Dat hele verhaal van Mascha en het nut niet in zien van een prullenbak??? Wat een raarrrrr verhaal haha
Hahahah artikel van de Speld over coaches
Van de drie mensen in Nederland die geen coach is Ă©Ă©n de bondscoach
Ja echt zo heftig joh wat er gebeurt in Afghanistan, moet gewoon even naar Costa Rica om mijn energie weer te laten stromen
Hahaha die post van die Lou over haar dochter Jipp
âZe houdt er enorm van om een ander te verassenâ
Echt kinderachtig maar ik vind die spelfout altijd om te gieren
Ik was even op haar insta bullshit aan het lezen en zeer niet verrast dat die greenhappines âei is de menstruatie van een kipâ meid de uitgever is van leipe loutje Ă©n Sanny.
Zij lijken echt op van die mensen die dan een kerk uit de grond stampen ~voor iedereen die hulp zoekt~ maar is dit een spirituele, moderne binnen de ring variant. Hekel aan!
I feel her. Ik ben super rationeel ingesteld maar op elke kwetsbare plek kan je me zo een cursus verkopen. Ik heb Structuurjunkie al overwogen, die cursus van Sanny & Jorg, al 2 keer een mega dure online retreat van mijn yoga school gekocht terwijl ik best weet dat het a. Mijn problemen niet oplost en b. Ik geen tijd/zin heb in cacao ceremonies, stenen opladen en ellenlange meditaties thuis en (dit is misschien meer een biecht) een paar 100 euro uitgegeven aan een online PCOS programma met informatie die je met googelen ook wel vindt, ik al van de diëtist had gekregen en verder totaal niet bij mij past (heel erg anti vega(n)). Nu nog een EMB bloedtest Waarom ben ik zo, haha?! Edit - Het Greenhappiness boek heb ik trouwens ook (gehad).
Vind het verder best wel kwalijk dat je allerlei zooi, of het nou ongefundeerde programmaâs of Ali resell, via instagram kan verkopen zonder dat de ACM er iets mee lijkt te doen. Ik zie soms zelfs eetstoornisprogrammas voorbij komen. Zo schadelijk om dat niet met de juiste hulp aan te pakken maar gemotiveerd te worden om clean en vegan te eten en een beetje te mediteren om van een ernstig psychisch probleem af te komen.
Ik zag ook dat iemand meedoet met de reden âmezelf uit de burn-out helpenâ en ik vind dat mega kwalijk.
Ook dat ze blijkbaar het ego hebben om zichzelf gekwalificeerd hulpverlener te vinden en niet te zeggen âhiervoor moet je bij je huisarts en psycholoog/psychiater zijn, wij zijn niet gekwalificeerd om jou te helpenâ
Ja van mij mag dit strafbaar worden, is toch gewoon kwakzalverij voor mensen met mentale problemen. Snap ook niet dat dat bijv niet onder de reclame code oid valt?
Ja of dat dat soort titels beschermd worden. Of desnoods Siri spotjes van: joeeee zit je rot in je vel? Kijk of jouw hulpverlener een âŠâŠ code heeft. Idk, NVO of BIG of SKJ (voor jeugd) etc.
Maar IETS inderdaadâŠ
Meest bizarre vind ik dat je als gecertificeerd hulpverlener je aan strenge regels moet houden, moet documenteren en moet bijscholen (juich ik alleen maar toe), maar als je niet claimt officieel te zijn mag je precies hetzelfde doen en is er zolang er geen excessen zijn niemand die je formeel tot orde roept.
Er is een uitzending van RamBam die precies dit aankaart. Coach zijn is prima voor âvind ik mân baan nog wel leukâ, of âga toch gewoon weer op balletles als je daar jouw plezier uit haaltâ. Dat kan voor mensen veel betekenen, ik bagatelliseer niet. Maar zodra iemand ook maar 1 signaal geeft dat er iets heftigers is, zou een coach moeten doorverwijzen. Zo erg dat dat niet altijd het geval is. Een coach zou juist een mooie rol kunnen spelen in dat doorverwijzen. Dan help je mensen pas echt.
Ja maar ze hebben inmiddels allemaal hun eigen âcodesâ en vereniging keurmerken en dat ziet er dan weer officieel uit natuurlijk. Hun doelgroep is kwetsbare mensen (want problemen) en die zijn zo lekker makkelijk te naaien
Op zân minst beloven ze toch dingen die ze niet waar kunnen maken (even behalve dat er een groot medisch-ethisch probleem is rondom âhulpverleningâ zonder regels/kwalificaties)? Als je zoân cursus doet en je bent niet ineens gelukkig/rijk, krijg je dan je geld terug ofzo?
Ja âpedagoogâ bijv is geen beschermde titel
Dat is toch super gek!
Echt niet?? Dat vind ik gewoon gevaarlijk.
Hetzelfde geldt voor de titel psycholoog. Alleen de titel GZ-psycholoog is volgens mij beschermd.
Ik vind het terecht dat ik als dramatherapeut aan aanvullende eisen moet voldoen om geregistreerd te mogen zijn in een kwaliteitsregister, maar krom als je het vergelijkt met de vele influencer-coaches. Mascha heeft daar een tijd geleden nog een heel (terecht) ding van gemaakt op Instagram.
Ja zeker als je kijkt naar de uitwassen die er in de beroepsgroep met gediplomeerden, geregistreerden en bijgeschoolden alsnog zijn. Je doet het simpelweg niet zomaar. Dat stoort me ook aan al die cursussen. Dat ze oprecht denken dat zij het wel even allemaal doen Ă©n daar nog geld voor durven te vragen ook.
@grace meerdere influenza coaches geven volgens mij wel geld terug. Vraag is of je daar gebruik van durft te maken als je jan en alleman lovend hoort. En of je ĂŒberhaupt kunt signaleren dat de cursus niet goed was. Want ik denk dat veel van doelgroep dat dan eerder aan eigen inzet toeschrijft dan aan de cursus.
Ja je krijgt ook geen diploma (= resultaat opleiding) als je niet je best doet en voldoendes haalt. Dus als je niet genoeg je best doet bij zoân cursus (vinden zij dan he), ben je ook niet rijk/gelukkig/whatever (= resultaat coach traject of cursus).
Klopt, de titel psycholoog is ook niet beschermd en hoef je ook geen bijscholing voor te doen. Pas als je een tweejarige opleiding na je master nog doet, mag je jezelf gezondheidszorg-psycholoog (GZ-psycholoog) noemen. Dat is wel een beschermde titel met bijscholingen etc.