Menstruatie/PMS topic

Ik heb zo’n vreselijke rugpijn. Ik had dankzij m’n spiraal al 5 jaar geen klachten maar ben nu dus emotioneel, vol rugpijn en ik heb ook weer die rare pijn in m’n vagina (ik denk dus letterlijk dat deel, pijn aan m’n eierstokken voelt anders).
Ik had/heb echt hoop dat na 14 jaar anticonceptie mijn cyclus minder heftig zou zijn maar tot nu toe dus niet.

Heeft iemand hier ervaring met een spiraaltje (Kyleena?) bij PMS. Ik voel me echt niet mezelf de 1,5e week dat ik ongesteld moet worden. Ik ben met de pil gestopt en wil t liefst geen hormonen meer. Maar als de pms minder wordt, wil ik nog wel een spiraaltje overwegen. Anders wordt het een koperspiraal.

Ik heb de mirena 5 jaar gehad en daarna de kyleena 1 jaar.
Bij de mirena heb ik 5 jaar lang nagenoeg geen klachten gehad (dus ook geen pms). Bij de kyleena had ik het idee dat ze na een jaar lichtjes opkwamen. Maar niet te vergelijken met een vroegere reguliere cyclus.

10/10 would recommend!

Zowel bij mirena als kyleena werd ik niet meer ongesteld. Bij mirena had ik 1x per kwartaal nog een soort brand/kramp in mn onderbuik, bij kyleena nooit iets van last. Beide ong 5 jaar gehad!

(Disclaimer: van mezelf heb ik ooit nooit zo veel last, wel beetje buikpijn - maar niet dramatisch ofzo)

Verschilt denk ik per persoon. Ik heb wel last van PMS en ook nog ongesteld tegenover andere hier. Dat ongesteld zijn stelt overigens niks voor, het heel weinig bloed, maar de krampen zijn wel erg aanwezig. Vooral mijn eisprong is heftiger dan voor mijn spiraal.

Ik vroeg me af of meer mensen dit wel eens hebben gehad. 1,5 jaar geleden oid had ik ineens super veel last van mijn borsten de week voordat ik ongesteld moest worden en ineens was het weg. Ik heb helemaal niks verandert ofzo, het was gewoon ineens weg.

Maar, nu is het dus terug. Ik heb gewoon twee weken last van mijn borsten? Alsof ik twee blauwe plekken heb zitten, super pijnlijk en super irritant. Herkennen mensen dit? Weet iemand toevallig hoe ik hier weer vanaf kom, want ik kan me gewoon echt niet bedenken wat ik anders heb gedaan waardoor het zo’n lange tijd weg was.

Zo’n buikpijn al 3 dagen pff. En rugpijn. En moe. En eetbuien. En dan moet het nog beginnen, denk dat het vannacht feest wordt. Zo irritant ook dat dat bij mij 9/10 keer in de nacht gebeurt.

Dit zijn klachten die kunnen voorkomen rond je ovulatie toch? Ik heb er zelf ook soms last van, maar niet elke cyclus. Vervelend wel, maar weet niet of je er iets aan kan doen?

Ik ben sinds september gestopt met de pil. M’n cyclus lijkt redelijk op gang te komen, maar ik ben telkens maar 2-4 dagen ongesteld en zo licht! De laatste keer heb ik 1 dag een mini tampon in gehad, de rest vd dagen was een inlegkruisje meer dan genoeg. Ik vraag me af of dat raar is? Van wat ik me voor de pil kan herinneren was ik nooit heel zwaar ongesteld, maar toch…

1 like

Ja ik heb dit ook momenteel! Ook al een week of twee. Het begint nu wel minder te worden maar slaap al 2 wkn met een sportbeha omdat het anders echt niet chill is. Volgens m’n HA is hormonaal en moet ik wachten tot het weer over gaat, maar ik denk dat ik m’n spiraal ga laten vervangen (heb hem al 4 jr) want wil dit echt niet elke maand :weary:

1 like

Vreesde al voor hormonaal idd, wel echt gek dat het dus wel gewoon zo lang weg kan zijn en INEENS weer terug is. Ik hoop dat voor jou spiraal vervangen werkt, want dit is echt niet grappig nee! Het voelt echt alsof als ik er een speldje in zou steken, ze gewoon ontploffen als een soort ballon.

@tuula Had het idd altijd wel een beetje rond mn ovulatie en menstruatie, maar niet dat het echt twee weken aanhoudt en zo heftig is. Vond het ook vooral raar dat het ineens weg kan zijn en weer terug, maar bij jou dus ook wisselend. Ik kan helaas ook niet tegen hormonale anticonceptie, dus dat wordt m voor mij ook niet. Hoop dat het gewoon snel weer weggaat.

Ik heb pcos en in mijn tienerjaren was ik heel onregelmatig ongesteld of gewoon niet. Nu ging het een aantal jaar weer heel goed en werd ik elke maand ongesteld volgens de planning/mijn app. Alleen vorige maand ben ik niet ongesteld geworden en deze maand ook nog niet. Zo irritant. Heb al 2 zwangerschapstesten gedaan, maar beiden negatief. Ben ook altijd bang voor het ‘I didn’t know I was pregnant’ scenario :sweat_smile:

Moet ff zeiken hoor. De laatste tijd is mijn menstruatie steeds zo onregelmatig, echt geen pijl op te trekken. En deze week al de hele week lichte buikkrampen zonder bloedverlies maar het kwam maar niet, nou dik feesie toen ik vanmorgen wakker werd. Zo’n erge buikkramp, zat gewoon in mijn kussen te schreeuwen en tranen stonden in mijn ogen. Was ook ineens super misselijk dus maar een emmer naast mijn bed gezet maar gelukkig niet nodig gehad.

Qua energie en humeur beleef ik altijd vlak voor en tijdens mijn menstruatie een flink dieptepunt. Niks raars aan, maar wel kut als dat net samenvalt met de tijd waarop je echt even heel productief moet zijn. Heb een flinke achterstand die ik deels wilde gaan inhalen nu, maar nu heb ik eigenlijk al zoiets van ‘laat maar’, want ik ga me alleen maar meer ergeren als het niet lukt.

Dit vind ik een van de dingen die ik zo kut vind aan menstruerende vrouw zijn. :-1:

2 likes

Zijn er mensen die tijdens pms last hebben van misselijkheid? Ik heb sinds ik gestopt ben met de pil duidelijk de week vooraf pms, de ene keer uit het zich in een kort lontje, de andere keer meer in lichamelijke klachten - bijvoorbeeld deze misselijkheid. Vroeg me af of het herkenbaar was.

Nu ik erover nadenk… Misschien? Ik heb vaak zin in ander eten dan normaal (niet altijd hetzelfde) en ik eet me dan vaak misselijk. Ik denk dat het bij dus gewoon daaraan ligt, maar ik weet eigenlijk niet of ik ook sneller misselijk word dan normaal. Kan het bij jou ook te maken hebben met eten?

Ik wil trouwens gaan starten met een tijdje echt eens ALLES bij gaan houden op het gebied van hoe ik me voel en hoe het met mijn lijf gaat. Ik heb Clue voor het bijhouden van mijn menstruatie en daar kun je ook allerlei andere dingen bijhouden, maar ik wil toch een andere manier proberen. Mocht iemand tips hebben, let me know!

Ik heb het meestal rond mijn ovulatie (dag 12 tot 14). En dan ook in combinatie met ovulatiepijn.

1 like

Ik gebruik ook Clue. Ik had nav het boek de menstruatiecyclus wel helemaal een excel gemaakt maar haha ik vergeet Clue soms al in te vullen. Dus ja je zou zoiets wel voor jezelf kunnen maken natuurlijk.

@Neroli hm ja bij mij zit het er dus net na. Maar waarschijnlijk hoort het er dus allemaal bij.

Ik lijk weleens allerlei zwangerschap symptomen te hebben (misselijk, extreem vermoeid, hele erg buikpijn) en in plaats van de baby krijg ik dan mijn ongesteldheid. En dan heb ik het niet eens over mijn humeur wat een soort mini-depressie is.

1 like

Ik gebruik Flo! Zo kwam ik er gister achter dat ik al-tijd rond dezelfde dag hoofdpijn heb:

1 like

Haha ja, mijn vriend is dan ook altijd ‘bang’ dat ik zwanger ben :sweat_smile:
@Friemel betaal je hiervoor? Bij Clue kan je ook wel een overzicht van al die symptomen krijgen maar dan moet je geloof ik wel betalen. Ik twijfel nog of ik dat de moeite waard vind.