Menstruatie/PMS topic

Ik ben nu ongesteld en heb als leuk extraatje ineens dat mijn zweet echt belachelijk smerig ruikt. Zo dat je halverwege de dag ineens denkt: ehm, komt deze lucht uit mijn oksel?
Gatverdamme, wat ongemakkelijk (in elke betekenis van het woord):frowning:

Pff ik voer al bijna 2 jaar mā€™n menstruatiedata in en mā€™n cyclus is netjes 30 dagen (met 1 dag variatie) maar inmiddels zit ik al op dag 40ā€¦

Pff, vanwege een kinderwens en mijn uitblijvende cyclus, is mijn menstruatie opgewekt door provera.

En hoe? Ik verlies echt veel (menstruatiecup zat 2x na 3h vol en ā€˜grotereā€™ tampons ook). Nu zit ik op dag 4 en het lijkt niet eens minder te worden. Gelukkig ben ik thuis aan het werkā€¦

Heeft iemand ervaring met menstruatieondergoed van een ander merk dan Thinx?

Ben echt een draak vandaag. Heb ook mega buikpijn, rugpijn en hoofdpijn. Boos op mn man over alles, heel onredelijk. Zo irritant dat ik saggo word van mezelf. Maar kan het ook niet tegen houden.

Ja, ik! Van Selena (gekocht in Duitsland)

Aanrader?

Ik bloed vaak van rond mijn eisprong tot aan de menstruatie. Naast dat dat erg irritant is (want 2 weken per maand bloed) lees ik net dat dat kan komen door een te laag progesteron gehalte en nu maak ik me meteen weer druk dat een bevrucht ei mogelijk niet kan blijven zitten. :cry: wat moet ik hier nu weer mee

Wat rot zeg!
Je kan het bespreken met je huisarts, die kan evt voorstellen om progesteron te bepalen in de periode na je eisprong, dan heb je er wat meer zicht op.
Maar ik weet niet hoe huisartsen daarmee omgaan als je op dit moment niet meteen een actieve kinderwens hebt.
Je kan het in elk geval aankaarten als cyclus probleem, want 2 weken bloed per maand is gewoon super vervelend!

1 like

Ik denk dat ik 2021 start met een menstruatie. Echt top, voel de krampen opkomen.

Is er iemand die ook zware psychische klachten ervaart en daar een goede behandeling voor gevonden heeft?
De laatste tijd heb ik daar heel veel last van. Eerst was het gewoon de dagen voordat ik ongesteld moest worden en dan voelde ik me echt extreem somber en verdrietig. Maar dat duurde maar een paar dagen. Nu begon het al na mijn eisprong en heb ik me 2,5 weken echt verschrikkelijk gevoeld, tot het uiteindelijk zo zwaar werd dat ik niets anders meer kon dan in bed liggen en huilen. Ik heb gewoon meer dan een week in bed doorgebracht, nauwelijks gegeten, met moeite gedronken maar gewoon echt nergens meer toe in staat. Dacht echt dat ik me maar moest laten opnemen. Dus ik heb de huisarts gebeld en daar kan ik morgen terecht. Maar nu ben ik ongesteld geworden en opeens heb ik nergens meer last van. Of nouja, ik voel me mentaal en fysiek aardig uitgeput maar wel weer normaal.
Maar het is best wel heftig als je zo op je hormonen reageert. Dus ik hoop vooral heel erg dat hier iets aan te doen is en ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Wat je zegt klinkt heel herkenbaar! Ik merk ook heel erg diepe dalen net voordat ik ongesteld moet worden. Dat ik ook gewoon iedere dag hoop dat ik morgen maar ongesteld zal worden. Herken mezelf bijna niet meer. Morgen ook afspraak bij de huisarts, maar vind het heel lastig te verwoorden waar ik nou precies last van hebā€¦

Echt naar als je jezelf niet meer herkent en er dus ook geen grip op hebt. Ik hoop dat de huisarts je verder helpt.
Die van mij reageerde super fijn. Ze zei dat ze heel veel vrouwen ziet met deze problemen. Ik ben nu begonnen met de pil en die moet ik doorslikken om te kijken of dat alles wat meer in balans brengt. En als dat niet werkt is antidepressiva ook nog een optie op de dagen dat het zo heftig is.
En ze drukte me vooral op het hart om er niet zo lang mee door te lopen als ik me weer zo slecht ga voelen, maar dan meteen te bellen zodat ze me iets kan voorschrijven.
Dus al met al positief. Ben nog steeds doodmoe maar blij dat er oplossingen zijn en benieuwd hoe ik op de pil ga reageren.

Edit: wat ook kan helpen om je klachten duidelijker te krijgen is het bijhouden van een kalender en daarin noteren wanneer je welke klachten hebt. Dat geeft je inzicht en kan je ook aan de huisarts laten zien. Is een veel gebruikte methode bij pms en er zijn gewoon standaard formats voor: https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/premenstrueel-syndroom-pms/attachment/pms-kalender/

1 like

Ik heb sinds begin 2017 een spiraal, dus hij moet volgend jaar vervangen worden. Nooit ongesteld mee geweest maar merk de afgelopen maanden toch wel weer wat bloedverlies te krijgen maar verder ook geen klachten. Nu heb ik me sinds begin deze week toch een PMS-klachten halleluja (paar keer negatief getest). Flink zere borsten en ook echt down, hopelijk snel mā€™n menstruatie want dit is echt niet grappig :weary:

Er is een hele fijne pms/pmdd Facebookgroep. Daar kun je veel ervaringen en tips lezen. Sterkte!

Ik heb de laatste tijd na mijn menstruatie nog zeker 4 dagen spotting van oud bloed.

Daarna nog een beetje spotting van de ovulatie.

En daarna nog een beetje spotting vĆ³Ć³r de menstruatie.

:frowning:

Ik herken dit heel erg!
Bij mij werd het nog erger toen ik een mirena spiraal had, toen heb ik hem eruit laten halen en heb ik echt een week of 2 voordat ik ongesteld moet worden.
Inmiddels slik ik al een tijdje teunisbloemolie, dit koop je bij de drogist en daardoor is het gewoon weg of soms is het er wel, maar niet zo heftig. Ik moet het wel trouw slikken, want anders merk ik gelijk verschil. Wellicht is dat nog een optie! Wel super fijn dat je huisarts je serieus neemt, want mā€™n huisarts deed dat absoluut niet.

1 like

@Infidel wat fijn dat je huisarts je serieus neemt! 2,5 week in echt lang! Welke pil raadde ze aan?

@Plantengekkie hoe was de afspraak bij de huisarts?

Sinds ik ben gestopt met anticonceptie heb ik last van erge depressiviteit voor dat ik ongesteld moet worden. Deze maand lijkt het extra erg. Ik zit op dag 29 van mijn cyclus en voel me echt verschrikkelijk. Ik voel me zelfs zo somber dat het van mij allemaal niet meer hoeft. Ik voel me zo slecht over mezelf en heb het idee dat ik niks waard ben. Heb sinds gister huilbuien en heb vannacht nauwelijks geslapen.
Dit is echt geen doen zo maar ik twijfel of ik weer anticonceptie wil nemen. Tijdens AC had ik een zeer laag libido, kwam veel aan en was afgevlakter. Zonder AC heb ik veel meer energie en voel me de rest van de maand beter. Maar een week depressief en soms met suĆÆcidale gedachtes is niet niks.

1 like

De afspraak ging goed! Huisarts geloofde alleen niet perse dat het alleen door mijn hormoon spiegelingen kwam en stuurt mij liever door naar een psycholoog. Ze begon evt ook over anticonceptie tegen de schommelingen, maar aangezien ik bewust gestopt ben, wil ik dat niet. Dan maar leren omgaan met de gevolgen denk ik dan?

Ik zou als ik jou was een afspraak maken met de huisarts. Een week depressieve gedachten met suĆÆcidale gedachten tussendoor iedere keer is geen doen. Misschien kan een lagere dosis hormonen je wel helpen zoals bijv een spiraaltje?

1 like

Ik heb nu de levonorgestrel/ethinylestradiol, in een lichte variant. Eerste week flink misselijk geweest, slecht kunnen slapen en extreem moe. Nu gaat dat wel iets beter maar nog steeds erg moe en heb het idee dat ik wat vlak ben. Maar ik wil mijn lichaam ook de tijd geven om te wennen dus ik ga het sowieso drie maanden proberen.
Als de pil niet voor je werkt is antidepressiva ook nog een optie, veel vrouwen hebben er baat bij dit te nemen op de dagen dat ze klachten ervaren. Dus je zou dat eventueel nog een keer kunnen bespreken met je huisarts.

1 like