Mommybloggerstopic #7

Ja misschien zit daar wat in, maar het kwam wat decadent over toen haar zoontje het zo zei.

Ben hier ook wel heel benieuwd naar. Mijn eerste gedachte was: haar broertje gaat trouwen op Mallorca. Maar zag in een story dat ze woensdag weer terug zijn, dus dat zal het vast niet zijn. Ziet er nu gewoon uit als een extra vakantie. Bijzonder dat ze daar verlof voor hebben gekregen terwijl ze over een maandje weer met de hele familie gaan in de zomervakantie…

4 likes

Is Mallorca nou het nieuwe Ibiza ofzo? Zo’n beetje al die influencers lijken daar nu rond te hangen

1 like

Onze dochter zit op een school waar je zelf je vakanties mag bepalen echt ideaal. Ze zijn maar 2 weken per jaar echt dicht.

5 likes

Maar we weten toch helemaal niet of ze verlof hebben gehad? Wij waren het weekend op Texel, en daar waren ook hele veel kinderen en gezinnen die deze week bleven: juni vakantie.
De school waar ik werk heeft dat ook semi, wij hebben 4 studiedagen gepland, op donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag…

2 likes

Hemels! Dit zou ik ook graag willen. Maar hoe doen ze het in de klas dan? Want het kan dus zijn dat er elke week een kindje ontbreekt.

Dit soort dingen weten we natuurlijk niet he. Misschien is er wel iemand terminaal ziek, weten wij veel. Hoop het niet voor haar.

2 likes

Elke leerling volgt zijn eigen leerlijn, dus ze kunnen niks missen want zijn toch met hun eigen ding bezig. Ze hebben wel thema’s.

@Wonderland @360 omg het bestaat echt!!!
Edit en @Oprah @anon18050057 en iedereen met kleine kinderen die van vakantie buiten de schoolvakanties houdt :hugs::kissing_heart:

2 likes

Dit lijkt me wel echt mega lastig voor een leraar om te bolwerken. Allemaal een eigen leerlijn. Hoeveel kindjes zitten er gemiddeld in zo’n klas?

1 like

Dit klinkt echt geweldig, ipv die 6 weken per jaar. Maar goed, ik heb onlangs ontdekt dat er zoiets bestaat als BSO wat gewoon de hele zomer doorgaat dus ik maak me geen zorgen haha. Wel jammer dat je daarbuiten inderdaad geen vrij kunt nemen. Vind het gewoon een gek idee dat kindjes maar tot hun 4e ‘vrij’ zijn en daarna echt zoveel moeten. Maar dat is misschien heel erg TienvanWil-gedacht van me.

7 likes

Ik zat op een daltonschool, hadden we ook bijna nooit iets klassikaal. Ook gewoon klassen van 25-26 leerlingen.

2 likes

Ow zijn wij geen amigo’s meer :fu:t3:(Grapje natuurlijk)

Zelfs de vrije school incl thema’s waar L heengaat heeft het niet.
Jammer man.
@Boppes waar moet ik heen verhuizen hahah

Ik denk dat dit systeem ook een beetje bescherming van het kind is? Niet elke ouder vindt (goed) onderwijs even belangrijk of denkt het zelf veeeel beter te kunnen en te weten dan professionals (moederhart, kuch). Door strenge eisen te stellen aan het onderwijs en het systeem kan je er beter voor zorgen dat elk kind degelijk onderwijs krijgt ongeacht wie de ouders zijn en wat voor overtuigingen zij hebben. Daarnaast lijkt het me, nogmaals, voor leerkrachten ook gewoon rot als kinderen willekeurig weg zijn (op die ene school daargelaten, maar daar hebben leerkrachten natuurlijk zelf voor gekozen om daar te werken). Misschien is dit systeem wel echt achterhaalt hoor, maar het kind staat áltijd voorop en hoe leuk en educatief vakanties ook zijn, kinderen hebben ook gewoon recht op onderwijs.

13 likes

Tot hun 5de. Dan is een kind pas leerplichtig.

Cc @Bergamot en @360

Mijn vriendin is toen ze 10 of 11 was ook een jaar in een land ingeschreven waar ze niet leerplichtig was en vanuit daar een half jaar met haar moeder gaan reizen maar dat is niet de makkelijkste loophole :grin:

2 likes

Maar op dalton krijg je wel allemaal dezelfde leerstof in die week. Eindstand moet iedereen zijn weektaak vrijdag af hebben. Bij dit volgt echt ieder zijn eigen leerlijn wat wel heel anders is.

1 like

dit is wel heel #moederhart van mij hoor, maar het is toch eigenlijk vreemd dat kinderen vanaf 5 jaar al zo mee moeten draaien in een prestatiegerichte maatschappij? school is toch eigenlijk ook een soort fulltime baan :joy: heb verder geen ideeën hoe het anders zou moeten hoor, maar gewoon een hersenspinsel haha

17 likes

Of het is een enorm voorrecht dat je in een land woont waar de faciliteiten zo goed zijn dat elk kind van jongs af aan al gratis kan participeren aan onderwijs, erop gericht zoveel mogelijk kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen.

59 likes

ja absoluut! ben ik het ook zeker mee eens. wat ik al zei, is meer een soort hersenspinsel, totaal onrealistisch ook natuurlijk.

3 likes