Campagnes leveren zo 50k op (ligt ook een beetje aan je ‘naam’ in die wereld) en als je bijv. voor de webshop schiet dan is dat zo’n 2k per dag, en shows (de grotere merken dan, kleine merken zijn vaak maar 500€) ongeveer 2/2,5k) of als je exclusief een show loopt 15k. Plus dat ze alles vergoeden (reis/verblijf/eten). En editorials (Vogue, Elle etc) is niks want daar krijg je hooguit 300€ voor en is meer de exposure waar je het voor doet. Maar je moet als model wel fee betalen aan je Nederlandse agentschap en het buitenlandse agentschap welke de opdracht binnen krijgt. En je bent gewoon een ZZP-er dus ook nog belastingen etc, maar als man is het wel zo dat er veel minder werk voor je is in de modellenwereld. Sadly nog een van de weinige jobs waar je als vrouw meer verdient als man.
ELISE WE WILLEN JOU, NIET WOUT!!! VOOR DE GEÏNTERESSEERDEN KAN HIJ MOGELIJK ZIJN EIGEN CHANNEL BEGINNEN
Ik weet niet zo goed hoe je aan die bedragen komt, maar er kloppen een paar niet. Een gemiddelde campagne is echt geen 50k geloof me. En een exclusive voor een show is hoogstens 5k want je moet het met de ‘eer’ doen. Een gemiddelde webshop is al gauw 1,5-3k en een lookbook vaak rond 2-5k. Dit zijn vrouwenprijzen dus voor mannen zal dot sowieso lager liggen. Maar ik heb nooit in mijn leven 50k gekregen voor een gewone campagne en ik heb heel wat merken gedaan waaronder grote namen. Het enige waar je bedragen als 50k of hoger mee casht zijn voor parfum of makeup. Je betaald in nederland 20% agency fee aan je agentschap. En i. Het buitenland meestal 20 of 30% in die 20 of 30% zit al het percentage voor je nederlandse bureau verrekend dus die komy er niet nog bovenop.
Gelul over modellenwerk dus maar even in een spoiler voor we het hele topic kapen.
Samenvatting
Ik kom zelf ook uit die wereld (maar ik was toen ik begon 16 dus al 10 jaar geleden, nu ben ik gewoon een zure kantoortrut).
In het geval van die 50k ging ik ook uit van een parfum campagne (Wouter had een campagne voor een parfum van Michael Kors), maar dit zal voor mannen idd lager liggen. Heb zelf alleen campagnes gedaan voor middelgrote namen en geen parfums/cosmetica (Estee Lauder: jullie mogen me nog altijd bellen!!) dus over echt grote campagnes weet ik alleen wat ik heb gehoord van collega’s en vriendinnen uit die wereld (die wel succesvol waren, lol). Voor een webshop kreeg ik ook ongeveer hetzelfde bedrag idd (volgens mij 2,5k op mijn duurste dagen). Voor kleinere shows kreeg ik zo’n €500 in het buitenland maar voor mijn allereerste show op de Amsterdam fashion week kreeg ik niks. Ik heb een paar keer als exclusive in optie gestaan voor de grotere namen in Milaan en daar zou ik ‘kaal’ 15k voor krijgen, maar hier ging alles nog vanaf. Een huisgenootje heeft datzelfde seizoen ‘gewoon’ een aantal shows gelopen voor de grotere namen in Parijs en daar kreeg ze 2,5k voor.
Zelf zat ik in de hf categorie en verder geen commercieel werk gedaan want daar had ik het hoofd niet voor en mijn maten/lengte waren ook meer geschikt voor de catwalk (maar ik had niet een heel sterk loopje).
In mijn geval was de fee voor je bureau in NL 20% als het om een opdracht in NL ging en 10% als er een opdracht via een buitenlandse agency ging (bij mij kwam die 10% er nog wel bovenop dus) volgens mij betaalde ik in Italië 30% maar daarvoor moet ik eens een oud contract nalezen. Maar mijn laatste moederbureau (ben een keer geswitcht) stond ook niet goed aangeschreven in het buitenland en moesten het echt hebben van een paar toppers in het bestand.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar wie je bent haha. Misschien zijn we elkaar wel een keer tegengekomen op een casting, who knows!
Offtopic:
Samenvatting
Haha ik wil dit begrijpen, want snap het niet. Ingewikkeld😂 Is oud zuid niet een deel dat bestaat uit diverse wijken i.p.v. dat het zelf een wijk is? Zoals het hieronder staat. Dat dacht ik altijd.
Hoera, de dochter van Martine is jarig en als cadeau mag ze 10 keer herkenbaar op instagram!
Ik zit hardop te lachen om je bericht. Wat een wereld.
Geen grapje?
Ergste aan Wout vond ik nog dat vreselijk gemaakte positieve gezwets. Vrrrrrrrrrrrresuluk.
Als ze dan overboden waren ‘ik ga weer lekker verder met zingen’ of ‘ik ben écht blij want dan was het niet ons huis’. Ik zou hem lekker in het huurhuis laten en verder gaan met mn negatieve leventje
Nou ze zal vast wel een ander cadeau krijgen, ik vond het gewoon opvallend. Altijd je kind redelijk onherkenbaar in beeld en dan ineens 10 herkenbare foto’s op de verjaardag.
Ik weet niet hoe ik het in een spoiler zet dus sorry!
Wat grappig om te zien dat er dus dingen wel echt veranderd zijn in de loop der jaren. Geld is wel echt minder geworden, exclusive voor shows zijn echr al heel lang geen 15k meer. Echt zuur!
Ik heb een jaar of 7? Geleden Shows gedaan. Dus ja misschien kennen we elkaar wel hahaha.
Nee, Oud-Zuid is een buurt in Zuid, net als De Pijp. (Verder heb je daarin Rivierenbuurt, Buitenveldert en de Zuidas).
De Pijp is onderdeel van Stadsdeel Zuid. Oud-Zuid is indd een andere buurt binnen dit stadsdeel. Elise zat op een middelbareschool in de buurt van de Beethovenstraat. Het stukje Oud-Zuid dat zij bedoelen is dat stuk zegmaar > Apllobuurt/Museumkwartier.
Ik heb de vlog niet gezien, maar voelde alleen even de drang te ontkrachten dat De Pijp Oud-Zuid is haha
Nou ik vind dit wel een beetje zuur. Ze schermt haar kinderen altijd af, maar ik snap dat je als ouder als je kindje 1 wordt, wat leuke foto’s wil delen, gewoonweg omdat je trots bent. Ze zet haar niet in voor Pampers of Olvarit.
Oh twinsies daar ben ik ook geboren!
Begrijp ik wel, als je het benadert op locatie. Maar feitelijk heb je nu gewoon de buurt De Pijp en de buurt Oud-Zuid en dat is niet hetzelfde. Ook al ligt De Pijp in Zuid en is het oud.
Verder haak ik ook maar gewoon ergens op aan en heb ook geen idee waar de oud-Leidse Tigers gaan wonen. Maar ik snap je punt (:
Ben wel benieuwd hoe Wouter en Elise hun relatie zou zijn als Corona er niet was en Wouter dus gewoon kon werken.
? hoezo