Mommybloggerstopic #7

Waarom lees ik boer altijd als hoer, ben altijd zo confused.

7 likes

Wtffff
Ik zou hier echt last van mn autoriteitsprobleem krijgen. Wie zijn zij om te bepalen dat jouw vader niet met zijn kleinkinderen voor het laatst op vakantie mag wat heftig zeg

21 likes

Als ik het geld zou hebben, zou ik dan ook echt schijt hebben en gewoon op vakantie gaan en die boete betalen.

4 likes

Maar dan kan je ook gewoon in het duurdere hoogseizoen gaan toch :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Maar dat zeggen ze toch ook niet? Ze zeggen alleen dat de kinderen die periode geen school mogen missen.

5 likes

Maar dat is toch wel het gevolg van wat ze zeggen?

5 likes

Uiteindelijk bepalen zij niet of iemand wel of niet voor het laatst op vakantie mag met kleinkinderen toch? Daar hebben ze inderdaad in hun functie niks over te zeggen en te bepalen zoals in die post stond waar ik op reageerde.

Dat dat een gevolg is komt door een uitvoering van hoe de leerplicht georganiseerd is en niet door autoriteiten die je dingen opleggen en vakanties voor je bepalen

7 likes

Oh ja zeker, ik ga uit van een situatie waarin het om een reden niet mogelijk is om binnen de schoolvakanties te gaan

2 likes

Ik vind die wettelijke leerplicht ergens wel betuttelend. In zou graag als mijn kinderen 8 en 10 zijn een mooie reis van een half jaar willen maken met een camper. Ik denk dat je als kind namelijk veel kan leren door in verschillende landen en culturen te zijn en het goed is voor de familieband. Ik maak me niet zo’n zorgen om schoolachterstanden. Het rekenen + taal gedeelte kan je prima online leren. Praktisch is zo’n reis vanuit NL vrijwel onmogelijk en kan dat bijna alleen maar als je je uitschrijft uit NL, wat allemaal ongewenste fiscale gevolgen heeft. En dan moet je maar hopen dat je kinderen bij terugkomst weer naar dezelfde school mogen en die niet vol is.

15 likes

Ik had op de basisschool een klasgenootje wiens ouders een begrafenisondernemers bedrijf hadden. Zij konden in principe nooit op vakantie gaan want ja er gaat altijd wel iemand dood. Werd ook volledig door de familie gerund (ouders, oom/tante en grootouders) dus ook geen andere personeel.

Zij gingen dus ook ook echt letterlijk nooit met het gezin op vakantie, uiteindelijk hadden ze 1x geregeld dat ze een weekje ergens heen gingen als gezin en dat was inderdaad een gewone schoolweek maar ook met toestemming.
Dus ik denk dat veel beroepen van ouders ook niet in aanmerking komen voor deze regeling, want bij de meeste beroepen kan je wel in een andere schoolvakantie nog prima op vakantie maar zoiets als geboorte of uitvaart business niet.

1 like

Er zijn genoeg NL gezinnen die dit doen. Het kan, maar je moet de boete die je achteraf krijgt incalculeren. Een gezin dat ik ken heeft het zo gedaan, die kregen achteraf iets van 3-4 K boete ( weet niet of dat per kind was). Overigens wel alles officieel proberen te regelen met leerplichtambtenaar, onderwijs via de wereldschool en goed contact met de eigen school etc

4 likes

Ik mocht vroeger op de basisschool en middelbare school altijd een week voor de kerstvakantie weg, zodat ik drie weken weg kon. Want mijn vader woont in het buitenland en ging dan naar hem toe. Ben blij dat ze daarin altijd coulant waren.

Ik snap de regels wel, maar soms zou het iets flexibeler mogen.

9 likes

Ik snap de regels ook wel. Er zijn blijkbaar ook scholen waar kinderen (ouders dus) zelf vakantie in mogen plannen wanneer je zou willen. Maar op een reguliere school, die daar niet op ingesteld is, lijkt het me super irritant voor de leerkracht als iedereen maar op vakantie zou gaan wanneer zij willen. De leerkracht mag vervolgens er voor gaan zorgen dat het kind de gemiste stof of toetsen in kan halen. Daarnaast is het tegenover andere kinderen ook gewoon niet eerlijk dat anderen dan een extra week vakantie krijgen, tenzij er natuurlijk een goede reden is, maar dat vind ik anders.

Ik was op de basisschool standaard voor de vakantie ziek. Achteraf denk ik dat het oververmoeidheid was want ik heb dat later ook nog wel regelmatig gehad. Maar nu denk ik; ze dachten dan vast op school dat ik dan eerder met vakantie ging ofzo, maar ik was gewoon echt ziek elke keer.

1 like

Ik Vind het juist super begrijpelijk dat ouders hun kinderen niet zomaar mee op reis kunnen nemen. Verre lange reizen/vakantie is een luxe die over het algemeen alleen voor mensen met een goed gevulde portemonnee weggelegd is.
Als je zomaar vakanties buiten schoolvakanties kon inplannen zouden de armere gezinnen zich moeten conformeren aan schoolvakanties (logisch) en de leraren conformeren zich dan weer naar die gezinnen die schoolwerk mee willen nemen of willen inhalen en het kan m.i. niet anders dan dat de armere gezinnen daar onder komen te leiden.

Gelijke monniken gelijke kappen. Dat lijkt mij hét signaal dat je wil afgeven op een (basis)school.

28 likes

Dit idd. Ik vind het ook echt behoorlijk self centered om je kind zomaar van school te plukken voor vakanties. Alsof school vrijblijvend is. En als je t geld hebt om met een gezin naar bali oid te gaan, kun je vast ook wel wat euro extra neerleggen om in de schoolvakanties te gaan. Echt verwend gedrag.

17 likes

Ik ben dus zo’n kind die door het jaar heen een week op vakantie mocht ivm het werk van mijn ouders. Ik kreeg dan altijd een hele stapel mee met werk wat ik moest doen. Ik maakte dat altijd braaf. Vervolgens kwam ik dan weer terug op school en kon ik 3 weken uit mijn neus lopen vreten omdat de klas blijkbaar toch niet zo snel ging en ik al het werk al had gedaan.
In de schoolvakanties was ik altijd met oppas en waren anderen kinderen op vakantie. Sowieso werkten mijn ouders kapot hard (is ook niet altijd positief) dus was 1 zo’n weekje ook wel een uitkomst om eens iets leuks met het gezin te doen. Maar al dat gedoe erom heen (dus dat ik op school mij dan weer zat te vervelen, de jaloers kinderen) is ook niet echt heel chill hoor.
Maar dat is mijn ervaring en is misschien ook wel anders dan een influencerleven.

5 likes

Ik wil echt die basisschool. Ik vind schoolvakanties echt het aller kutste aan een kind op de basisschool hebben.
In de zomer is alles teringduur en teringwarm. Ik ga liever in mei/september/oktober want dan is het overal ook veel aangenamer.

@Blauwbeertje maar voor mensen met een klein budget is het toch ook fijn als ze niet de hoofdprijs hoeven te betalen? Dan hebben zij ook veel meer mogelijkheden lijkt me.

2 likes

Vind het echt bijzonder dat er ouders zijn die vinden dat je kind voor een vakantietje of reis die op een ander moment te plannen is wel even weken/maanden school mag missen.

26 likes

Wat een goede term luxeverzuim. Want tenzij het echt niet anders kan ivm seizoensgebonden werk, is dat ook gewoon wat het is. Een luxe.

Overigens vind ik bv een reis van een paar maanden wel iets anders dan een vakantie naar Mallorca, waar je ieder jaar komt en dus echt niet daar bent omdat je kids er zoveel van leren. Zou het zelf niet snel doen maar heb die behoefte zelf ook niet om maanden achtereen te reizen, dus dat is dan toch al anders.

Ik ken ook een gezin die half jaar wilden reizen, hadden met eigen school en de wereldschool een heel plan gemaakt maar werd ook niet goedgekeurd. Uitgeschreven uit NL en zo toch gegaan, maar bracht een hoop gedoe met zich mee, want bv ook beiden een eigen eenmanszaak etc. Met de eigen school contact blijven houden, wekelijks skypen met de juf en klas etc. en daarna mocht dochter weer naar dezelfde school. Ze hebben achteraf ook wel toegegeven dat het online schoolgedeelte ze vaak wel zwaar viel maar achteraf gezien heeft dochter er ook heel veel ervaringen opgedaan en geen achterstand van opgelopen. Meisje was 6 toen en jongetje 3.

Voor influencers lijken toch altijd weer andere regels te gelden he, of ze nemen de boete gewoon voor lief dat kan natuurlijk ook.

3 likes

Ik denk ook dat rijke mensen die boete voor lief nemen. Zij kunnen het zich veroorloven om zich niet aan de wetten te houden.

3 likes