Mommybloggerstopic #7

Haha ik herken dit wel een beetje. Ben het eens met wat hier allemaal gezegd wordt over de Instsgram coaches maar ben nu toch ook al twee keer in hun val getrapt haha.

Heb een keer aan zo’n verjaardagsactie (of iets dergelijks) meegedaan bij Janne Schuijn. Ik was wel onder de indruk van de omvangrijkheid van wat ze allemaal aan filmpjes hadden, gestructureerd in allerlei verschillende onderwerpen. Maar toen ik eenmaal de filmpjes ging kijken viel het echt enorm tegen. Ze doet veel filmpjes samen met een collega, en ze praten zooooooo verschrikkelijk lang! Iets wat je in 2 minuten kan zeggen, doen zij gerust 10 minuten over. Superveel herhaling, heel veel voorbeelden (ipv 1 of 2). Dus (voor mij) vreselijk irritant om naar te kijken / luisteren. En het kwam toch wel een beetje amateuristisch over allemaal.
Maar goed, het is misschien ook niet een format one size fits all, en er zijn veel mensen die er wel veel aan hebben.
Oja, en inderdaad bestaan die filmpjes uit samengestelde informatie uit allerlei (vrij toegankelijke) wetenschappelijke en semi-wetenschappelijke inzichten. Maar goed, dat vind ik dan nog wel ok dat je dus geld vraagt als je daar enigszins samenhangende laagdrempelige informatie van hebt gemaakt in je cursus.

En 2e keer, heb ik nu toch weer 80 euro afgetikt (dafuq, whyyy did i do it :scream:) voor een cursus Slow Family bij Anke van Delden, maar daar heb ik toch wel hoge verwachtingen van gezien wat ik zoal bij haar langs zie komen.

Als dit ook tegenvalt zweer ik ze echt voorgoed af, de instagram coaches :rofl:

2 likes

Misschien dat iemand hier dit beter kan onderbouwen. Maar met doorverwijzen moet je natuurlijk weten waar jouw grenzen liggen, wat weet je, waar kan jij iemand mee helpen. Dat weet je als je goed bent opgeleid? Wellicht komt het succes van die instagram coaches voort uit onwetendheid over hun eigen mogelijkheden?

3 likes

Ik heb nooit zo’n cursus gekocht maar elke keer als ik nieuwsgierig wordt en een live terugkijk van een ‘coach’ (om me te ergeren) valt het me altijd op hoe wollig ze praten, idd 5 minuten aan inhoud verpakt in 50 minuten gewauwel.

Vind dat echt heel irritant als mensen zo langzaam informatie overdragen, kan ik echt niet kijken idd, alsof je dan zelf ook op een langzamer niveau moet functioneren terwijl je elke keer denkt jaaahaaaa MAND

21 likes

Haha ik tune dan ook echt uit, heb al geen focus maar als mensen heeeeel lang doen over iets heel simpels/kleins vertellen dan kan ik daar gewoon echt niet bij blijven met mn hoofd

1 like

Nou eerder uit mateloze arrogantie

7 likes

En ook de verheerlijking die ze genereren bij hun volgers. Ze worden ‘aanbeden’ en dat doet dingen met mensen.

2 likes

Ik vind het ook onzin, maar vraag mij wel af in hoeverre het ‘ergens intrappen’ is als de deelnemers er daadwerkelijk lessen uit halen en op die manier een positievere mindset hebben en dus fijner in het leven staan?

2 likes

Oke maar gebeurt dit

1 like

Ik irriteer me ook op dit moment echt enorm aan een boel coaches, vooral omdat ze allemaal dezelfde verkooptechnieken gebruiken.

Maar ik vind ‘professionele hulpverleners’ zeker niet beter. Ten eerste heb je flinke wachtlijsten, ten tweede kan het dat ze zelf 0 ervaring hebben met de problematiek en ten derde werken ze vaak via protocollen en mogen daar niet vanaf wijken. Dat werkt gewoon niet voor iedereen.

Owja en enorm vervelend inderdaad dat wollige praten. Daar heb ik ook echt geen geduld voor!

2 likes

Huh maar je hoeft toch niet zelf iets ervaren te helpen om hulp te kunnen bieden? De meeste oncologen hebben waarschijnlijk zelf ook geen kanker gehad maar dan vertrouw ik ze nog steeds mijn behandeling toe hoor. Zelfde met de geestelijke gezondheidszorg.

34 likes

Mijn vrijgevestigde psychotherapeut doet vrij weinig met protocollen gelukkig

1 like

Ik had me BIJNA ingeschreven voor het traject van Kelly Weekers. Echt erg hoe je toch verleid wordt en hoopt/denkt er iets uit te kunnen halen. Maar juist omdat t via insta gepromoot wordt en ik daarom de associatie heb dat het mooier wordt gemaakt dan het is, toch niet gedaan. Terwijl het helemaal geen lege huls hoeft te zijn

1 like

Dit vrij ongenuanceerd. Ja er zijn wachtlijsten, die zijn schrijnend lang voor complexe zorg. Ik gok echter dat je daar niet per se onder valt als je je burnout hoopt op te lossen met een cursus LOA. Twee: de meeste hulpverleners zullen geen directe ervaring hebben met jouw problematiek, echter maakt dat een goede hulpverlener niet ineens slecht. Je hoeft geen ervaringsdeskundige te zijn om goede zorg te leveren. Drie: er zijn protocollen. Die zijn er met een reden: ze zijn gebaseerd op actuele vakkennis. Zowel wetenschappelijk, als praktisch als (gelukkig steeds meer) ervaringsdeskundige kennis. Daar mag altijd gemotiveerd van afgeweken worden. In mijn vakgebied is het motto: pas toe óf leg uit. Je houdt je aan het protocol óf je wijkt af en legt uit waarom je in dit geval denkt dat dat goed is. Dat niet elke hulpverlener dat goed kan is een ander verhaal. Hulpverlening in welk gebied dan ook is mensenwerk. Dat gaat dus wel eens fout, de toolbox van de hulpverlener komt niet uit de lucht vallen, er is wel eens heen match, er komen wel eens mensen slechter uit. Ik durf je echter te garanderen dat je ook dan beter af bent bij iemand die er verantwoordelijkheid voor voelt en over aflegt. Die ter verantwoordelijkheid geroepen kan worden. En ja, ik heb ervaring met slechte hulpverleners. Ik ken mijn vakgebied echter ook goed genoeg om van de gemiddelde influencer te durven zeggen dat ze gebakken lucht verkopen én ja: sommige mensen zijn daarmee al geholpen.

38 likes

Denk dat ze bedoelt ervaring met het behandelen van de problematiek.
En dat klopt idd, als (beginnend) psycholoog wordt je gewoon in het diepe gegooid en is het ‘hier heb je een protocol en een diagnose, ga je gang’

1 like

Dingen die je zoals je hierboven en in het andere topic, uit boeken kunt halen?
Ja ik vind dat je ergens intrapt als je er zoveel geld neerlegt voor iets waar zij eigenlijk alleen maar op verdienen en je iets van leert wat je ook (gratis) ergens anders kunt vinden.

Wtf. Dit vind ik echt niet oké.

1 like

Ik ken dit programma niet, maar wel goed dat die vrouw haar kinderen bewust buiten beeld houdt. Kunnen veel mommy’s een voorbeeld aan nemen.

9 likes

Ik weet niet of dit in het biechttopic moe maar ik overwoog een EMB bloedtest te doen omdat ik een influencer er zo enthousiast over zag en ik ook met hele erge vermoeiheid en vage klachten kampte
Voelde mij ook achteraf zo dom dat ik het überhaupt ooit overwogen had

Over Kelly ik volg haar niet en ken haar niet maar was zij niet juist wel psycholoog? Iets staat mij iets bij

2 likes

Steeds meer influencers bieden een online cursus aan: Sanny en Jorg, Cynthia, De Huismuts, Kelly Caresse… Vergeet ik nog iemand?

1 like

Ik wist niet eens dat ze kinderen had wow

3 likes