Klussen in huis-topic

Weet je zeker dat het kroonsteentje is weggewerkt in het plafond? Mijn vriend zegt dat dat best wel raar is, bij ons hingen er op sommige plekken gewoon geen kroonsteentjes (kwamen twee zwarte draadjes uit het plafond) Die heeft hij er eerst zelf aangemaakt en daarna pas de lamp opnieuw aangesloten. Maar misschien begrijp ik je berichtje niet goed. Wij hebben ook stro in het plafond en de elektriciteit is slecht aangelegd dus misschien zit 't bij ons ook net iets anders. Hij heeft een keer de verkeerde draadjes op elkaar aangesloten en toen sloeg meteen de aardlek af.

2 likes

Normaal hangen kroonsteentjes een beetje los van het plafond, maar deze lijkt er tegenaan geplakt of geschroefd ofzo. Waardoor ik ook de draden niet kan zien.

Ik heb het even nagevraagd aan de elektromonteur in mijn familie, die zegt dat het in theorie uit kan maken, maar dat je alsnog je vinger in het schroefdraad van de fitting moet steken om dan stroom te krijgen. Het is niet zo dat de hele buitenkant van je fitting onder stroom komt te staan, dat zou ook enorm brandgevaarlijk zijn.
Dus als je bij het verwisselen van een lamp het glas en de buitenkant van de fitting vasthoudt kan er niks gebeuren.

2 likes

Haha dankjewel voor het navragen! Ja ik ga het proberen te onthouden niet het schroefdraad aan te raken. Moet op zich wel lukken maar ik kan mega onhandig zijn :’)

1 like

Kleine moeite om de stroom even uit de schakelen dan toch

1 like

Ja maar normaal hoeft dat toch niet. En aangezien een LED-lamp superlang meegaat ben ik dit hele debacle wel weer vergeten haha.
Of zetten andere mensen wel het stroom uit? Ik vind dat zo irritant met alles wat je dan weer opnieuw moet instellen.

1 like

Nee maar als jij je zo druk maakt om per ongeluk een stroomdraadje te raken kan je net zo goed even de stroomschakelaar omzetten, is 1 sec werk (oke meer als je wekkers/ovenklokken opnieuw moet instellen, dat probleem heb ik niet).

Heeft iemand ervaring met het maken van een vliering inclusief vlizotrap?
Ik heb weer eens wat in mijn hoofd gehaald en wil het eindelijk gelijk nu doen.
We hebben op zolder aan weerskanten de balken lopen waarop een dragende constructie kan worden geplaatst. Van die ijzeren houders en dikke balken.
Denk iets van spaanplaat als vloer en dan gipsplaat als plafond.
Alleen het plaatsen van een vlizotrap lijkt me wat lastig.

Iemand een idee waar ik zo’n plankendrager kan kopen?

1 like

Ik heb even gezocht maar kan het niet vinden :joy: ik heb zelf in mijn kast planken hangen op een hout balkje. Maar als je 1 zo en 1 hout hebt is dat ook een raar gezicht

Zag nog wel deze maar da’s ook niet die van jouw plaatje

Ah bedankt voor het zoeken! Een houten balkje is ook een goed idee, kan ik wel even wit schilderen.

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hout/lijstwerk/hoekprofiel-kunststof-30-x-30mm-wit-260cm/2152035?channable=02490e69640032313532303335f3&gclid=EAIaIQobChMIi7bPuIny9AIVBAGLCh1YpwBcEAQYBSABEgLDvfD_BwE

Mijn vriend denkt dat het een aluminium hoekprofiel is, zoals op deze foto. Zou heel goed kunnen, maar vraag me wel af hoe stabiel dat gaat zijn. Denk dat ik voor een houten balkje ga!

2 likes

O natuurlijk! Ja dat zal m wel zijn idd

1 like

Ik weet eindelijk welke verfkleuren in mijn appartement zijn gebruikt, dus ik kan eindelijk alle lelijk gevulde gaatjes fixen en overschilderen!

Heeft iemand tips voor deze muur hieronder? De muur is super lelijk gevuld door vorige bewoners, de vulling steekt helemaal uit en er zit nog een plaklaag van een kabelgoot aan de muur. Hoe kan ik die plaklaag (zo veel mogelijk) verwijderen? Ik heb het al geprobeerd te fohnen zodat het wat loskomt, maar ik ben bang dat ik het behang beschadig. Thanks!

2 likes

Eerlijk? Ik denk dat dit eigenlijk niet te redden is als je de föhn al geprobeerd hebt. Je kan de uitstekende vulling een beetje wegschuren, maar je moet oppassen dat je het behang zelf niet mee wegschuurt. Kan er iets voor, tegen of over die plek?

Edit; enige wat me nog te binnen schiet is dasty of een andere sterke ontvetter. Of zachtjes met een plamuurmes lossteken. Maar bij dit alles is de kans groot dat het een nog grotere plek/beschadiging wordt.

1 like

Niet. Ik heb dus ook dit soort plakresten op een muur en hoewel ik dat structuurtje er af heb gekregen blijf je er gewoon een streep van zien door elke kleur verf heen. Ik zou kijken of je er niet iets voor kunt hangen. Zeker omdat je behang met structuur hebt ga je er altijd iets van zien.

@Druppels Ah jammer, was hier al bang voor. Er komt gelukkig een tv voor dus het zal niet heel erg opvallen, maar een klein deel van de plaklaag en het gevulde gat blijft wel te zien (tussen het tv meubel en de onderkant van de tv zegmaar). Hopelijk valt het niet te veel op als in ieder geval de kleine gaten gefixt zijn.

1 like

Ik volg deze BookTuber en zij heeft dus een flink klushuis gekocht in Nova Scotia (Canada).

Misschien leuk voor liefhebbers hier. :nerd_face: Vind het zelf heel leuk om het proces te volgen!

5 likes

Zooooo irritant dat de gemeente zo traag is met de vergunning voor het dakkapel. De halve straat heeft er een en wij nemen dezelfde want dat moet. Hoeveel extra aanvullende informatie heb je nodig. :cold_sweat:

Nu is de achterkant al 2 weken klaar maar de voorkant niet dus kunnen we niet verder met afwerken.

Maar wel goed nieuws is dat sanidump aan huis komt dus dat hoeven we niet uit te stellen tot na de lockdown.

Erg leuk om te kijken en dankbaar dat ik geen klus huis van dit level heb; hoewel super fantastisch huis en ontzettend veel grond. Een droom voor later als ik ooit ver wil verhuizen haha.

Ik zie net dat de kit in de badkamer tussen de tegels op de vloer en tegels op de wand op sommige plekken loslaat of veel dunner is geworden. Is dat iets dat je moet repareren (nieuwe kit aanbrengen) of een klusje dat wel even kan blijven liggen? Het is nu nog niet zo erg dat ik denk; nu gelijk doen, maar ben wel bang dat het op langere termijn gaat leiden tot lekkage.