Ik vind je kinderen voor de grap uithuwelijken sowieso ultieme cringe.
Om het perspectief iets breder te makenā¦ Ik denk dat gender disappointment niet alleen gaat om roze jurkjes, vlechtjes en voetballen.
Volgens mij zit er achter de wens om een meisje bij vrouwen bv vaak de verwachting dat er een sterke moeder-dochterband ontstaat en dat dochters ook op latere leeftijd toch meer onderdeel van het gezin blijven terwijl zoons daar minder aan hechten en dan meer naar de schoonfamilie zouden trekken. Zelfde idee met kleinkinderen, van je dochter zou dan toch meer dichtbij staan.
Ik wil niet zeggen dat dit feitelijk klĆ³pt (hoewel er vast onderzoek naar is gedaan, ga ik eens opzoeken). Maar n=2 gaat dit voor mijn gezin en dat van mijn vriend wel redelijk op.
NB: buiten dit zit het volgens mij ook nog deels in het āherkennenā van het geslacht en is dit iets (semi-)onbewusts. Zo van: ik weet hoe een meisje werkt dus dat is dan vertrouwd en andersom, ofzo. Als de baby er eenmaal is draait dat volgens mij bijna altijd bij. Maar sluit me wel aan bij opmerking can @Adje over gemengde gezinnen. Kan me voorstellen dat de wens voor diversiteit bij een groter gezin wel toeneemt.
Als ik naar mezelf kijk, komt die wens van een dochter wel echt uit de band die mam en ik hebben. Lijkt me geweldig om dat ook te ervaren. Maar goed, wie zegt dat je wel zoān goede band krijgt met je dochter/zoon š„²
Vroeger was die wens heel sterk, daar schaamde ik me ook voor. Nu is de wens gewoon Ć¼berhaupt zwanger mogen worden.
Ja dit herken ik ook in mijn omgeving en ook nu ik zwanger ben. Mijn schoonmoeder krijgt veel minder mee van mijn zwangerschap omdat ik dat veel liever bespreek met mijn eigen moeder en mijn vriend doet dat minder met zijn moeder. En ik zie dat ook om me heen moeder-dochterband is veel sterker dan moeder-zoonband. Maargoed dat is ook maar n=6 ofzo.
Ik heb het gevoel dat mannen (sowieso de mannen die dit zeggen) vaak ook liever een zoon willen omdat ze de realisatie niet aan kunnen dat ze anders voor de rest van hun leven angstig moeten zijn voor de gevolgen van de giftige mannencultuur die ze heel hun leven zelf in stand hebben gehouden. Stel je voor dat je dochter zo behandeld word als de manier waarop vrouwen behandeld altijd worden, en jij nooit je bek over open hebt getrokken en het er zelfs mee eens was, wat moet je dan nog met je misogyne identiteit
Ik was er altijd van overtuigd dat we als ouders en als maatschappij meisjes de ārozeā kant op duwen en jongens de āblauweā, en hun gedrag daar uiteindelijk het resultaat van is. Voor mijn zoon wilde ik dit zo veel mogelijk in het midden laten. Dus ik heb altijd neutrale kleding en speelgoed gekocht. Hij is niet naar het kdv geweest dus heeft weinig invloed van buitenaf gehad.
Maargoed, inmiddels zijn we twee jaar later en wil hij alleen maar voetballen en met autoās spelen.
Van mijn originele overtuiging ben ik dus wel een beetje teruggekomen
Ohja hier ook zo !! Mijn zoon wilt alleen dinosauriĆ«rs, autoās en robotsā¦
We hebben poppen, knutsel materiaal etc ook, maar wilt hij echt niet.
Mijn dochter speelt dan evengoed met haar pop, maar ook met de trein enzo.
Hier ook. Vrij neutraal opgevoed, maar het gaat de hele dag over tractors, graafmachines, Max Verstappen en Ajax.
Hij heeft een pop van mij gekregen. 1 x mee gegooid (in een hoek) en nooit meer aangeraakt.
Op 1 of andere manier zit het gewoon in hem.
Hier een leuk artikel over gender-typed toys en hoe het kan dat kinderen toch graag met hun āeigenā gender toys spelen: https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-017-0882-4
Overigens is ājongensā speelgoed vaak technologischer, gaat om bouwen en ontdekken en bewegen - dat zijn dingen die voor elk kind leuk zijn.
Er is echt heel aardig wat wetenschappelijk onderzoek naar gendered toys en hoe het kan dat ze toch naar hun eigen gender-toys toe trekken (spoiler: toch weer de onbewuste dingen van de ouders + het is vaak jongens speelgoed waar zowel jongens als meisjes naartoe trekken omdat dit bij meer kinderen past)
Oh en hier een leuke snippet uit het artikel: ā gender development and differentiation is promoted by three major modes of influence, namely (a) modelling, (b) enactive experience, and (c) direct tuition.
Dit is ook wel een interessante: ā Parents who divide domestic labor in a traditional way model traditional gender roles that their children can rehearse in symbolic play with same-gender-typed toys. For example, girls can practice childcare by playing with dolls and boys can rehearse competitive behavior by playing with racing cars.ā
Simpelweg een pop geven bij een jongen en een auto neerzetten bij een meisje is dus niet genoeg
Ding ding ding!!!
Maar wat is er dan precies zo erg aan dat jongens met autoās spelen, en meisjes met poppen, als ze dat zelf willen en er zelf voor kiezen ?
In ons gezin is alles ook verdeeld van taken, mijn man kuis en ruimt ook op. Ik rij het gras af, etcā¦ dus het is nu gewoon zo bij ons.
Er is niks mis mee, het gaat om de verwachtingen dat iedereen zich aan die rollen vasthoud en dat het āraarā is als het anders is.
Iedereen die nu reacties achterlaat van āNou mijn meisje is echt een meisje hoorā, ja prima maar meisjes die meisjes dingen doen en jongens die jongens dingen doen krijgen geen gezeik, daar gaat het niet over.
Mijn vriend zorgt (naast vaste dag, weekenden etc), ook al heel lang elke ochtend voor de kids (als ik slaap inhaal) en kookt meestal etc. Mijn zoont loopt graag met zijn poppenwagen naar de supermarkt en vindt zijn poppenhuis ook heel tof (en hij wil graag roze sandalen).
Hier pas ik n=1 dan weer heel graag toe
Staat oa in dat artikel:
These gender stereotypes lead to differential expectations of men and women, or boys and girls, regarding roles, interests, and skills and thus have a strong impact on educational and occupational careers.
Gender-typed toy play leads to the promotion of different skills in boys and girls, with girls practicing communal roles and boys practicing agentic roles. This guides childrenās activities in accordance with gender stereotypes and thus restricts their individual development potential. Whereas play with stereotypically masculine toys, such as blocks and toy soldiers, is generally associated with the development of spatial skills and more aggressive behavior, playing with stereotypically feminine toys, such as baby dolls and stuffed animals, is associated with more nurturing behavior. Play with sexualized dolls, such as Fashion Barbies, is even associated with a narrowing of perceived career options in girls.
In general, strongly gender-typed toys are less supportive of the development of childrenās physical, cognitive, and artistic skills than are gender-neutral or moderately gender-typed toys. Therefore, playing predominantly with same-gender-typed toys limits the development of childrenās action repertoires in accordance with gender stereotypes and thus contributes to the perpetuation of gender stereotypes.
Edit: ik weet niet waarom dat bovenste dikgedrukt en groot is en kan het ook niet weghalen sorry
Omdat Say it louder for the people in the back
Wie zegt dat dat erg is? Echt, wijs het aan.
Je mist echt 7000 punten in de ādebatā.
Super tof en leuk dat je man ook een schoonmaakdoekje kan vasthouden maar daar gaat de discussie toch echt totaal niet over?
Dit gebeurt echt zooooovaak idd!!! zie het ook bij vriendinnen. Ik heb een bevriend stel waarvan de baby een rompertje aanhad met āsorry boys papa zegt No datingā. Zoān leuk stel maar ik snap dat soort dingen echt nietš„².
Zag laatst een influencer zeggen toen haar zoontje (van 2/3?) even achter het stuur vd auto zat op schoot bij zān ouders: hij vindt het zo leuk, over 16 jaar heeft ie wat te toeteren naar de meisjes.
Dat zei ze gekscherend, maar toch: het laat zien dat je (onbewust) een verwachting hebt van jouw kind, denk ik. Mocht ik ooit kinderen krijgen, ga ik dat proberen niet te doen; maar ik geloof dat het wel iets menselijks is.
Volgt iemand M.athilde B.everloo? Vorig jaar is haar kindje overleden en nu heeft haar man kanker. Echt hoe kan het dat sommige mensen alles overkomt. Zo verschrikkelijk voor hun.
Ahja ok op die manier ! Ja daar ben ik het mee eensā¦
Je kind van 2 leren van catcallen is, well done je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen hĆØ?!