Mommybloggerstopic #7

Je mag deze droom toch gewoon hebben? Als het echt een grote droom is van je om met je kinderen een lange reis te maken is die leerplicht gewoon balen. Want die lange reis van een paar maanden is dan gewoon niet meer mogelijk tot hun 18e. Zelf hadden we het geluk dat we net voor corona en leerplicht die reis wel konden maken, maar het is best jammer (en jaaa luxe blablabla, is niet het einde van de wereld weetikallemaalookwel) dat het er de komende 15 jaar iig niet meer in zit.

6 likes

Ik ben er echt helemaal voor dat ze er streng er op zijn maar in deze situatie vind ik het buitenproportioneel. Jij hebt dan nog geluk dat je de boete zou kunnen betalen maar dat is niet in elke situatie zo natuurlijk. Geven ze dan nog toelichting waarom zoiets is afgewezen?

2 likes

Ik denk dat een lange reis of vakantie buiten de schoolvakanties ontzettend situatie en gezin afhankelijk is.
Enige wat ik als schoolbestuur en/of juf nooit zou doen is hier vele extra tijd in steken. Bvb bij een lange reis; dit zijn de leerdoelen, dit zijn de boeken/methodes/antwoorden en veel succes ermee. We zien dan wel hoe gaat als het kind terugkomt.
Ik heb zelf ooit een leerling gehad die er een jaar uit is geweest ivm een zeilreis. Ik ga dan echt niet op afstand iedere week met haar Skypen en werk controleren. Haar droom en wensen hoeven de docenten niet meer werk op te leveren. Je moet al als een malle differentiĆ«ren tegenwoordig, dan mag je dag ook nog op afstand gaan doen šŸ„²

26 likes

Ja dat ben helemaal met je eens! Als je als ouder dan die reis wil maken moet je ook de verantwoordelijkheid voor het onderwijs serieus nemen en daar dagelijks tijd voor opofferen, en niet de leerkracht extra belasten.

7 likes

Aan de andere kant is het misschien voor meer mensen weggelegd als je buiten de piek seizoenen kan? Een ticket naar zuid Afrika scheelt zo 200-300ā‚¬ p.p. (& accomodaties zijn ook klap duurder in de westerse kerstvakanties). Dus dan spaar je met 4 mensen 1200ā‚¬ uit :see_no_evil:
Dus maakt een flexibel systeem het misschien juist toegankelijker :face_with_monocle:
Werkt natuurlijk wel alleen als het alleen hier mag en niet overal ter wereld. Of dan raken we het hele begrip hoogseizoen kwijt :thinking:
(Random hersenspinsel)

5 likes

Je bespaart pas echt als je gewoon geen kinderen neemt :raised_hands:t3:

Hoef je ook geen rekening met schoolvakanties te houden, echt Gouden tip dit.

48 likes

Maar sinds Corona weten docenten toch prima dat online lesgeven ook goed kan? Beetje flexibiliteit hoor!

Grapje natuurlijkā€¦ Hoeveel leerlingen ik op mijn rijke dorpsvmbo niet mis in de week voor de kerstvakantie. In het nieuwe jaar zijn ze allemaal gebronsd van drie weken Bali. Terwijl bij ons in het systeem stond dat ze ziek waren.

Hoewel ik een situatie waarin een (groot)ouder ernstig ziek is en dit een laatste vakantie samen wordt wel een boete waard vind.

Ik baalde al in het pre-kind-tijdperk van de schoolvakanties, omdat ik als docent zelf alleen dan op vakantie kan. Maar ja, had ik maar een vak moeten leren.

4 likes

Tuurlijk mag je dromen wat je wilt. Niemand zegt dat je die droom niet mag hebben. Ik iniedergeval niet. Zeiken op het feit dat we in een land leven waar gehandhaafd wordt op ongeoorloofd verzuim en denigrerende ideeƫn over wat een kind leert op school en wat een schoolproces bij draagt omdat je op vakantie wilt (want vakantie is wat het is als je een lange reis wilt maken) vind ik echter iets anders en ik heb daar weinig begrip voor. Als we allemaal zo gaan denken is het einde zoek.

14 likes

Misschien wel een aardig voorbeeld van ouders die tot twee keer toe de leerplicht omzeilden om met hun kinderen op wereldreis te gaan is Ć©Ć©n van de stellen uit dit artikel. Gisteren waren ze namelijk opnieuw in het nieuws omdat hun zelf opgerichte scholen vooral een middel blijken om zichzelf te verrijken ten koste van talloze andere leerlingen, ouders en docenten. Dit is natuurlijk een extreem geval, maar het is nogal wat om jezelf als ouder boven alle onderwijsprofessionals te plaatsen. Ik hoop dat de onderwijsinspectie dit in het achterhoofd houdt wanneer er straks allerlei verzoeken voor Forum-vD-gymnasia en moederhartmontessoriā€™s liggen. En dan gaat het dus inderdaad niet om bijzonder verlof voor familie-omstandigheden e.dā€¦ Daar is volgens mij in de praktijk genoeg ruimte voor maatwerk.

3 likes

Tja, een van de nadelen van Artikel 23.
Gelukkig is de Onderwijsinspectie hier zeker scherp op.

1 like

Even uit mezelf, maar mijn man had werk waarbij zijn enige vakantie de hele maand juni was (prof voetbal). En wij moesten een schriftelijke bevestiging van de club hebben, dit indienen bij de school directrice. Zij moest dit voorleggen bij de inspectie en die besloten dat of we wel of niet maximaal 2 weken buiten de vakanties om weg mochten. Ik geloof dat we 2 weken rond de zomervakantie mochten indienen en 1 week rond de kerstvakantie.
Je mag dus echt niet onbeperkt zomaar je kind van school halen, er zitten heel veel regels aan.

6 likes

Ik moet door dit gesprek denken aan een vriendin van mij die op haar 17e een maand de jeugdgevangenis in moest omdat ze omwille van oa mentale problematiek te veel gespijbeld had. Echt zo heftig kan het doorslaan, dat slaat toch nergens meer op. Depressieve pubers in gevangenissen zetten naast jeugddelinquenten die daar zitten voor daadwerkelijke misdaad.

2 likes

Ik dacht dat annemerel ofzo was bevallen, zoveel berichten terwijl het de laatste tijd rustig is.

Over haar gesproken. Ze zei laatst iets van; moet ik nu iedere dag een story plaatsen anders denken jullie dat ik aan het bevallen ben. Maar ze plaatst dus wel elke dag wat en nu al 8 uur niet :thinking:

1 like

Och dit lijkt me ZO VERMOEIEND aan zwanger zijn. Misschien is ze wel moe. En misschien is ze aan het bevallen, dan horen we het snel genoeg.

20 likes

Haha ja maar daar heeft ze het toch zelf naar gemaakt. Door zo te zeggen van; nu moet ik zeker iedere keer wat plaatsen en dat dus ook echt doen.

1 like

Dit bericht mist ergens nuanceā€¦ ongeoorloofd verzuim is een overtreding en op overtredingen staat nooit een gevangenisstraf. Het gaat om geldboetes of taakstraffen. Die zijn dan meestal voorwaardelijk met als voorwaarde het accepteren van een vorm van hulpverlening. Straffen voor verzuim is bij jeugd nooooit het doel, het wordt wel in voorwaardelijke vorm ingezet om hulpverlening op gang te brengen Ć©n de financiering te regelen. (Bijzondere voorwaarden worden door justitie gefinancierd terwijl vrijwillige hulpverlening op eigen initiatief ergens anders van betaald moet worden).

De enige manier waarop zij in een jeugdgevangenis terecht is gekomen is na het niet verrichten van een taakstraf vermoedelijk na het weigeren van hulp.

1 like

Dat is ook pas iets van de laatste tien jaar ofzo. Daarvoor kon je nog in een justitiele jeugdinrichting belanden i.v.m. (crisis) psychische problematiek als er geen plek was in de psychiatrieā€¦ maar tegenwoordig moet er een strafrechtelijke grondslag voor zijn gelukkig.

3 likes

Dit was meer dan 10 jaar geleden inderdaad. En @Beutyschooldropout als iemand het niet lukt om naar school te gaan is het logisch dat het iemand ook niet lukt om een taakstraf te doen of op de hulpverleningafspraken te verschijnen. Hoe je het ook went of keert, het uiteindelijke resultaat is geweest dat zij zonder echte misdaad gepleegd te hebben in de jeugdgevangenis terecht is gekomen.
Ik ben zelf ook berecht in die tijd en de uitspraak was vergelijkbaar alleen kon ik er nog voor de laatste keer voor kiezen om een bepaalde hulpvorm te accepteren maar stel dat dat me niet zou lukken moest ik ook opgesloten.
Maar dit was inderdaad ook in de tijd dat de jeugdgevangenissen sowieso vol zaten met kinderen waar de crisisopvangen geen plek voor hadden, ben heel blij dat dat niet meer zo is nu :blush:

Edit: dit staat trouwens nog op de site van de rijksoverheid zo dus het kan blijkbaar gewoon nog steeds.

3 likes

Maar dit is ook dus ook gewoon hun ā€˜kleineā€™ vakantie hĆØ? Aldus de kinderen in de vlog. Vind dat redelijk verwend hoor. Een week naar Mallorca en dat de ā€˜kleineā€™ vakantie noemen. Dus ze gaan ook gewoon nog in de zomer met de hele fam.

6 likes

Zeggen ze dat niet omdat de zomervakantie ook vaak grote vakantie wordt genoemd? Dus dat als he dan op vakantie gaat, het automatisch de grote vakantie wordt en alle eventuele andere worden dan dus kleine vakanties

2 likes