Mommybloggerstopic #7

Maar dat is toch ook gewoon wat er gebeurt? Voor veel mensen heeft het woord “dik” een negatieve lading en daarom gebruiken ze liever minder directe termen zoals curvy, voluptueus, volslank, “met rondingen,” etc.

En ja dat is inderdaad gek en jammer want er is niks mis met dik zijn of het woord dik gebruiken. Is ook maar gewoon een omschrijving van iemands lichaam net als lang, kort, etc.

12 likes

Is het niet meer een vriendelijker woord? Net als dat slank fijner klinkt dan dun?

Ik dacht eigenlijk dat Willemijn big (en dan Engels, niet :pig:) zei en niet dik

Vond t wel ‘grappig’ dat ze dan voor aardiger woord voor smal of slank kwamen met atletisch. Geeft maar weer aan dat een atletisch lichaam niks met een daadwerkelijk atletisch lichaam te maken hoeft te hebben. Wat natuurlijk niet klopt want iemand die slank is en daar niks/weinig voor hoeft te doen atletisch gebouwd noemen vind ik toch maf ofzo? Ik leg t vast verkeerd uit.

2 likes

Jammer eigenlijk dat er zo’n connotatie aan die woorden is komen te hangen, terwijl het gewoon feitelijke benamingen van een lichaamstype zijn. Zou zoveel makkelijker zijn als er niet zoveel achter zou zitten :slight_smile:

3 likes

Maar wat is er feitelijk onvriendelijk aan dik of dun? Het zijn gewoon termen waarmee je iets beschrijft, net als lang of kort. Door daar connotaties als vriendelijk of onvriendelijk aan te hangen, zeg je eigenlijk dat dik of dun zijn iets verkeerds of negatiefs is (niet jij specifiek, maar mensen in het algemeen). Dat het iets is dat op een vriendelijke manier gebracht moet worden, terwijl het gewoon beschrijvende woorden zijn.

10 likes

Geen idee, misschien is dat zo gegroeid? Ik vind dun en dik wel de extreme uitersten of zo. Dus dun is in mijn hoofd vel over been en dik is obesitas. Het is zo moeilijk in gradaties uit te drukken. Maar goed, geen idee, het zijn inderdaad maar woorden.

Dit inderdaad!
Wanneer is iemand dik of dun? Moet je een aantal kilo’s wegen of gaat het om het aantal centimeters?
Het zijn toch hele subjectieve begrippen?
Misschien vindt iemand mij wel dik, maar ikzelf niet. Dan kun je wellicht iemand onbedoeld kwetsen. Ik snap dus wel dat mensen “voorzichtig” zijn met het uitspreken van die begrippen.
Ook vind ik slank en dun niet hetzelfde. Ik vind mijzelf namelijk wel slank, maar niet dun. Daarbij heb ik wel een dikke kont :laughing:

2 likes

Dit precies. En al dat gedraai en dat “verzachtende” taalgebruik laat alleen maar zien dat onze maatschappij nog heel veel waarde hecht aan ons gewicht terwijl het 0% uitmaakt hoeveel vet je hebt.

9 likes

Ja dat vind ik altijd van die filmpjes van Manon Tilstra, trekt ze al die boohoo nakd comegetfashion troep uit het plastic en zegt ze suuuuper mooie kwaliteit echt een heeeel zacht stofje dit zit echt suuuperlekker
Ja tot je 1 km fietst of het twee keer wast

16 likes

En vervolgens zie je nooit wat terug komen bij haar. Ze draagt ook “haar eigen” nakd lijn nooit. Waarschijnlijk omdat het oude meuk was waar ze dan een influencer naam op plakte zodat het wel verkocht. Past totaal niet bij de kleding die ze normaal draagt.

3 likes

Ik zeg sinds een tijdje gewoon dik hoor. Geen verzachtende onzintermen joe. Als ik überhaupt al de nood voel om me over andermans lichaam uit te laten maar zeg het meestal als ik het over de (origine) bodypositivity movement heb ofzo.
Ik vind curvy ook echt een lame woord als vervanging want niet elk dik mens is curvy zoals curvy is gekaapt (voor de vrouwen met een zandloper figuur) en het krijgt ook weer een oordeelbijsmaak zoals ‘je mag wel dik zijn maar het is alleen mooi als je curvy bent’

15 likes

Haha noellesomogyi deelt haar bevallingsverhaal op instagram. Echt super uitgebreid. Ik hou ervan hoor, hoe meer info hoe beter :grin:maar het doet me echt denken aan mijn middennachterlijke adrenaline-appje op de groepsapp van m’n werk (dus incl baas) waarin ik vertelde dat het persen niet ging en dat ik tussendoor flauwviel.
Een spijt dat ik de volgende dag had :sweat_smile:

19 likes

Dat ligt aan de connotatie van een woord, zoals iemand volgens mij al eerder noemde.

Juist ‘gewoon beschrijvende’ woorden kunnen dat hebben.

Oh man weer één ontvolgt omdat ik die ‘grappige’ reels / filmpjes waarbij het zogenaamd leuk bedoeld is maar ze eigenlijk het liefst gewoon hun so called sexy manier van dansen inclusief getuite lippen willen laten zien ( newborn.fit.mama… Overduidelijk bff van Kelly en geïnspireerd om achterijke filmpjes te maken ipv gewoon leuke content wat ze best zou kunnen).

Ochtendhumeur hier? Ja klopt. :sweat_smile:

10 likes

Alleen al die naam ‘newborn fit mama’ :nauseated_face:

16 likes

Zou die Anne Merel. weten wat het woord positief is? Ze kan echt alleen maar zeuren, klagen over van alles. Is het niet een hardloopwedstrijd, is het wel zwanger zijn, dat tuurtje dit niet doet, dat niet doet. Echt heb zo een zin om tegen haar te schreeuwen dat genieten en loslaten ook een optie is.

4 likes

Ja, daarom tijdje geleden al ontvolgd… De invloed van Kelly is duidelijk merkbaar.

3 likes

Dit was me nog niet zo opgevallen maar ik vind haar echt een voorbeeld van iemand wiens identiteit ‘zwanger’ is en dat vind ik echt mega irritant. Ik snap heel goed dat zwanger zijn een heel spannend en belangrijk moment in je leven is, maar zij weet het echt bij álles te betrekken. Het is niet een story ‘Bij de kapper’ maar ‘Met x weken zwanger bij de kapper!’, niet ‘Voor het eerst sinds september weer op het terras’ maar ‘Voor het eerst zwanger op een terras’ etc. etc.

13 likes

Shit… nu je dit zegt valt me dit natuurlijk ook op/ga ik me hier aan storen :’)
Vond haar het leukste toen ze echt helemaal een doel had voor de marathon en haar boek trainen als een top athleet; leuke vlogs en minder klagen.

3 likes

Ik vrees dat voor Annemerel de voornaamste invulling van haar leven (hardlopen) weggevallen is door de zwangerschap en ze dus inderdaad ‘noodgedwongen’ zichzelf vooral nog kan identificeren met de zwangerschap.
Ik kan me er niet zo aan storen. Ze is de koningin van de herhaling maar ik vind haar wel sympathiek en down to earth. Daar kan menig andere influenza nog van leren.

5 likes