Nou wat raar, ik heb precies die pan en gebruik hem echt amper omdat hij zo aankoekt…
Ik krijg morgen eters en ik heb echt geen idee wat ik moet koken. Vooraf maak ik mijn lazy susan op met leuke hapjes, maar ik heb geen idee wat ik als hoofdgerecht kan doen. Hebben jullie nog tips?
Mag het met vlees zijn? Ik weet nog wel een lekker hoofdgerecht met lamsvlees anders.
Eten ze vlees? Dan deze beenham honing mosterd uit de oven.
Deze hartige taart doet het ook altijd goed als bijgerecht.
En als toetje vond ik dit heel lekker!
Oeh thanks voor de snelle reacties! @Marquez Ze eten alles, dus ik ben benieuwd naar het recept!
Het is wel vrij bewerkelijk, maar echt onwijs lekker. Geschikt voor 4-6 personen. Komt uit het boek Arabia bij je thuis van Nadia Zerouali & Merijn Tol (alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar)
Gala's gouden rijst - Recept
Ingredienten
- 1 kg lamsstoofvlees (schouder zonder bot)
- 2 uien
- Arachideolie
- 2 el advieh
- 500 gr basmatrijst (gewassen & geweekt)
- 1 winterwortel
- 200 gr grote gele rozijnen
- 75 gr gedroogde sinaasappelschil
- 75 gr boter
Bereiding
-
Snijd het vlees in stukjes en de uien fijn. Bak het vlees rondom bruin in de olie.
-
Doe de uien, de advieh en een beetje zout erbij en bak ongeveer 10 minuten op laag vuur mee.
-
Voeg dan zoveel heet water toe dat het vlees net onder staat en stoof met de deksel op de pan op laag vuur in 1,5 tot 2,5 uur zachtjes gaar.
-
Laat de rijst goed uitlekken. Rasp de winterwortel en was de rozijnen en de sinaasappelschillen.
-
Smelt de boter in een koekenpan en bak de wortel, rozijnen en sinaasappelschillen daarin totdat de rozijnen en schillen mooi opgezwollen zijn.
-
Zet een pan op het vuur en breng het water aan de kook, voeg wat zout toe. Kook de rijst in ongeveer 7 minuten beetgaar en giet deze af.
-
Meng de rijst met de gebakken wortel, sinaasappel, rozijnen en boter. Schep het dan in meerdere scheppen terug in de pan (niet in een keer want dan is het niet meer luchtig).
-
Prik met de steel van een houten lepel in de rijst een paar stoomgaatjes tot op de bodem van de pan. Wikkel een schone theedoek om het deksel van de pan en laat de rijst met de deksel op zeer laag vuur in 30 minuten verder koken. Je kan de rijst op dit lage vuur laten staan totdat je het serveert met de lamsvlees erbij.
Advieh
2 el kaneel, 2 el kardemompoeder, 2 el komijnpoeder, 3 el gedroogde rozenblaadjes. meng dit goed met elkaar.
*Rijst schoonmaken en weken - Iraanse manier *
Was de rijst uitgebreid in water. Korrels wrijf je dan met je vingers los en ververs het water meerdere keren (totdat het helder is) Doe dan de rijst in gezouten water en laat voor meerdere uren weken. Laat dan goed uitlekken. Bereid verder zoals in het recept.
Je houdt een gouden korst over als je de rijst zo kookt als hierboven. Die kan je los krijgen door de pan voor vijf minuten in koud water te zetten.
Weet iemand ook nog iets leuks/lekkers voor iemand die geen toegevoegde suikers eet? Het liefst iets wat zo bij de supermarkt te halen is en zonder dat ik er nog van alles voor moet doen. Natuurlijke suikers zijn wel oke.
Even een keukengerei-vraag: ik zoek een stevig mes om oa ook stevige groenten te snijden (zie mijn titel… vooral pompoen haha). Ik gebruik daar wel eens een broodmes voor, die vind ik dun en stevig. Alleen is die echt kneiter duur. Heeft iemand een aanrader voor een relatief ‘goedkoop’ mes? Hoeft geen tientje te kosten, maar ik vind 70,- ook weer duur haha
Ik heb gehoord dat Ikea een goed assortiment heeft in messen, zelf geen ervaring mee alleen
Ik heb met plastic snijplanken altijd dat ze erg gaan stinken (heb geen vaatwasser) hoe is dit bij jullie?
Zou een houten snijplank beter zijn? Die ik na snijbeurt af was direct??
Word gewoon bijna misselijk als ik keukendeurtjes open doe en die plank ruik.
Kun je toevallig aan een pasje komen van de Sligro? Dan kan ik je het grote santokumes van ProChef aanraden! Hij is niet zo duur, maar wel heel stevig en hij heeft een groot lemmet. Ik gebruik deze thuis ook altijd voor harde groenten, echt ideaal. Mijn vriend heeft hem al sinds hij aan zijn koksopleiding is begonnen (jaren terug) en ook na meerdere keren laten slijpen is hij nog steeds in perfecte conditie.
https://www.sligro.nl/p.345918.html/prochef-professioneel-santokumes-18-cm-per-stuk.html
Ik heb bamboo snijplanken van ikea al een paar jaar en zijn nog steeds goed. Die vind ik wel heel fijn, de plasticen maar de deur uitgedaan want die slijten vrij snel.
Ik heb wel een idee voor een mystery box. Wortels, aubergine, paprika, pinda’s en kikkererwten
Ik heb eentje van bamboo van casa. Elke dag gebruikt, even afnemen erna en veel fijner dan een plastic snijplank. Voelt ook veel minder vies
Ik wil een blender kopen en lees hier veel goeds over de Magimix. Ik twijfel nu tussen die en de Ninja. Die laatste kan ook warme soep maken wat me heel chill lijkt. Heeft iemand ervaring met deze blender?
Bij mij trekken sterke smaken (knoflook, ui) ook heel erg in houten planken. Dus ik heb een aparte voor zoet en hartig.
Ik weet niet zo goed waar dit bericht hoort, maar ik denk dat het wel in dit topic past. Ik kwam het toevallig via facebook tegen. Mochten er nog mensen op zoek zijn (veel) goedkope, uitgebreide kookboeken (en een paar bakboeken). Er is nu heel goedkoop (iets van 15 euro) een humble bundle van heel veel uitgebreide ebooks van Williams Sonoma. Bij de hele bundel heb je 34 boeken, maar volgens mij kan je er ook minder krijgen. Ik vind er persoonlijk best leuke boeken (en recepten) tussen zitten.
Link mochten er mensen geïnteresseerd zijn:
Heeft iemand tips voor een koekenpan zonder antiaanbaklaag/teflon die op inductie kan? Mag best wat kosten als het lang meegaat maar ik weet dus niet zo goed wat het beste kookt voor “elke dag”.
Waarom wil je zonder anti aanbaklaag? Ik heb zelf Demeyere koekenpannen voor m’n inductie. Zijn een stuk duurder dan tefal oid, maar het geld zo erg waard. Het is wel met anti aanbaklaag. Ik kook ook op gietijzer (staub)
Ik denk dat de beste plek om het te vragen hier is:
Al een tijdje denk ik na over de aanschaf van een crockpot / slowcooker. Het lijkt me zo fijn om 's ochtends al het avondeten voor te kunnen bereiden.
Maar hoe zinnig is zo’n ding als je niet zo vaak (max 2x per week) vlees eet? Zijn er hier vega(n)'s met een crockpot en welke gerechten maken jullie er in? In ons gezin wordt regelmatig soep gegeten en o.a. ragu-achtige sauzen.
En als je een gezin van 3 hebt, en graag meerdere porties (voor de volgende dag) kookt, welke grootte is dan handig?