Mommybloggerstopic #7

Ik zat nav de berichten hier te Googlen naar scholen waarbij ouders zelf de schoolvakantie konden bepalen. Hier is blijkbaar tussen 2011 en 2014 mee geëxperimenteerd door een aantal scholen en dit experiment is geëvalueerd door het ministerie van Onderwijs. (Ja, ik heb net een Kamerbrief uit 2016 opgezocht :sweat_smile:)

Uit dat experiment bleek dat ouders heel tevreden waren, maar de kwaliteit te wensen over liet op gebied van onderwijsresultaten en onderwijs op maat van de ontwikkeling van leerlingen. Dat lijkt me toch wel vrij essentieel aan onderwijs volgen.

Ik las ook dat er dit jaar opnieuw wordt geëxperimenteerd door een aantal scholen, ik ben benieuwd wat daar uit komt. Want als de kwaliteit en continuïteit van onderwijs er niet onder de lijden heeft, klinkt het ideaal.

10 likes

Mij lijkt het eigenlijk vrij stom als kind om niet tegelijk met je vrienden vakantie te hebben. Dat je op school zit en afwisselend vrienden op vakantie zit gaan, en jij nog veel langer moet wachten totdat jouw vakantie komt. Of dat je niet in de vakantie leuke dingen met je vrienden kunt doen omdat zij dan op school zitten. Het fijne van schoolvakanties is als leerling wel dat je er met z’n allen min of meer evenveel naar uitkijkt en aftelt en eraan toe bent.

25 likes

Ja, goed punt. Ik bekeek het vooral vanuit perspectief van de ouders, maar voor docenten en kinderen zitten er ook nadelen aan natuurlijk!

2 likes

Ja eigenlijk is het toch kut dat je een kind krijgt en als t 5 wordt alle regels moet volgen niet eigenlijk je eigen leven kan leiden omdat het niet mag van de overheid. (Snap ook heel goed dat de overheid dit doet uit bescherming denk ik?) maar het voelt betuttelend.
Al dat geregel voor vakanties/fulltime banen. Alles precies plannen zodat het allemaal net uitkomt. Ben al gestresst als ik eraan denk😂.
Zoals dat zeilmeisje toen, die mocht ook niet zeilen want ze was leerplichtig. Ik dacht meid ga lekker, tis niet dat ze kinderarbeid verricht op de boot ofzo.

Maarja inderdaad een hersenspinsel😂. Ben echt niet anti-leerplicht.

Ben trouwens zelf ook ooit een paar dagen eerder weg gegaan op school in de meivakantie omdat we met het gezin vakantie wilden (voor t eerst met het vliegtuig) met mn oma en mn oom en tante. En dat kwam zo goed uit, met het reizen en dergelijke. Anders werd het mss heel duur? Weet het niet meer want is al bijna 15 jaar geleden ofzo. Weet nog dat het een heel gedoe was en mn moeder zei ik had je beter ziek kunnen melden (maarja 3 kinderen tegelijk ziek op dezelde school is een beetje gek).

7 likes

Het zou chill zijn als je naast een zomervakantie 2 weken verspreid kon opnemen oid. Dat er iets van vrijheid is.

Zoals hierboven iemand beschrijft dat je wanneer een opa komt te overlijden niet naar eigen inzicht extra verlof kan opnemen vind ik echt afschuwelijk.

7 likes

Vraag me af hoe het voor de leraren is, kunnen due dan ook vrij vakanties opnemen? Of zijn die 2 vaste weekjes het enige wat ze hebben? Dan gaan er namelijk echt nog vele leraren in een burnout eindigen denk ik.

2 likes

Ja dat ben ik met je eens hoor, ik vind zeker dat uitzonderingen mogelijk moeten zijn! :slight_smile:

Joe die krijgen heus hun verlof wel denk ik. De zorg werkt toch ook altijd dag en nacht door.
Dan gaan de leraren gewoon verspreid op vakantie en minder klassiek onderwijs dan wat we gewend zijn denk ik. Zou in de toekomst wel interessant zijn mits er goed over wordt nagedacht over de kwaliteit van het onderwijs en hoe ze alles regelen dat kinderen niet achterlopen.

Scusie! Ik heb het gecorrigeerd. Was nog vroeg vanochtend en ben nog niet hersteld van de slapeloze nachten dankzij onze studentenburen :hugs:🥲 :woman_shrugging:

Als je je voortplant dwing je een kind sowieso al om van alles te moeten ( leven, bijvoorbeeld) daar kan een beetje leerplicht ook nog wel bij.

20 likes

Ik begrijp je (als juf) wel een beetje hoor. 5 dagen in de week naar school is voor veel kinderen echt wel heftig. Voor vakanties zie je de wallen vaak ook groter worden. Zeker kinderen die wat prikkelgevoelig zijn

12 likes

Damn jezus ja! Maar gelukkig heb ik vervangende woonruimte voor jullie gevonden.

En ik denk dat een reality serie er ook wel in zit. Weet ook al een naam en omg ga dood van het lachen.

Het Wielder (zo noemen we Wijlre) Pad :rofl::rofl::rofl:

3 likes

Snap wel waar je opmerking vandaag komt. Ik moedig van die heel prestatiegedreven leerlingen ook wel eens aan om een keertje te spijbelen, omdat alleen maar school-school ook echt niet wenselijk is. En flexibiliteit voor bijzondere feestdagen of familieomstandigheden ben ik ook erg voor en ken in ook uit de praktijk (wel VO, misschien dat PO lastiger is). Maar het lijkt me wel belangrijk om een onderscheid te maken tussen flexibiliteit uit welzijn en noodzaak of uit luxe. Want die laatste variant gaat automatisch ten koste van aandacht voor een kwetsbare groep die echt niet op zeilreis of vliegvakantie kan.

5 likes

Ja het is ook zo dat de scholen natuurlijk niet zo goed afgestemd zijn op het gemiddelde werkende leven. Als ik zie hoe dat bij @Ovenschaal in DK geregeld is, is dat al beter. Opvang duurt tot einde middag en dan ben je ook gewoon klaar met werk. Zou zo fijn zijn als al die dingen iets meer met hun tijd mee zouden gaan, zodat je het als ‘standaard’ gezien (met twee werkende ouders) wat handiger kan bolwerken. Maar goed, ik begrijp natuurlijk ook wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is en dan houd je ook altijd mensen over die niet blij zijn.

6 likes

Max 25 kindjes en dan hebben ze 2 leerkrachten.

2 likes

Friesland, Heerenveen hahha

3 likes

Zijn veel leraren dus kunnen om en om ook vrij nemen. En er wordt meer verwacht van de ouders.

3 likes

Ik meen mij trouwens te herinneren dat Michelle B een keer had gezegd dat het hotel waar hun altijd heen gaan op Mallorca eigenlijk geen kinderen toe staat. Maar omdat het hun 2e huis is, mogen hun kinderen wel mee.
Maar hoe verkoop je dat aan je andere gasten dan? Eerst waren het alleen de oudste 2 kindjes. Inmiddels is nummer 3 er ook bij. Volgend jaar gaat dat kindje van haar broer ook mee natuurlijk.
Als ik bewust zou kiezen voor een kinderloos hotel zou ik hier echt niet blij mee zijn.

45 likes

Oh dat zou raar zijn !

Volgens mij was dat ooit wel zo, maar zijn kinderen nu wel gewoon welkom. Maar hotel is niet gericht op kinderen als in wildwaterbaan, zwemparadijs, hysterische miniclub blablabla.

2 likes