Menstruatie/PMS topic

Nee, dit overzicht valt nog in het gratis gedeelte van de app. :slight_smile:

1 like

Waar je even goed op moet letten bij mensturatie-apps is wat ze met de data doen. Want het is echt een goudmijn voor datanalisten. Clue is daar heel transperant over (en daarom heb ik ook een betaalde versie. Ze gebruiken wel data maar voor heel goed onderzoek.)
Zie ook dit artikel van Bits of Freedom hierove: menstruatie apps

3 likes

Zijn er meerdere vrouwen die pijnaanvallen tijdens hun menstruatie herkennen? Sowieso heb ik altijd wel veel last van pijn maar met pijnstilling is het nog redelijk te doen. Maar 3 a 4 keer per menstruatie heb het ik letterlijk 2/3 uur lang zuuuulke heftige pijn. Ik ben 2 keer bevallen en kan gewoon sowieso zeggen dat dit net weeƫn zijn. Als het weg is getrokken heb ik er ook spierpijn van en moet soms ook overgeven van de pijn.

Ja herkenbaar! Ik heb idd sowieso altijd veel pijn, maar met pijnstillers leef ik nog wel enigszins. Maar soms heb ik idd van die ā€˜aanvallenā€™ waarbij echt even niks meer helpt. Dan lig ik echt echt zoā€™n twee uur hyperventilerend van pijn te creperen in bed en idd soms zelfs overgeven. Daarna ben ik ook altijd helemaal kapot en kan ik alleen maar slapen. Ik heb het gelukkig niet elke menstruatie, beetje om en om ofzo, alsof ik de ene maand een zwaardere versie heb dan de andere.

Ik ben nooit bevallen, maar ik had altijd zoiets van ā€˜nou als dat NOG erger is dan mij niet gezien!ā€™, dus wel ā€˜goedā€™ om te horen dat bevallen niet nog pijnlijker (wel langer natuurlijk) hoeft te zijn.

Ik heb altijd al ā€˜gedoeā€™ met mijn hormonen en menstruaties etc. Heb ook PCOS dus er is sowieso wel een hormonale disbalans. Altijd al dagen telkens wat bloedverlies voor mijn menstruatie, giga gespannen borsten en een opgeblazen buik. Mentaal altijd wel ff een dipje, wat chagerijnig zijn of wat emotioneler. Alleen nu heb ik de laatste maanden dus echt zoā€™n ontzettende depressieve periodes en zoā€™n kort lontje vlak voor mijn menstruatie dat ik er zelf een beetje van schrik?

Samenvatting

Ik heb nogal een bewogen jaar gehad en zit ook niet helemaal lekker in mijn vel, maar het gaat wel echt steeds beter, echt wel dat ik me soms dagen/weken heeeel goed voel en denk woooowww hey dit ben ik!!! En dan ineens -dus altijd een paar dagen voordat ik ongesteld ga worden EN ook rond mijn eisprong- slaat dat gevoel helemaal om, ik voel me echt waardeloos, loop continu met tranen in mijn ogen rond, heb dikke huilbuien, voel me ontzettend gefrustreerd en geĆÆrriteerd en dus ook een extreem kort lontje. Kon de vorige x gewoon niet meer functioneren eigenlijk, alles was te veel en ik kreeg echt hele donkere gedachten. Zo gauw ik dan ongesteld wordt lijkt alles ineens weer zonniger te worden en kan ik me bijna niet meer voorstellen dat ik me eerder die week zo ellendig voeldeā€¦ Nu deze keer heb ik zelfs zoā€™n kort lontje en voel ik zoā€™n woede om het minste of geringste dat ik een dag op werk had deze week dat ik echt vreesde voor een confrontatie met een leerling. Dat ik echt dacht oke, als ik vandaag uitgescholden wordt of een leerling is grensoverschrijdend of respectloos dan flip ik 'm echt. Als in, ik ga giga uit mijn slof schieten verbaal, maar ergens ook echt dat ik bang was om zoā€™n kind dan aan te vliegen of iets naar zijn hoofd te gooien ofzo. Terwijl ik van mezelf echt super kalm ben altijdā€¦ Had gewoon echt het gevoel niet voor mezelf in te kunnen staan dan? Echt vreselijk gevoel en zit mezelf ook gigantisch in de weg.

Ik let al op mijn voeding, probeer goed voor mezelf te zorgen ook op mentaal vlak, ontspannen en lekker wat aan self-care doen etc. Aan de pil gaan is geen optie want ik heb begrepen dat met pilgebruik alle hormonen dus gereguleerd gedurende de maand in je lijf zitten dan en dat je wanneer je gevoelig bent voor progestoron je dan dus gewoon continu psychische klachten hebt en die ervaring heb ik helaas dus ook met elke vorm van hormonale anticonceptie die ik gebruikt heb (lichtere en zwaardere pillen, combinatiepil, nuvaring, spiraaltje/prikpil/implanon durfde ik nooit aan omdat het dan ook nog permanent in mn lijf zou zitten). Hier mee leren leven vind ik ook echt een kut vooruitzicht eigenlijkā€¦ Iemand hier ervaring mee?

1 like

Ik herken heel veel vanuit je verhaal qua klachten. Het was bij mij erger met hormonen (spiraal), ik was de hele maand door afgevlakt en depressief. Ik ben nu hormoonvrij en herken wat je zegt van de ovulatie en week voor menstruatie (zit er nu as we speak lekker te PMSen). Ik heb nog niet echt een oplossing behalve wat jij beschrijft. Wat helpt is geen caffeine Drinken, ben vaak heel moe maar de caffeine versterkt mā€™n angsten en negatieve humeur alleen maar. Veel vetten en eiwitten eten die dagen, niet te veel dingen inplannen en mā€™n vriend instrueren hoe laat het is.

Had vanmorgen niet door dat ik PMSte. Ik werd wakker van mijn vriend die zijn tanden stond te poetsen, elektrisch, en wilde hem bijna uitschelden en toen dacht ik hmm beetje overdreven ff Clue checkenā€¦ Haha!

Edit om je vraag helemaal te beantwoorden, ik overweeg misschien therapie (commitment and acceptance of CGT) mochten er weer depressievere periodes ontstaan in mijn cyclus! Dat blijkt erg te helpen. Maar ik doe dit nog niet dus geen idee of het echt helpt.

1 like

Ik herken heel veel van je verhaal. Met name het tot depressieve en negatieve af voorafgaand aan menstruatie. Ik heb het de laatste tijd zelfs mĆ©t mijn mirena spiraalā€¦ voelde me twee dagen geleden nog top over alles, werk, carriĆØre, self-esteem. En sinds gisteren is alles een grote grijze donderwolk en wil ik alleen maar huilen en in bed liggen. Geen advies verder, sorry. But I feel you.

2 likes

Ook voor mij heel herkenbaar dit verhaal. Enige wat bij mij helpt is het gewoon accepteren. Het is niet elke maand zo hevig maar de maanden waarop bepaalde dagen een groot diep zwart gat lijken, ik blijf herhalen dat dit hormomen zijn en dat het ook zo weer over is. Dat het niet is wie ik ben of ik me altijd voel. Al lijkt dat soms van wel. Gebruik ook geen anti-conceptie omdat ik daarmee inderdaad altijd zoā€™n depri gevoel had. (Waarom waarschuwen artsen je daar niet voor? Dat het kan gebeuren dat het helemaal niet goed voor je werkt.) Mijn man is gelukkig heel begripvol en weet redelijk goed hoe ermee om te gaan. Hij gaf paar jaar geleden wel aan dat, hoewel ik hem wel soort van had gewaarschuwd, hij niet had verwacht dat het ook zo hevig kon zijn.
Wat misschien interessant informatie is, het boek de cyclus strategie van Maisy Hill. Er is ook een vervolg waarvan ik de titel even niet meer weet. Boek heeft me heel vee inzicht gegeven in hĆ³e de cyclus nu precies werkt en welk hormoon op welk moment werkt en hoe ze samenwerken. Dat verklaarde voor mij waarom het soms een soort knop is, van het een op het andere moment voel ik me dan weer normaal. (En 24 uur later komt dan mijn menstruatie). Ik weet dat er ook mensen zijn die voor 2 weken anti-depressiva slikken omdat het anders echt te hevig is. Heb ik het ook weleens met de huisarts over gehad voor nu hou ik het nog wel gewoon vol. Ook dankzij thuiswerken met corona, ik vind het tijdens mijn pms periode verschrikkelijk om het huis uit te gaan. Vakanties zijn ook een drama. Maar goed, daar zou je ook nog naar kunnen kijken als een soort van oplossing.

1 like

Hele erge PMS klachten gehad en typisch zoā€™n ongesteld gevoel, gisteravond licht bloedverlies op dag 35. Is het bloeden vandaag gewoon helemaal gestopt, maar ik heb wel krampen, rugpijn en last van alle klachten die ik normaal heb? Ik heb dit nog nooit gehad.

Voor mensen die ervaring hebben met PMS: wanneer hebben jullie daar last van?

Ik ben deze week namelijk niet te genieten (iedereen maakte me boos, iedereen die in de weg liep of stond wilde ik uitschelden), ik had allemaal onzuiverheden op mijn kin (= hormonaal) en gevoelige borsten. Dit begon net na mijn ovulatie en het duurt nu nog ruim een week voor ik ongesteld moet worden. Zou dit PMS-klachten kunnen zijn? Ik heb dit nog nooit zo gehadā€¦

Ik heb meestal voor mijn menstruatie dat ik ook heel erg geĆÆrriteerd en boos raak om alles en niets en dat ik soms echt niet aan mijn borsten kan zitten zonder dat ik heel veel pijn heb. Ik weet nooit helemaal precies wanneer dit is maar meestal wel vlak voor mijn menstruatie. Maar kan er ook veel vroeger voor last hebben dat ik er een dikke week last van heb.

1 like

Ja dit kan pms zijn. De meeste vrouwen krijgen hun pms klachten een aantal dagen voordat ze ongesteld worden. Maar je kan er ook zeker last van krijgen direct na je ovulatie. Het zou in ieder geval weer over moeten zijn als je ongesteld wordt of bent geweest.
Ik heb het ook wisselend, soms na mijn ovulatie en soms alleen de week voordat ik ongesteld word. Als ik na mijn ovulatie klachten krijg zijn ze vaak heftiger maar dat voelt misschien ook zo omdat het zo lang duurt. Sterkte in ieder geval!

1 like

Wisselt per cyclus hij mij maar dit heb ik soms ook ja. Lijkt wel op PMS klachten!

1 like

Ben nu ongesteld (dag 5) en had nu ook PMS-klachten aan het begin van mijn menstruatie? Eerste dag enorm kort lontje, dag 2 heel emotioneel en huilerig. Het heet natuurlijk PRE menstrueel syndroom, maar is dit herkenbaar voor iemand? Nu voel ik me weer helemaal prima en zen.

Thanks voor de reacties!

Pms kan best goed doorlopen tot in je menstruatie. Dus helemaal niet gek. Het zou dan sowieso moeten stoppen als je niet meer ongesteld bent.

En voor @monkeyslut, ik heb mijn pms eigenlijk ook soms vrijwel direct na mijn ovulatie. Dat schijnt ook gewoon normaal te zijn. Vaak duurt het dan maximaal een week, en ben ik dus een paar dagen (korte cyclus) voordat mijn menstruatie begint niet meer aan het pms-en. Maar het kan gewoon doorlopen. Ik track mijn menstruatie en pms in de app CLUE, daar staat ook bij dat dit niet gek is.

2 likes

Zoveel kramp deze menstruatieā€¦ En dan 's avonds in bed steeds een mega opgeblazen buik, net alsof ik uitgebreid Chinees heb gevreten :woozy_face:

Ook echt bijna doorgelekt op school vandaag, scheelde vrij weinig.

Ik vind het altijd zo gemeen als je PMS hebt en dat het dan vervolgens langer dan normaal duurt voordat je daadwerkelijk ongesteld wordt. Heb nu al een week PMS en ben 2 dagen overtijd? Pff, kom nou maar door denk ik dan.

2 likes

That feeling when je begint te bloeden en je levenslust weer 180 graden de goede kant op draait

18 likes

Kan je eigenlijk opeens je eisprong gaan voelen terwijl dat al die jaren nooit eerder is geweest? Heb het idee dat ik de afgelopen maanden afwisselend links en rechts iets geks voel dat best wel pijn doet. Vrij laag in de buik wel. Snap er niks van. Nu ook weer dat ik echt het gevoel had dat iets zich los of vast draait.