Mommybloggerstopic #7

Ik heb er niet om hoeven huilen, maar ik merkte wel dat ik heel erg afscheid moest nemen van een beeld dat ik in mijn hoofd had. Ik zag mezelf altijd met een dochtertje en toen we ontdekten dat het een jongetje was, en we toen al wisten dat we maar 1 kindje wilden, was het echt even omschakelen. Voor die echo had ik soort van 2 paden voor me liggen en nu kwam daar toch wat verandering in. En to be fair, zwangere vrouwen huilen soms ook als de havermelk op is bij een koffiezaakje, dan kan dit er ook nog wel bij.

70 likes

Ik had ook een ontzettende voorkeur voor een bepaald geslacht. Betekend niet dat ik met het andere geslacht niet blij was geweest. Alhoewel ik vast wel even had moeten wennen en misschien zelfs wel een traan had gelaten. Doet niets af aan de liefde voor een kindje.

6 likes

Ik vond het best kut dat dat kind nog voor haar geboorte al negatieve reacties krijgt dat ze geen man is.

10 likes

Dat is ook wel zo, maar vanuit perspectief van een ongewenst kinderloze voelt dat dan weer rottig, en dat gevoel mag er ook zijn. Vind ik.

Ik moest ook heel even schakelen dat het geen meisje is, voornamelijk omdat ik de meisjesnaam zo mooi vond.

7 likes

:joy:

5 likes

Ja ik weet niet, ik heb er geen issues mee als iemand een voorkeur heeft. Lijkt me heel menselijk. Ik heb alleen zelf ook zo’n iemand in mijn omgeving en die heeft 3 jaar lang in een medisch traject gezeten om een ‘zusje/dochter’ te krijgen. Iets anders was gewoon geen optie, ze vertelde aan iedereen dat ze bezig waren om een meisje te krijgen, niet een baby. Ik vind dat (zeker wanneer het dus allemaal niet zo vanzelfsprekend is) onbegrijpelijk.

Plus dat je dan blijkbaar een ideaalbeeld in je hoofd hebt van een meisje met twee staartjes die alleen maar roze jurkjes aan wil en dol is op make-up en poppen. Dat vind ik raar, want het kind kan net zo goed geen fuck om kleding en poppen geven en alleen maar in bomen willen klimmen.

10 likes

Haha mijn zoon speelt het liefste met zijn pop en is helemaal niet stoer zoals jongetjes geacht worden te zijn.

Een vriendin van schoonzus net bevallen van gezonde zelfgemaakte dochter zei op n verjaardag tegen mij dat ze zo jaloers was dat ik een jongen kreeg en zij wĂ©Ă©r een meisje. Misschien ben ik niet de juiste persoon om dat tegen te zeggen (ze kent het verhaal). Daarna zei ze dat ik m’n honden weg moest doen want die zou ik toch niet meer boeiend vinden als de baby er was. :rofl:

3 likes

Precies dit. Snap niet dat elk taboe doorbroken ‘moet’ worden maar gender disappointment blijft iets wat AB-SO-LUUT niet kan. Vind dat een beetje met twee maten meten. (Zeg hiermee niet dat ik een gender voorkeur heb blablablabla insert disclaimer maar wel dat ik niet begrijp dat hier niet over gesproken ‘mag’ worden zonder met de grond gelijk gemaakt te worden)

De achterliggende gedachte bij gender disappointment zit boordevol gender stereotypes (jongen voetballen en ravotten en wild, meisje knutselen en tutten en rustig). Ik denk dat het goed is om het bespreekbaar te maken maar dan ook direct een discussie te voeren over dat dit niet te maken heeft met een piemel of vulva, maar met wat de ouders verwachten hoe de jongen of het meisje zich gedraagt.

In plaats van volmondig accepteren en uit de taboesfeer halen denk ik dat je daar beter gelijk een maatschappelijke discussie over genderstereotypes aan moet hangen. Als de ouders geen vooropgelegde verwachtingen hebben voor het kind wat bij de piemel of vulva hoort, dan zou gender disappointment ook veel minder een ding zijn.

Dus uit taboesfeer halen ja, maar dan wel met bijbehorende discussie dat dit voortkomt uit verwachtingen die de ouder nu al bij het kind hebben. En dat is niet helemaal oké.

79 likes

gender disappointment is wel hokjesdenken ten top

4 likes

Dikke plus 1.

3 likes

Niet perse waar.

Ik hoop op een jongen, gewoon omdat ik heel graag zou meemaken hoe een jongensversie van ons nageslacht eruit zou zien/zou zijn. Heeft weinig te maken met voetballen en ravotten en wild zijn (wat onze meiden zat doen overigens).

Verder zou ik net zo blij zijn met een derde meisje straks, dus in die zin is het geen ‘gender disappointment’ wat mij betreft. Ik zou niet teleurgesteld zijn met een meisje, ik zou teleurgesteld zijn dat ik (waarschijnlijk) geen zoon zou meemaken in mijn leven.

Een voorkeur heeft echt niet altijd alleen te maken met gender stereotypes.

18 likes

Hoezo?

1 like

In deze zin ben ik het ook wel met je eens. In een medisch traject zitten om een meisje te krijgen. Kan me er niks bij voorstellen maar dat is idd onbegrijpelijk.

Maar als je 4 jongens hebt en de vijfde blijkt ook een jongetje te zijn kan ik het heel goed begrijpen als je eerst teleurgesteld bent.

3 likes

Teleurstelling om het geslacht van je kind zegt mijn inziens heel veel over de verwachtingen die je van een geslacht hebt. Blijkbaar is geslacht dan zo bepalend, dat je daar niet om heen kan denken. Uiteindelijk krijg je gewoon een baby, een klein mensje dat hopelijk zichzelf kan zijn. En het geslacht waarmee het geboren wordt had voor hetzelfde geld ook het andere geslacht kunnen zijn.

17 likes

Nouja in principe voor een baby aangezien ze niet van nature zwanger werd. Ziekenhuis werkt natuurlijk niet mee aan een bepaald gender creëren (als dat al mogelijk is). Maar voor haar speelde wel heel erg de voorkeur voor een dochtertje en ze heeft ook duidelijk uitgesproken dat ze teleurgesteld zou zijn als het geen meisje was.

Naja ze is zwanger van een meisje dus holladiee.

Haha dat was mijn vraag - krijgen ze nu ook een meisje. Good for them.

Kan me dit dus echt zo niet voorstellen. Ik wilde ook graag liefst eerst een meisje (vriend komt uit een mannengezin en ik heb mezelf nooit zo als alleen maar jongens-moeder gezien). Nu blijkt dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is, zou ik al lang blij zijn ĂĄls het lukt en interesseert het me echt precies niks meer wat het wordt.

@Ovenschaal Mooie reactie! Ik had er zelf nog helemaal niet zo over nagedacht.

1 like

Ik heb ook wel vaak gehoord dat mensen zeggen ik wil eerst een jongen en daarna meisjes zodat ie als ie zusjes krijgt die kan beschermen

:joy:

1 like

Dit is denk ik niet het geval in jouw verhaal, maar dit gebeurt wel om medische redenen.
Ik ken iemand die via selectie vooraf een meisje heeft gekregen, omdat zij drager is van een erfelijke, dodelijke ziekte die alleen jongetjes ziek maakt. Dit stel had ook al een zoontje gehad dat overleden was.

2 likes

Ah nee maar dat is een medische reden, dus dat snap ik!

Ik bedoelde meer dat je bij het ziekenhuis niet even een jongetje of meisje kan ‘bestellen’ :sweat_smile:

6 likes