Mommybloggerstopic #7

Maar ze had dus geen PCOS klachten. Dus waarschijnlijk was ze daarmee niet snel naar de huisarts gegaan. Vraag me dan wel af hoe die huisarts doorverwijst. Alleen op basis van die testuitslagen als zij nul klachten heeft?

4 likes

Ik stoor me alleen al enorm aan de naam. Vind het zo irritant dat het hierdoor lijkt alsof vrouwen zelf controle over hun vruchtbaarheid hebben en alsof dat de taak van de vrouw is. Onder het mom van empowerment een beetje kwakzalverij en een extreem traditioneel rollenpatroon verkopen. Want er is nog geen mannen-editie zeker?

10 likes

Er zijn wel thuis testen om de zaad kwaliteit te testen geloof ik!

Zeker. Lekker inspelen op ongeveer het meest onzekere in het leven en een doelgroep die wat dat betreft heel kwetsbaar is want stel je voor dat er wél iets is wat je kan doen en je het gevoel hebt dat je niet alles geprobeerd hebt.

Edit: jemig die reactie ook op haar instapost van iemand die twee keer binnen drie maanden zwanger was door op haar voeding te letten :woman_facepalming:t3:
Dat zijn echt de vreselijkste mensen die er zijn.

14 likes

Dan hadden fertiliteitsartsen geen werk meer :joy:

6 likes

Ik bedenk me nu dat mannen misschien ook terecht niet al te happig zullen zijn om hun zaadkwaliteit door een commercieel bedrijf te laten testen. Voor je het weet blijkt het een verkapte spermabank.
Maar daarom snap ik sowieso totaal niet dat mensen zo makkelijk biologisch materiaal en medische data met commerciële partijen durven te delen. Je weet gewoon oprecht niet wat daarmee gebeurt.

5 likes

PCOS zonder enige klachten is ook niet ‘nuttig’ om te weten. Ik heb laatst een studie gelezen dat echt ontzettend veel vrouwen ‘polycystic’ eierstokken hebben (= veel follikels) en dat het overgrote deel daarvan dat geeneens weet, want er is nou eenmaal niks aan de hand. Het heeft an sich geen klinische betekenis, het heeft alleen een klinische betekenis als iemand klachten heeft (onregelmatige cyclus, overbeharing). In de andere gevallen is het gewoon een observatie net zoals oh die heeft bruine ogen.

68 likes

Daar had ik nog niet eens over nagedacht - maar in deze wereld kan alles inderdaad :sweat_smile:

Maar ze heeft dus wel klachten. Ze heeft een onregelmatige cyclus. Ook zonder 200 euro uit te geven had ze dus best eens bij de huisarts aan kunnen kloppen. Wat geen verwijt naar haar toe is, want je moet dan wel weten dat dit iets is om eens op te handelen.

Dat is dus ook precies het slimme van grip. Die maken gebruik van het gebrek aan goede infrastructuur rondom dit soort thema’s. Alles wat ze aanbieden is op te lossen met goede en toegankelijke informatie voor iedereen met een baarmoeder, maarja dan krijgen ze hun cut niet.

10 likes

Vruchtbaarheid is ook veelste complex om daar uitsluiting over te geven. Naast dat het aan de man kan liggen (ook al denken veel mannen volgens een topic laatst op dit forum dat ze allemaal “super zaad” hebben), kan je ook met bepaalde aandoeningen die waarschijnlijk de vruchtbaarheid verminderen alsnog gewoon in 1 keer zwanger worden. Ik heb een familielid die veel eerder al met anticonceptie was gestopt, omdat het waarschijnlijk moeilijk zou worden, nou zij heeft het geweten :laughing: (ze was wel heel blij, maar het kwam als een verrassing) Dan snap ik wel dat artsen je niet zoiets gaan vertellen.

1 like

Yep dan verwijs ik wel door. Als iemand er zo van overtuigd is kom je er niet meer met praten alleen.

Wow dit is echt het voorbeeld van problemen creëren om niks en ongerust raken terwijl dat niet nodig was geweest. Ik vind het wel serieus sneu voor haar natuurlijk dat ze zo geschrokken is maar ik vind het echt een belachelijke uitwas van die privé betaalde onderzoeken
Je hebt er toch echt niks aan om te weten dat je mogelijk moeilijker vruchtbaar bent ondanks dat je elke maand ongesteld wordt

10 likes

Dit dus. Hoe vaak ik bij echo-uitslagen niet PCOS-like ovaria zie staan, bij vrouwen die regelmatig menstrueren en zonder hulp vlot zwanger zijn geraakt
 Het doet er vaker niet dan wel toe. En als het er wel toe doet dan heb je dus ook klachten, waar je mee naar de huisarts kunt, als je wilt.

Het is echt markt creëren voor een probleem wat er vaker niet dan wel is. Commercieel gezien slim, ethisch gezien slecht.

26 likes

Ik denk dus dat je daar wél veel aan hebt (waar grip dus ook om inspeelt) omdat het je bewust maakt van het feit dat als je een kinderwens hebt, het moeilijker kan worden en je er dus goed aan doet om op tijd te beginnen. Maar dat is vind ik een boodschap die elke persoon met kinderwens sowieso mag krijgen. Niet specifiek gericht op mensen met pcos of iets.

1 like

Misschien ook omdat ze migraine en buikkrampen heeft tijdens haar menstruatie? Ik snap overigens niet zo goed dat ze dat elke maand ondergaat. Ik ben ook echt dagen beroerd tijdens m’n menstruatie en slik daarom de pil. Nouja, het is haar keuze, maar ik zou echt niet elke maand migraine willen hebben, als ik er wat aan kan doen.

Vind t heel dubbel. Aan de ene kant, ja goed dat ze nu weet dat ze pcos heeft. Aan de andere kant, kut dat het via zo’n test moet. Want ga gewoon naar de huisarts als je vermoed dat er iets aan de hand is. Die test roept onzekerheid op, terwijl dat gewoon echt niet nodig is.

1 like

Migraine en menstruatiepijn heeft niets met PCOS te maken.

5 likes

Nee, maar het is wel een reden om een echo te laten maken. Extreem veel pijn kan ook op endo wijzen.

1 like

Ze is juist gestopt met de pil, ik neem aan dat dat dus geen prettige optie voor haar was. Niet iedereen kan even goed tegen hormonale anticonceptie

Denk ook dat een groot deel gewoon een variatie van normaal is. Ook testosteron waardes is gewoon een Bell curve, de een zit hoger en de ander zit lager, gewoon omdat er variatie is tussen mensen. Zelfde met zogenaamde PCOS-like ovaries. Dus die pik je er dan uit, terwijl die inderdaad gewoon een regelmatige eisprong hebben en het dus geen klinische betekenis heeft voor vruchtbaarheid/hoe snel je zwanger wordt.

4 likes

Bewustwording is altijd goed, maar ik heb juist wel het idee dat vrouwen (en soms echt super jonge meiden) zich al heel bewust zijn dat ĂĄls ze zwanger willen worden, dat lang kan duren of niet zonder hulp kan gaan. Zie echt nooit verbaasde stellen, zeg maar.

Ook jonge meiden die Chlamydia hebben of HPV-positief testen bij een uitstrijkje, die direct vragen of dit iets kan betekenen voor zwanger worden “later”. Vind de huidige generatie echt wel educated, verbaas me er soms over juist. En kan gelukkig vaker vrouwen geruststellen dan dat ik ze moet confronteren met iets onverwachts.

Maar je kunt ook bewustwording kweken over onterechte onzekerheden, zoals in dit geval eigenlijk.

Wat wel jammer is als iemand met een kinderwens en met een hele onregelmatige cyclus (waarschijnlijk zonder ovulatie dus) zich pas na 9 maanden meldt, dan denk ik wel: ah chick had even eerder overlegd. Of vrouwen die het eerst allemaal bij zichzelf zoeken en dat het dan een mannelijke factor blijkt te zijn waarom het niet lukt. (Ik zeg altijd dat de man zich ook moet laten testen, maar duurt vaak opvallend lang voor ik daar uitslagen van zie.)

18 likes