Ik heb ooit met zoete aardappel een soort makkelijke (en vegan) tempeh ovenschotel gemaakt, dus kan vast ook met vastkokende aardappelen.
Samenvatting
Had toen voor 4 personen:
500 gram zoete aardappel in blokjes
Winterpeen in plakjes
Broccoli in roosjes
2-3 grote sjalotten gehalveerd
300 gram tempeh in blokjes
Oven op 200 graden voorverwarmen.
Bakpapier verfrommelen en dan weer uitvouwen en in grote platte gietijzeren pan doen (of ovenschaal).
In een grote kom de tempeh, aardappel, sjalotjes en peen mengen met 4 eetlepels olie, eetlepel sojasaus, eetlepel currypoeder (geen kerrie trouwens maar ga los als je dat wel lekker vindt, maar je kan bijv ook die Madras van Jonnie Boer gebruiken als je geen toko hebt). Daarna alles in die pan/ schaal met bakpapier flikkeren en 40 minuten in de oven doen. (leftover marinade in kom zitten want die gebruiken we nog voor de broccoli!).
Broccoli dus mengen in de kom, evt beetje extra olie en currypoeder. En dan gaan we sausje maken van 80 gram pindakaas, 2 eetlepels sojasaus, eetlepel agavesiroop, theelepel currypoeder, fijngemalen knoflookteen (of meer) en klein theelepeltje geraspte gember, plus snufje chilipoeder. Alles doorroeren met 4-5 eetlepels water tot je en dik sausje krijgt.
Dan 25 gram gedroogde geraspte kokos mengen met sap van een halve limoen en wat fijngehakte koriander.l met snufje zout.
Na 40 minuten haal je de pan uit de oven, pleur je de broccoli bovenop met 4 eetlepels van je saus. Terug in de oven en zo een Max 15 minuten nog tot de broccoli van die donkere randjes krijgt.
Daarna uit de oven, nog wat saus en van die kokosgremolata erover, en serveren met de rest van de saus en gremolata on the side (soms doe ik ook versgesneden Chili on top).
(Kruidenverhoudingen doe ik dan trouwens gewoon wat en vaak ruimer maar dat is naar eigen smaak).
Ik had zelf trouwens ook rijst en linzencurry erbij gemaakt, maar ik kook altijd veel te veel als ik bij mijn ouders ben zodat ze de volgende dag ook eten hebben haha.