Mommybloggerstopic #4

Maar waarom heb je dan een voorkeur voor een meisje, als ik vragen mag?

Ik was (en ben) dus dat meisje dat meer van voetballen en klussen houdt. Ik werd er heel veel mee gepest, en mocht me van andere meisjes in mn klas bijv geen meisje meer noemen want dat was ik niet. Ik begin ook echt te steigeren van dat dochter roze roze glitter en zoons blauw maar ook modder en vechten zucht

Maar je kunt een kereltje ook feministisch opvoeden, dat is net zo belangrijk.

24 likes

Inderdaad, zeg ik trots met 2 zonen :grin:

1 like

Misschien zelfs nog wel iets belangrijker

4 likes

Zo poste Mr. Kate gisteren op insta een story waarin haar zoontje een “smock” draagt. Hij is iets ouder dan 1 en ze doen babyzindelijlheidscommuncatie dus er stond een uitleg bij dat het was voor makkelijkere luierloze dagen thuis.

Samenvatting

Blijkbaar is het daarna nogal los gegaan met reacties ol die story want vervolgens post ze dit

Love de laatste twee ofs in haar tekst.

53 likes

Ik vind hen ook zo’n verademing om te volgen wb dit!

1 like

Ik vraag me sowieso een beetje af hoe het zit dat we jongens- en meisjeskleding zo belangrijk vinden? Ook in heel progressieve en feministische kringen hoor je het, “kan dit voor een jongetje/meisje?” “Dit is ook leuk als je een jongetje/meisje hebt” “Er is veel meer leuke babykleding voor meisjes dan voor jongetjes” “als ik een meisje had zou ik haar dit aandoen” etc etc. Ookal willen we van de genderrollen af, we doen een jongensbaby niet snel een rompertje met een lila bloemetjespatroontje aan. Weet niet of dit per se erg is maar vraag het me af.

3 likes

Ik vind het megairritant dat alles zo duidelijk is opgedeeld in jongens/meisjes. Ik bepaal zelf wel wat ik mn baby aandoe. Bij sommige webshops moet je eerst echt een keuze maken in geslacht voor je uberhaupt iets ziet. Ik speur dus altijd de jongens en meisjessectie af :joy: het liefste wil ik gewoon kunnen kiezen op soort kledingstuk & maat en dan alles zien en niet wat de webshop vindt dat voor een jongen of meisje is.

Bij HEMA zijn ook de benamingen jongens/meisjes weg in de winkel, maar bij de filialen hier in de buurt heb je dan een kledingwand of speelgoed want waar echt wel weer duidelijk onderscheid is gemaakt.

5 likes

Haha ja ik vind het wel hypocriet van HEMA want je weet precies wat de jongens- en wat de meisjesafdeling is.
Ik moet wel zeggen dat ik bij allebei de afdelingen kijk maar ik zou een jongetje toch minder snel een jurkje aantrekken, tenzij voor praktische zaken zoals zindelijkheidstraining. Stom eigenlijk.

1 like

Ik heb hier jnderdaad laatst een discussie via Twitter over gehad met Hema. Ze hebben echt maar een stuk of 6 rompers die genderneutraal zijn. De rest is zo ontzettend uitgesproken jongen of meisje, zonder dat het er op staat (met van die kapmouwtjes met roeseltjes bijvoorbeeld). Nou, dat vinden ze bij Hema zelf dus echt niet. Heel vreemd

5 likes

Dat is dus m’n vraagstuk precies, als je alle labels in de winkels weghaalt en gewoon “babykleding” verkoopt, dan vinden we zĂ©lf nog steeds dat bepaalde kleuren/modellen/patronen “meer voor meisjes” of “meer voor jongens” zijn. In ons eigen brein zit ook “blauw en groen met autootjes en dinosaurussen is jongensachtig” en “roze met madeliefjes en regenboogjes is meisjesachtig” en “rood-wit gestreept of blauw geometrisch patroon is unisex” (even simpel gezegd)
Hoe komt dat? Is dit goed?

5 likes

Dat komt omdat we dat generatie op generatie geleerd hebben, net zoals we geleerd hebben dat make-up voor vrouwen is en dat mannen aan auto’s willen sleutelen. Zelfs wanneer je ouders je redelijk neutraal opvoeden, zie je die patronen toch terugkomen in de wereld om je heen. Dat slijt er niet ineens uit wanneer bedrijven ineens alles genderneutraal maken.

Maar het is niet zo alsof we met een of ander gen geboren worden dat bepaalt dat wij roze als vrouwelijk zien en blauw als mannelijk.

3 likes

Ja precies, dat bedoel ik ook. Maar moeten we dĂĄĂĄr dan niet ook wat mee (tegen)?

En toch hebben jongens voor mijn gevoel andere voorkeuren ofzo? Wij hadden thuis 2 auto’s ofzo, die ik voor de geboorte al op z’n lijstje had staan (en toen wisten we niet of het een hij/zij was). En een shitload aan open ended speelgoed en dieren en alles.
En toch
 heb ik een kind (20mnd, en dus een “hij”) met een serieus trekker verslaving :sweat_smile:

Nouja hij wordt dus eeeeecht heel gelukkig van trekker rompertjes van de Hema haha. En hij speelt ook graag met z’n pop en houten dieren. Maar
 kom niet aan de trekkers / vrachtwagens / graafmachines :innocent: (hebben we zelf niks mee maar goed :joy:)

Of ze moeten daar op het kdv heel sturend in zijn, maar we waren dat dus thuis bewust niet

Oh well misschien zou een meisje van onze genen ook trekker verslaafd geworden zijn? En is het de combi haha? Dan zou ze overigens prima een trekker romper aan mogen van ons :crazy_face:

Maar het gaat er toch om dat in dit geval de Hema het niet meer bestempelt als; dit is voor jongens en dit is voor meisjes? Dat een blauw broekje niet meer onder de jongens afdeling valt en een roze shirt niet meer bij de meisjes hangt. Maar het is toch niet zo dat je perse geen roze meer in het assortiment moet opnemen en dat alles wit of grijs moet zijn? Maar dat je er geen label meisje/jongen aan hangt.

Wat betreft de Hema moet ik wel zeggen dat er nog steeds een soort scheiding is waaruit je op kunt maken wat de oorspronkelijke jongens en meisjes afdeling is.

8 likes

Sowieso waar slaat deze vraag op.
Ik krijg die al 25 jaar en haat hem nog steeds :rage:

1. Bemoei je met je eigen zaken
  2. Hoezo ga je er zomaar van uit dat ik een vriend wil
  3. Hoezo ga je er zomaar van uit dat ik een relatie wil
  4. Bemoei je met je eigen zaken :face_with_symbols_over_mouth:

Sorry het zit blijkbaar diep

15 likes

“Wordt het niet eens tijd dat 
?”

Nee, flikker op.

1 like

En van die boomers die dan eindeloos over hun kinderen en hun nieuwe relaties gaan zitten ratelen nadat ze je dat soort vragen hebben gesteld. Ugh.

1 like

Ja precies dat. Leuk Wilma, dat je zoon een nieuwe vriendin heeft. Couldn’t care less

4 likes