Moord- en vermissingstopic

En @Tsundoku ik vind het trial by media-aspect in deze zaak vooral heftig omdat je overal dingen leest als: ‘Hij moet in de arena gezet worden en doodgeslagen worden terwijl iedereen mag kijken. Ik wil wel helpen doodslaan.’ En dan allemaal mensen die beamen dat het in zo’n geval gerechtvaardigd is. Ik moest meteen aan India denken, waar onschuldige mannen gelyncht worden door appjes uit de gemeenschap dat X iemand heeft verkracht. Echt bizar hoor, dat mensen denken dat ze zo’n recht van spreken hebben.

15 likes

OMG ik lag gewoon al te slapen! ik ben echt zo benieuwd hoe en wat nu verder. Wat gaat zn straf worden, waarom heeft hij het gedaan.

Zoveel vragen nu

Goed ook dat hij niet ergens van een berg is gesprongen en zichzelf daarmee van zn leven heeft beroofd.

Ik zeg nergens dat het me aangrijpt of dat ik het net zo zwaar vind wegen als de moord op Nicky Verstappen. Dat is me woorden in de mond leggen. Natuurlijk vind ik dat tweede niet. Ik vind het alleen heftig om te zien dat mensen (openbaar) zo snel zo ‘barbaars’ reageren, ook al is dat op een nog barbaarsere moord. Het is wel andere koek dan medeleven tonen met de familie Verstappen en hopen dat iemand gepakt wordt.

Dat heb ik trouwens bij het fenomeen in z’n algemeen. Bij sommige zaken is het alleen grootschaliger dan bij andere, zoals valt te verwachten.

13 likes

Ik vind dat mensen erg veel vertrouwen hebben in het feit dat de politie het bij het rechte eind heeft. Ik denk dat @Eifoon zeker gelijk heeft en dat wij niet alles weten, maar in Nederland ben je nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is en de enige die kan zeggen of dat zo is, is een rechter en niet de politie. En dat is maar goed ook.
Het gaat er niet om of ik het niet geloof of dat ik niet snap dat mensen emontioneel zijn, maar ik vind het gewoon echt erg dat mensen ‘onschuldig tot iemand is veroordeeld’ uit het oog verliezen. Dat vind ik overigens de schuld van de media en hoe zij bepaalde dingen verwoorden, niet van ‘de mensen’.

20 likes

Zo fijn dat hij gepakt is, ik heb alleen zo’n gevoel dat deze vent niet of nauwelijks gaat praten.

3 likes

Ik vind het wel opvallend dat veel nieuwsbronnen hem volledig herkenbaar en met volledige naam in beeld blijven brengen. Meestal is het gebruikelijk nadat ze een verdachte hebben iemand onherkenbaar te maken of een balkje voor de ogen + de achternaam afgekort tot de eerste letter.

Iedereen herkent hem natuurlijk inmiddels wel, maar toch.

2 likes

Christian van Dijk ‏ @ Christianmockin 17 min17 minuten geleden

Meer

Ik sta Jos Brech NIET bij, geef alleen aan dat iedereen recht heeft op verdediging. # Verwarring # Verstappen

Dat laatste is dan weer iets dat veel mensen niet lijken te begrijpen, of willen. Ik ben juist blij dat iedereen dit recht heeft, stel je voor dat hij het niet heeft gedaan.

19 likes

Nav van deze zaak wordt nu steeds vaker geroepen dat er een DNA databank moet komen waarbij iedereen verplicht zijn DNA moet aanleveren. Wat is jouw mening over deze verplichte DNA databank, ben je voor of tegen?

• Voor
  • Tegen
  • Twijfel

0 stemmers

Ik ben voor maar volgens mij ben ik me nog altijd niet goed bewust van het feit dat ‘iedereen iets te verbergen heeft.’

ongenuanceerde twitter schreeuwer, maar ik vond die eerdere tweet van hem eerlijk gezegd ook wel een beetje ongepast richting de familie. even los van de strekking dat iedereen recht op advocaat heeft.

Jaa ik vroeg me al af wie ze is was, dacht in de eerste instantie degene die hem had aangegeven… Knappe dochter trouwens.

spoiler

En als het een fout is,dat kan, dan wijzig je je tweet toch? Ik vind dit niet zo professioneel staan.

3 likes

De straf van Jos maakt mij eigenlijk niks uit. Als de familie maar antwoorden krijgt.

5 likes

Ik zie nu vooral op tegen alle media aandacht die maar door blijft gaan, en dan voornamelijk de eencellige mensen die dingen schreeuwen als ‘martelen zo iemand flink’, ‘geen enkele advocaat moet hem verdedigen’, ‘dood moet ie’
(ja staat allemaal als reactie op fb)
En je weet nu al dat mensen de straf te laag gaan vinden blabla en iedereen er een mening over heeft zonder enig idee te hebben hoe onze rechtsstaat is ingericht

16 likes

Ik vind het echt belachelijk hoe iedereen op het internet los gaat en denkt de waarheid in pacht te hebben. En ik vind het bijna vies hoe iedereen opeens geilt op deze zaak en er ook het zijne van moet vinden.
Met al deze ‘wijsheid’ zou je denken dat die zaak al 20 jaar eerder opgelost had kunnen worden, want iedereen weet waar het mis is gegaan en hoe de vork in de steel zit. En dan die heksenjacht en al die speculaties manmanman.

19 likes

Ik vind het wel ontzettend bizar dat mensen zo heftig met geweld(dadige woorden) reageren. Hoe erg ik het ook vind voor de ouders, reageren met geweld vind ik nooit oke, wat iemand ook gedaan heeft. Ik kan een emotionele reactie heel goed begrijpen, maar voor dit soort daden hebben we een rechtssysteem. Ik vind helemaal niet dat deze man de dood of heftig geweld verdient, hij verdient een gevangenisstraf die past bij wat hij heeft gedaan. De doodstraf hebben we namelijk gelukkig al een tijd geleden afgeschaft. En door dan wel zulk soort gewelddadige uitspraken te doen onder het mom van emotie vind ik gewoon niet oke, daarmee zet je uiteindelijk een standaard dat dit soort geweld geaccepteerd is en ik denk niet dat je daar uiteindelijk als samenleving mee vooruit gaat.

12 likes

Als ie een beetje slim is beroept hij zich op zijn zwijgrecht. Wordt lastig om hem dan te veroordelen lijkt me op enkel basis van DNA materiaal. Seksueel misbruik en moord kan niet worden bewezen aangezien ze daar geen bewijs voor hebben.

Ik denk dat er daarom meer bewijzen zijn. Het OM gaat namelijk (bijna) nooit over tot aanhouding tot ze het bewijs rond hebben. Juist vanwege het risico dat de verdachte gaat zwijgen (bijna altijd dus… haha). Als je gaat oppakken en het bewijs ook uit het verhoor probeert te krijgen, krijg je het bewijs waarschijnlijk niet rond en wordt de verdachte vrijgesproken. Dit heeft dan weer als consequentie dat je niet twee keer voor hetzelfde feit veroordeeld kan worden en diegene niet op een later moment kunt straffen als het bewijs er wel is bijvoorbeeld.

Maargoed, misschien is het in deze zaak wel anders en is dit een soort laatste poging en hopen ze maar dat Jos gaat praten.

5 likes

ik krijg hier echt zo’n onbehaaglijk gevoel van.

Waarom?