Klussen in huis-topic

Ik zou graag de klink en brievenbus (ik denk oud brons - zeker al 100 jaar oud) goud lakken.
Doe ik dit best met lak of spuitbus ?
Ik heb hier zo’n gouden spuitbus van action maar die verf is zo slechte kwaliteit dat ik m zelf niet voor lijstjes gebruik. Dus kwaliteit merk verf hiervoor ook welkom :hugs:

Heb je al geprobeerd om ze op te poetsen? Bij ons was dit koper en met oppoetsen werd het goud.

Edit - goudkleurig hahaha. Werd het maar goud :money_mouth_face: Was een bizar verschil.

5 likes

De mensen die onze oude deur nagemaakt hebben, hebben ze opgeborsteld en er terug aan gehongen. De bedoeling was de oude elementen te hergebruiken, is bij de raamtralies goed gelukt maar de andere “hardware” heeft nu zo’n vies kleurtje…

Ah dit is wel echt anders dan wat wij hadden inderdaad. Bij ons was het meer bruinig.

Ik had voor een ander projectje obv reviews deze goud lak opgeslagen GAMMA | Motip spuitlak chroom goud 400 ml kopen? | spuitbus-verf Weet niet of dat past bij wat je zoekt? Ik denk zelf dat hoogglans het meest natuurlijke effect geeft. Heb uiteindelijk besloten toch niet goud te sprayen of verven uit angst voor dat t lelijk werd dus weet niet of dit nou echt ene goede verf is.

Wij hebben in huis 1 slaapkamer met een structuur op de muren. Dit is niet de originele staat van de muur, maar de vorige bewoner heeft zand door zijn verf gemengd om deze spikkelstructuur te creëren (ik wist niet dat dit een ding was, maar blijkbaar was er een periode waarin veel mensen dit deden).

Heeft iemand ervaring met deze structuur verwijderen? Kan ik de muur schuren of zijn er andere manieren om (zonder te laten stucen) weer een gladde muur te krijgen?

1 like

Je zou het kunnen opschuren met fijn schuurpapier en er dan met muurglad overheen. Bij ons is dat niet mooi geworden helaas, ik zou het achteraf gezien gestuct hebben maar vond dat een beetje overdreven voor een muur op zolder. Was ook nog eens heel veel werk en muurglad heeft weinig rendement dus je hebt er ook aardig wat van nodig.
Resultaat (gaatjes komt omdat we er tegenaan gestoten hebben):

1 like

Oohh wat leuk dat dit topic er is! Al duizend jaar heb ik allemaal ideeën van wat ik in huis wil maar ik durf nooit zo goed te beginnen. Bijvoorbeeld met gaten in de muren boren om dingen op te hangen: mijn schoonvader maakt daar altijd een heel spektakel van met een metertje om te kijken of je niet in leidingen boort enzo. Is dat altijd nodig? Of doen jullie ook weleens gewoon yolo gaten boren en je ziet wel?

Wij gingen vorige week nieuwe plaffonieres ophangen en daarvoor moest er 1 gat bij. Er waren al 2 gaten, dus mijn man dacht ook een keer yolo. Toen sloegen de stoppen er dus meteen uit want er liep een stroomdraad :joy: Gelukkig waren wij op stroom aan het boren en niet op een accu, dus de boor viel ook meteen uit en verder weinig aan de hand.

Bij ons in de aanbouw zou ik het aandurven, omdat we precies weten waar alles loopt. Maar de rest van het huis weten we dat niet en als je een heel muur open kan kappen omdat je een leiding hebt geraakt is dat echt heel kak en veel gedoe. Ze hebben deze zomer bij ons met het plaatsen vd palen voor het hek een elektriciteitskabel kapot gemaakt, omdat die in een hele rare vorm (niet gewoon recht) van het huis naar de loods lopen. Nou dat lag onder stenen maar was al een heel gedoe om dat eens te achterhalen en op te lossen.

Zo’n kastje kun je trouwens gewoon bij de bouwmarkt kopen en is dus vind ik wel handig. Je hebt ook multi die zowel leidingen als stroom meten.

Ik doe altijd een beetje yolo en is tot nu toe altijd goed gegaan (ff afkloppen😂) ik boor niet boven een stopcontact/lichtschakelaar en ook niet direct er naast, maar voor de rest gewoon overal. Je hebt ook van die apparaatjes die leidingen kunnen meten, denk dat zoiets er ook wel is voor stroom.

1 like

Ja dat achten wij dus met het hekwerk, bij de loods en bij het huis open gegraven om te kijken waar de stroomkabels lopen en dachten dat zal wel rechtlopen. Bleek het schuin en met allerlei hoeken te lopen. Hadden we overigens niet kunnen meten verder want die palen gaan 2,5m de grond in en net 3cm naar links of rechts had al geen probleem geweest :sweat_smile: gewoon domme pech dus.

Hebben ook wat muren eruit gehaald in huis en daar liepen sommige leidingen ook bijzonder en totaal niet logisch.

Gelukkig gaat het meestal ook gewoon goed, maar het lijkt mij zo’n ellende als die hele muur dan ineens open moet.

1 like

Ik zou een metertje kopen. Heb er zelf een van bosch (truvo) en dan heb je altijd zekerheid. Als je een leiding raakt en niet handig bent, ben gegarandeerd duurder uit dan één keer vijftig euro.

Zo’n meter kost 22 euro bij toolstation
Die heb ik en die werkt goed!

1 like

Bij ons loopt alles door het plafond en vanuit daar naar opbouwstopcontacten op de muur. Dat kan je zelfs vrij goed zien op de meeste plekken. Daardoor weten we ook goed wat precies waar loopt in de muren en vind ik daarin boren geen probleem. Maar in het plafond boren is echt een ander verhaal, daarvoor gebruiken we eerst een meter om schade te voorkomen én sluiten we voor de zekerheid eerst de stroom af.

Bedankt allemaal voor de reacties. Toch maar even een meter gekocht. :grin:

Heeft hier iemand ervaring met luchtgommen, met name van de trap, die ik enkele vragen kan stellen?

De kroonsteentjes van sommige lampen in huis zijn helemaal weggewerkt in het plafond. Is er een manier om te testen welk draad waar zit?
Ik lees dat het wel werkt, maar dat het heel gevaarlijk is om dan de lamp te verwisselen als je de stroom niet uitschakelt. En ik ken mezelf en weet dat ik dat dan zonder nadenken doe.

Als de lamp uit is zit er geen stroom op dat kroonsteentje als het goed is dus kun je er gewoon aankomen, anders voor de zekerheid de aardlekschakelaar omzetten? En zou sowieso een spanningszoeker gebruiken.

1 like

Ik bedoel meer als je ooit de lamp moet verwisselen, dan kun je het schroefdraad waar je de lamp indraait niet aanraken omdat er stroom op kan staan. En normaal doe ik dat zonder de stroom uit te schakelen, dus ik weet zeker dat ik dat ga vergeten als het zover is.

Als je alleen het peertje vervangt? Ik heb nog nooit bedacht dat dat gevaarlijk zou zijn, als je alleen het glas vasthoudt kan er niet zoveel gebeuren.
Of bedoel je als je een nieuwe lampenkap/fitting ophangt en je dan nieuwe draadjes moet aansluiten? Dat zou ik sowieso altijd met de stroom eraf doen. Maar dan snap ik alsnog de vraag niet helemaal hoe je kan weten welke draad waar zit. Welke kleur draad? Of welke draad naar welke schakelaar? Of welke draad naar welke stop?

De fasedraad en de nuldraad. Op de een staat stroom, bij de ander wordt het afgevoerd. Dus waarschijnlijk is het zo dat als je het verkeerd doet, de fitting altijd onder stroom staat (tenzij je het stroom uitschakelt wat ik normaal nooit doe als ik alleen de lamp eruit haal). En ja bij het glas vasthouden is slim, maar ik vergeet dat soort dingen gewoon. Ik stond laatst al onder stroom namelijk :grimacing: dus, better safe than sorry.

Op de bruine (of zwarte) draad staat altijd spanning. Maar ik ga nog eens kijken of ik het kroonsteentje er niet uit kan wroeten en opnieuw erin doe, dan weet ik het in ieder geval. Of kijken of de spanningsmeter in het kroonsteentje past.

1 like