Moord- en vermissingstopic

Ik kan zo slecht tegen mensen die dit zeggen. 24/7 opgesloten zitten in een instelling waar jij niks te zeggen hebt over je eigen gaan en staan. Oh, maar ze hebben toegang tot een televisie dus dan is het een hotel. :thumbsup:

11 likes

Er schieten heel veel gedachten door mijn hoofd bij het zien van die beelden, zal ik je verder niet mee vermoeien, maar voornamelijk de gedachte dat de familie dit waarschijnlijk ook zal zien en hoe dat voor hen moet zijn (er van uitgaande dat hij ook daadwerkelijk de dader blijkt te zijn)

1 like

Ja ik denk altijd: misschien zou ik het in zo’n situatie ook wel verneukt hebben. Als ik rechter/politie/hulpverlener/psychiater, etc was geweest.

2 likes

Ik heb nog altijd meer medelijden met de ouders van Nicky Verstappen. En ik vind dar hij zich dan ‘gewoon’ had moeten melden, dat is gewoon je plicht als burger. Als hij ervoor kiest dit willens en wetens niet te doen, tja dan krijg je dit.

1 like

@caramelletje @HvO ja sorry klopt, bedoel de ouders en zus van Nicky!

2 likes

Oh sorry heel erg misplaatst dan, sorry daarvoor. Ik dacht dat zij doelde op de familie van Jos.

3 likes

https://www.ad.nl/dossier-moordzaak-nicky-verstappen/hier-verstopte-jos-brech-zich~ad327d34/

Die andere man die ogenschijnlijk gearresteerd werd is dus de eigenaar van die woning/commune. Hij heeft Jos in de val gelokt en hem meegenomen naar een plek waar ze hem makkelijk konden arresteren en de kans dat ie kon ontsnappen klein was. Slim dat ie dat zo gedaan heeft!

3 likes

en zodat de kinderen in de commune niks mee kregen

Ja dat was in eerste instantie met name de reden daarvoor waarschijnlijk en dat is ook mooi meegenomen. Maar ben blij dat ie om die reden dus een ander plan bedacht wat ook nog een hogere slagingskans had :slight_smile:

1 like

Precies wat ik wilde komen posten.
Hoezo ga je in hemelsnaam naar de fucking Telegraaf (van alle kranten die bestaan. De Telegraaf. Mijn god
) ipv de politie?! Bizar

1 like

Het is echt een ontzettend slecht idee om iedereens DNA op te slaan. Ten eerste kan je dat nooit rechterlijk afdwingen. Ten tweede is er geen garantie dat je dat ergens veilig kunt opslaan. Ten derde heb je er nooit zekerheid over waar het voor gebruikt gaat worden, nu Ă©n in de toekomst. Aan DNA kan je erfelijke ziektes etc zien, dus je hebt dan een overzicht wie wat in zijn/haar genen heeft, en dat is echt wel iets dat mensen willen verbergen of in ieder geval niet zouden moeten delen met de overheid. Het gaat niet om “niks te verbergen hebben”, het gaat om het feit dat er bewijs is over de kern van iedereen. Je ziektes. Je afkomst. Je ethniciteit. Denk eraan dat dat dan ergens in een database ligt en bedenk dan dat degene die toegang heeft dat kan gebruiken om onderscheid aan te brengen. Wil je alle mensen met zieke x isoleren? Hoppa dat kan. Wil je iedereen met een noord-Afrikaanse ethniciteit isoleren? Hoppa dat kan.

Is dat erg? Misschien nu niet, hoewel ook nu we NOOIT 100% weten wie dit kan inzien en wat diegenen er mee kunnen of willen doen. En kijk even naar de geschiedenis. Weet je waarom de jodenvervolging in Nederland zo ontzettend “succesvol” was, als in bijna 75% van de Joden in Nederland is opgepakt en naar kampen gebracht? Onze moderne en uitgebreide burgerlijke stand waarin precies duidelijk was waar Joden woonden en wie familie waren etc. Nou is DNA nog veeeeeeeeeeeeeeeel uitgebreider wat betreft informatie, zelfs als je je naam verandert etc. Wie weet wie daar in de toekomst toegang tot krijgt, in een dictatuur bv. Hoppa, dan kan je IEDEREEN opsporen.

Bovendien als dat je niet genoeg afschrikt, vraag je van het overgrote deel onschuldige mensen om DNA in te leveren. Overal waar je DNA hebt achtergelaten kun je dan getrackt worden, ook al had je niets met een situatie te maken. Dan moet je een alibi voor elk moment gaan hebben, om ge bewijzen dat je er niks mee te maken hebt. Nu collecteren ze DNA van mensen die een zware misdaad hebben begaan en daar ben ik oké mee, maar om dat te doen voor iedereen is etnisch gewoon onverantwoord. Op elk moment ooit, dit zal NOOIT een goed idee zijn.

Ik ben echt geen samenzweerdergelovige met een alu hoedje op Mn hoofd die de hele dag BIG BROTHER IS WATCHING roept maar ik kan er Ă©cht niet bij dat veel mensen dit een goed plan vinden. Ik zal nooit vrijwillig mijn DNA afstaan voor een database, want mijn afkomst en ziektes etc. heb ik wel degelijk te verbergen.

103 likes

Dankjewel je legt precies uit wat ik dacht

4 likes

Met dit betoog heb je serieus mijn mening helemaal veranderd. Ik schat mezelf best intelligent in maar wat betreft dit onderwerp mag ik me wel even schamen 
 je noemt allemaal dingen op waar ik nog nooit aan heb gedacht.
Haha ik heb echt nog nooit meegemaakt dat het lezen van een bericht mij per direct deed veranderen van mening dus ik vind het echt bijzonder en een prestatie. Heel goed onderbouwd.

23 likes

Ah das echt te veel eer hoor! Maar ik heb er gewoon veel over opgezocht nav zulke cases want mijn instinct zei ook super! Hoppa, kunnen we 100% van de zaken oplossen etc etc. Maar als je er over na gaat denken is dat de risico’s niet waard, die ik hier boven opnoemende. En bovendien is dat 100% schuldig ook niet vast te stellen, wat als er DNA geplant gaat worden, kunnen we dan blind mensen gaan veroordelen want “DNA liegt niet”? Of als DNA dan leidend gaat worden ipv motief, kans, psyche? Hoe verdedig je iemand wiens DNA is aangetroffen op een plek als we er zo veel vertrouwen in leggen?
Kunnen we dan nog uitgaan van onschuld, als het “bewijs” er al is.
DNA liegt niet, maar is wel te manipuleren. En erger: mensen liegen wel, ook mensen die bij de politie/rechtsstaat en mensen, en zeker groepen mensen, zullen helaas altijd makkelijk te manipuleren zijn.

Ik denk dat het belangrijk is om je eigen overweging te maken, maar het is in ieder geval goed om je te realiseren WAT je precies overweegt. En dat zul je ook nooit weten, want het is een verhaal met een hoop “als dit
, dan dat
”.

4 likes

Voor mensen die van true crime-podcasts houden: ik ben onlangs begonnen met luisteren naar The Teacher’s Pet, en het is zó goed! De Morgen schreef er vandaag een recensie over en ik ben het met bijna alles eens: https://www.demorgen.be/tvmedia/deze-lugubere-moordpodcast-is-op-weg-om-de-nieuwe-serial-te-worden-b824501cd/

En hier de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=sBoaZLTPF18

1 like

Ik lees net dat Brech binnen enkele dagen uitgeleverd zal worden naar Nederland. Mede omdat hij akkoord is gegaan met een versnelde procedure voor zijn uitlevering. (Bron nu.nl)

9 likes

Biecht en totaal off-topic; ik lees dus echt al de hele tijd Jos Verstappen

Vanmorgen las ik een artikel, dader Jos Verstappen is opgepakt. (Helaas geen printscreen) maar meer mensen hebben dus even een error door de naam combinatie.

16 likes

Ik las dus net ergens de moordenaar van Verstappen en raakte even in paniek omdat ik dacht dat Max Verstappen was vermoord.

5 likes

Goed om te horen dat hij meewerkt aan zijn uitlevering naar Nederland. Ben benieuwd of hij met goede gesprekstechnieken ook makkelijk over drempels gehaald kan worden. Hij is natuurlijk nog nooit fatsoenlijk op de proef gesteld.

En nogmaals ben ik zĂ©Ă©r benieuwd naar zijn persoonlijksstructuur en naar het volledige verhaal. Ik vind het zonde dat iemand met zo veel liefde voor de natuur tot zoiets vreselijks in staat kan zijn. Ook lijkt hij ondanks z’n bushcraftgedoe best infantiel en onhandig te zijn. Ik zie niet 100% geslepenheid. Maar goed- zo complex is de mens.

Tot zover m’n observaties vanaf de bank.

4 likes

Ah, natuurlijk! Ik heb eigenlijk ook een beetje moeite met mijn post, ik kom er niet helemaal uit hoe ik het kan verwoorden. En dat is lastig met zo’n gevoelige zaak. Ik bedoel denk ik vooral dat hij waarschijnlijk wel een diagnose heeft gezien z’n afwijkende levensloop en gedrag.

Sorry, ik voel me echt ontzettend onkundig.

1 like