engelse namen verkeerd worden uitgesproken door de ouders van een kind zelf.

2. Mooie namen die in de ogen van sommige Nederlanders, die zijn blijven hangen in 1945, nog een negatieve connotatie kunnen hebben i.v.m. de wanpraktijken van de nazi’s (bijv. Odin, Freya en Rune).

3. Mooie namen uit de oudheid waardoor sommige mensen direct denken: “Jij wilt zeker op deze manier laten zien dat je de klassieken beheerst” (bijv. Danaë, Medea, Gaia en Atlas).

2 likes

Ik vind Rover, Wester en Ridder echt geweldig

Of iets als Stach, Anders, Lander. Maar nu we een naam moeten kiezen voor een echt kind durf ik dit toch allemaal niet. En mijn vriend vindt het sowieso allemaal stom.

1 like

Dit vind ik echt leuke namen! Maar ik hou ook wel van iets andere namen.

Mijn zoontje heeft ook een minder voorkomende naam. En al zeker in Nederland. We hebben ook getwijfeld omwille van de reacties. Maar uiteindelijk toch gedaan want wij vonden / vinden het de mooiste naam. En anderen wennen er toch aan, zeker als ze het kindje graag zien.

Maar als ik helemaal aan niets of niemand zou moeten denken zou ik ook voor een Fee, Sterre, Wonder gaan.

Ja onze zoon krijgt nu wsl een klassieke, beetje kakkineuze naam, daar hou ik ook erg van. Dochter krijgt wel een aparte naam, maar het is geen ‘rare’ naam, als in een zelfstandig naamwoord

1 like

Guilliaume, ik vind het prachtig maar hoor mijn Drentse medeburgers al de meest lelijke varianten uitspreken. Heb inmiddels ook 2 kinderen waar deze naam niet meer bij past maar een beetje jammer blijft het wel

1 like

Ik vind trouwens ook veel bijbelse namen mooi, maar ben niet eens gelovig opgevoed. Dus ik weet ook niet goed of ik die namen wil gebruiken.

Als ik nu een kind zou krijgen zou ik dat Jacob of Lea noemen. Wat weer een stel is.

2 likes

Meg lijkt op Mac als in MC Donalds ja, maar ik vind Meg alleen mooi met de Engelse g. Daarom lijkt het snel op MC Donalds. Meg met de Nederlandse g, kan ik me haast niet voorstellen.

Ik vind Vladimir een prachtige naam!

3 likes

Ik vind Briseïs dus een fantastische naam, maar ik weet niet of ik wil dat mijn toekomstige telg door kiddo’s met kennis van de oudheid wordt uitgemaakt voor slavin.

1 like

Bentley en Storm.
Maar namen zoals Bentley vind ik persoonlijk niet in NL passen, plus dat matched ook voor geen meter met de achternaam haha. En Storm, daar vind ik dan weer maar weinig andere namen ook mooi bij.

Het liefst gaf ik mijn meisjeskinderen Franse namen, net zoals mijn naam. Er zat een meisje in mijn klas toen ik in Frankrijk woonde die heet Ophélie :heart_eyes:
Maar ook Aimée vind ik zo mooi. Ik betwijfel alleen of dat geaccepteerd wordt in de huidige samenleving

@anon95960165 ik had een Aimée in de klas op de basisschool en de gymleraar plaagde haar altijd: ‘Pas op! daar komt de ME!’

6 likes

Wat is er met de naam Freya gerelateerd aan nazi’s? Ik vind dat ook een erg mooie naam, en Gaia ook trouwens.

@Zitzak Stach vind ik ook heel leuk, echt Koning van Katoren vibes.

1 like

Ja ik vroeg me dit ook af @anon42392789! Als ik t google vind ik vooral informatie over een onlangs overleden verzetsstrijder genaamd Freya. Ik weet wel dat ze een fascinatie hadden voor de Noorse mythologie maar volgens mij legt nog maar heel weinig mensen deze link (gelukkig).

Sowieso vind ik seizoensnamen heel tof. Namen als Summer, Winter, Autumn, maar bijvoorbeeld Lente. Ze kunnen wel, maar vind ze toch minder voor een echt kind. En Storm vind ik ook tof, net als Hartwin en Hartlyn.

6 likes

Winter vind ik ook heel erg mooi!

3 likes

Oh ik vind Skadi trouwens ook een leuke naam (maar ik heb al bedacht dat ik mijn toekomstige honden Loki en Skadi ga noemen)

4 likes

Ik ben fan van Elisa en Lize, maar dan wel op zijn Engels uitgesproken. Alleen al een Elise en een Lisa in de familie, dus dat kan niet. Of Rose, wat ook is afgekeurd nu de kat van mijn ouders Rosie heet (ook echt een leuke naam!) en regelmatig met Roos aangesproken wordt.

Mijn broertje heeft overigens echt een naam die zo in dit topic past. Waarbij ik het vooral heel fijn vind dat mijn ouders mij wel een schaamteloze naam gegeven hebben, want die van hem past in het rijtje “Hoe heet je? Hoe schijf je dit?”