MastercheFF

Ik heb een idee voor een topic maar twijfel of er een nieuw topic voor moet komen.

Ik denk aan een soort Mystery box speltopic: iemand noemt een paar ingrediënten die je hebt liggen en dan bedenkt iedereen wat je daarmee zou kunnen maken.
Geinspireerd door de filmpjes van June Xie (en masterchef) wil ik wat vaker niet mijn standaardbereidingen doen maar iets heel anders met dezelfde ingredienten. Doel is om een beetje out of the box iets leuks te bedenken wat niet meteen voor handen ligt.

Ik weet niet of dit gaat werken maar als het lukt is het leuk denk ik?

9 likes

Heel leuk idee! Het is hier niet zo druk, dus ik denk dat we het beste eerst hier kunnen starten en als er heel veel animo voor is kunnen we in overleg met de moderators altijd nog een nieuw topic openen.

Ik zou zeggen, trap maar af :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

oke dit is de mystery box:

aardappelen (vastkokende), wortel, broccoli en tempeh

1 like

Ik heb ooit met zoete aardappel een soort makkelijke (en vegan) tempeh ovenschotel gemaakt, dus kan vast ook met vastkokende aardappelen.

Samenvatting

Had toen voor 4 personen:
500 gram zoete aardappel in blokjes
Winterpeen in plakjes
Broccoli in roosjes
2-3 grote sjalotten gehalveerd
300 gram tempeh in blokjes

Oven op 200 graden voorverwarmen.
Bakpapier verfrommelen en dan weer uitvouwen en in grote platte gietijzeren pan doen (of ovenschaal).

In een grote kom de tempeh, aardappel, sjalotjes en peen mengen met 4 eetlepels olie, eetlepel sojasaus, eetlepel currypoeder (geen kerrie trouwens maar ga los als je dat wel lekker vindt, maar je kan bijv ook die Madras van Jonnie Boer gebruiken als je geen toko hebt). Daarna alles in die pan/ schaal met bakpapier flikkeren en 40 minuten in de oven doen. (leftover marinade in kom zitten want die gebruiken we nog voor de broccoli!).

Broccoli dus mengen in de kom, evt beetje extra olie en currypoeder. En dan gaan we sausje maken van 80 gram pindakaas, 2 eetlepels sojasaus, eetlepel agavesiroop, theelepel currypoeder, fijngemalen knoflookteen (of meer) en klein theelepeltje geraspte gember, plus snufje chilipoeder. Alles doorroeren met 4-5 eetlepels water tot je en dik sausje krijgt.

Dan 25 gram gedroogde geraspte kokos mengen met sap van een halve limoen en wat fijngehakte koriander.l met snufje zout.

Na 40 minuten haal je de pan uit de oven, pleur je de broccoli bovenop met 4 eetlepels van je saus. Terug in de oven en zo een Max 15 minuten nog tot de broccoli van die donkere randjes krijgt.

Daarna uit de oven, nog wat saus en van die kokosgremolata erover, en serveren met de rest van de saus en gremolata on the side (soms doe ik ook versgesneden Chili on top).

(Kruidenverhoudingen doe ik dan trouwens gewoon wat en vaak ruimer maar dat is naar eigen smaak).

Ik had zelf trouwens ook rijst en linzencurry erbij gemaakt, maar ik kook altijd veel te veel als ik bij mijn ouders ben zodat ze de volgende dag ook eten hebben haha.

4 likes

nice, dank je wel! heb veel van deze ingredienten wel in huis dus ik ga dit gewoon maken vanavond.

wie heeft de volgende mystery box?

Ik ben op zoek naar een fijn mesje om brie mee te snijden. Heeft iemand een aanrader? Ik eet zelf nooit brie en heb ook niet echt een idee waar je op moet letten (juist wel zo’n gat erin of toch niet?).

Ik heb deze mes zelf niet, maar wel anderen van Boska en die zijn allemaal perfect

1 like

deze is inderdaad heel fijn!

@Bunnyslippers ik heb valsgespeeld en toch iets totaal anders gemaakt met mn mystery box. Ik wilde ook een vegan kaas recept proberen en toen zat ik met het idee van kapsalon in mn hoofd
Dus de aardappel en wortel in frietjes gesneden in de oven met zoete paprikapoeder, hele komijnzaadjes, beetje chili, oregano, knoflook en zout.
Laatste 20 minuten met de vegan kaas eroverheen opnieuw in de oven

Tempeh gestoomd en in een marinade van sojasaus, worchestershiresaus, tomatenpuree, gemalen koriander, gerookte paprika en zwarte peper. Gebakken met de broccoli erbij

En dan nog zelfgemaakte verse knoflooksaus erbij. Mega lekker gegeten!

7 likes

Oja! Boska! Ik was dat merk helemaal vergeten, maar ik weet dat hun kaasschaven ook goed zijn. Denk dat ik die dan ga kopen. Ziet er ook mooi uit.

1 like

Ik denk dat jouw vraag hier iets beter past, maar ik kan je in ieder geval de koekenpannen van Action aanraden. Ze hebben een set van 3 pannen voor 20 euro, ik heb ze jaren op gas gebruikt en sinds een paar maanden op inductie en ze werken nog steeds prima. Kookpannen heb ik alleen van een luxer merk, dus daar heb ik geen tip voor.

1 like

Dankjewel. Op basis van de titel dacht ik dus dat ik ging over een tvprogramma . :stuck_out_tongue:

1 like

BK pannen misschien? En anders de duurdere IKEA pannen.

1 like

Ik ben heel blij met de Oumbarlig pannen van IKEA. Die van de Action heb ik ook gehad, maar die waren bij mij heel snel kapot (al heb ik misschien pech gehad) en die kleinste werkte niet omdat hij te licht is voor mijn inductieplaat.

1 like

Ik ben wel tevreden over de pannenset van Sola. Niet over de koekenpannen, de aanbaklaag liet heel snel los.

1 like

Ik zoek een goede braadpan, wat zouden jullie aanraden? Max 100 euro

Ik maak bijna alles in mijn BK Fortalit braadpan ( met die blauwe binnenkant). Mijn moeder heeft deze ook al superlang en gaat megalang mee. Niet de allermooiste, maar wel fijn koken.

Ze hebben van BK ook een Le Creuset lookalike (Bourgogne lijn volgens mij). Heb ik zelf geen ervaring mee, maar als die dezelfde kwaliteit zijn als mijne kan je niet fout gaan.

1 like

Ik ben het met @Bunnyslippers eens, de bk fortalit. Die van mij zijn echt al heel oud en ik gebruik ze vrijwel dagelijks. Ga ze nooit wegdoen als het aan mij ligt

1 like

Ik zie dat ze vaatwasmachinebestendig zijn, doe jij deze ook in de vaatwasser?

1 like

Ik doe deze pan idd regelmatig in de vaatwasser (als er ruimte is), kan prima!

1 like

Ja mijn moeder gebruikt deze ook al zo’n honderd jaar bijna dagelijks en werkt nog prima. Gaat ook altijd in de vaatwasser @Frankie

1 like