Mommybloggerstopic #7

Ja natuurlijk, mijn kind heeft uiteraard ook niet ‘niks hoor, hallo. We zijn echt het tegenovergestelde van Spartaans hier thuis.

Neemt niet weg dat wij gewoon echt ongemakkelijk worden van een klein kind met 20 cadeaus om hem/haar heen, of zoals een stukje verder boven hele speelgoedwinkels thuis. Is toch gewoon een toonbeeld van die westerse consumptiemaatschappij, niks meer niks minder. Ik zeg niet dat men z’n kinderen dan maar elk jaar een kapotte bal cadeau moeten doen ofzo

9 likes

Zoals ik al eerder aangaf, wij hebben dus ook zo een grote speelhoek.

Maar wij voeden ons kind alles behalve op dat jij denkt dat het is. Ze krijgen geen 20 kadotjes met verjaardag, denken ook niet “ik heb veel en andere niets kan me niet boeien”.

Ik denk denk je misschien een verkeerd beeld in je hoofd hebt met van dat groot extravagant speelgoed als kado?

Een voorbeeld bij ons ; er staan al zeker 2 dozen duplo, 1 doos lego en 4 dozen met treinsporen. Mijn dochter speelt graag met poppen dus een doos met poppen en accessories. Daar staat ook een buggy bij en een bedje. Dan nog een kastje met knutselmateriaal en een kastje met puzzels en een kastje met boeken. Als je dit bij elkaar zet dan kom je aan een grote speelhoek maar om die nu “pervers” te noemen. Sorry dat schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat.

3 likes

Ik snap de behoefte om te gaan verdedigen niet zo goed? Prima als je kind een grote speelhoek heeft, maar we kunnen toch niet ontkennen dat dat priviliged is? Zoals witte, westerse kinderen in veel dingen priviliged zijn.

65 likes

Ze noemt jou niet pervers. Ze zegt alleen dat haar vriend en zij daar een pervers gevoel van krijgen. Ik denk dat je het nu veel te veel op jezelf betrekt. Niemand noemt je een slechte ouder als je je kinderen verschillend speelgoed hebben.

Daarnaast zie je zelf toch ook wel dat veel kinderen in Nederland veel speelgoed hebben? Dat ze kunnen kiezen uit én lego én barbie én knexx én duplo én verkleedkleren etc.
Erkennen dat kinderen het hier goed hebben en vaak veel speelgoed is toch gewoon hoe het is? Je kinderen hebben privileges en ik vind het alleen maar goed als je je dat realiseert en ook je kinderen bijbrengt.

33 likes

Maar jij voelt je nu persoonlijk aangevallen terwijl het om het grotere plaatje gaat. Ik denk juist dat jouw reactie nu bevestigt dat er op een zere plek geduwd wordt en dat er wel degelijk een kern van waarheid zit in wat @Ovenschaal zegt. Maar dat is, hoe ik het lees, absoluut geen kritiek op hoe jij je kinderen opvoedt of iets dergelijks. Het kan wel degelijk naast elkaar bestaan, maar je kunt toch niet ontkennen dat in de westerse maatschappij verjaardagen en feestdagen vooral om de cadeau’s draaien? En dan vooral de grootte en de hoeveelheid. Wil niet zeggen dat je je kind dan niet meegeeft dat er mensen zijn met minder, maar het is wel iets wat heel erg normaal is.

P.s. Ik zet de kapotte bal vast op het lijstje cadeau ideeën

11 likes

Oh joh wij hebben ook (best) veel speelgoed hoor! Vind het ook lastig om het in een acceptabele hoeveelheid te houden. Het is allemaal niet zo zwart-wit, het is niet dat ik alle speelhoeken verschrikkelijk vind, wij hebben ook gewoon een speelgoed en ons kind heeft ook gewoon net wat te veel speelgoed. Neemt niet weg dat ikzelf dat ook bij ons thuis soms ongemakkelijk vind.

Ik zette pervers ook tussen aanhalingstekens hè, het is niet letterlijk pervers zoals een vieze oude man pervers kan zijn. Vind zelf alleen dat er een soort grenzen zijn qua hebberigheid/hoeveelheid, wat die grens precies is geen idee, ik ben geen orakel of expert op het gebied van eerlijke speelgoedverdeling.

Er zijn kinderen die wél 20 cadeaus krijgen per verjaardag (onze inclusief op haar eerste verjaardag door slechte gatekeeping), daar hoef je je echt niet aangesproken op te voelen!

Hell m’n vriend kijkt mij ook gewoon vermanend aan als ik weer leuk speelgoed heb gezien wat ik zelf vooral heel leuk vind voor ons kind (ons kind kan het niet boeien).

Wat @Duchess ook zegt idd - ik val je absoluut niet persoonlijk aan!

1 like

Ik moet dus sinds dit onderwerp aangehaald wordt elke keer denken aan dat neefje van Harry Potter dat flipt omdat hij ‘maar’ 36 cadeau’s krijgt en het jaar ervoor 37.

Is natuurlijk een komische scene, maar ergens ook wel een beetje waar voor de situatie die jij schetst haha.

13 likes

Ik vond het eerlijk gezegd niet veel speelgoed wat ik zag, het waren wat lades, veel boeken die allemaal plat naast elkaar uitgestald stonden (op een stapel zou het al minder hebben geleken) een wand met glazen potten met allerlei knutselzooi erin zoals zand, knoopjes, takjes weet ik veel, en een soort theaterhoek maar dat waren vooral stands waar je in kan spelen.
Ook was het volgens mij een grote woonboerderij die ook dienst doet als kantoor voor dat vage blad van ze, en ze hebben een buitenspeelboek uitgebracht en geven geloof ik ook speelactiviteiten daar. Dus dan moet het wel een beetje interessant zijn voor de kinderen die komen spelen.

Ben het verder gewoon eens met privilege standpunt etc maar vond dit voorbeeld wat uit zn verband gerukt het omdat het volgens mij niet zomaar een random woonhuis was en qua aantal speelgoed leek het mij niet per se veel, vooral enorm uitgestald qua oppervlakte.

2 likes

Wij hebben (denk ik) vrij weinig speelgoed voor onze zoon van ruim 1, en ik vind dat top, hoop dat we het zo kunnen houden. Merk trouwens ook dat als je hem 1 speelding (bijvoorbeeld z’n houten trein is favoriet) geeft, hij daar heel lang mee speelt. Terwijl als je heel veel aanbiedt, hij daar voor m’n gevoel veel meer keuzestress van krijgt en daardoor onrustiger wordt.

5 likes

Oké Maike.

2 likes

De ironie met de post die ze vlak erna plaatst ontgaat haar denk ik 🥲

12 likes

Iemand de laatste story van Elise (blond tigers) gezien? :joy:
Zij en Wouter zijn ergens om reclame te maken voor de nieuwe Kia. Je ziet ze beide uit de auto stappen, naar de kofferbak lopen, even flink tongzoenen en duiken vervolgens samen de kofferbak in en de klep gaat weer dicht. :joy: Toch fijn om te weten dat de auto daar ook ruim genoeg voor is.

5 likes

Haha ja het liedje is ook van fifty shades

1 like

“Movement that inspires” :eyes:

4 likes

Staat de Huismuts morgen weer kotsend op Instagram?

• Ja
  • Nee
  • Twijfel

0 stemmers

2 likes

giphy_s

25 likes

Jup. Ik denk wel af en toe: waar haalt ze die energie vandaan? Ja van een pilletje op dat moment maar overall. Ik word al moe als ik naar die stories kijk qua hoeveelheid dingen op 1 dag.

3 likes

Omdat ze een avondje gaat feesten?? Je weet ook niet of ze een pilletje op heeft toch? (dan nog no judgement hier, maar beetje gek dat zo te benoemen).

3 likes

Nee wat ze allemaal doet op een dag bedoel ik - als ik haar stories zie qua hoeveelheid deadlines, naar Bakkum toe gaan, werk - en daarna nog inderdaad spontaan naar ADE gaat. Ik zou soms willen dat ik zoveel energie had hoor haha. Klopt, weet niet of ze pilletje neemt op ADE maar normaal is ze daar wel best open in.

1 like

Wel lief dat Willem haar komt ophalen vanuit Den Bosch maar eerst nog naar een after brengt… wat ik niet helemaaal snap. Gaat ie dan mee, of ergens wachten totdat de after is afgelopen

3 likes