Klussen in huis-topic

Wij hebben het eruit gesloopt met het idee, dan pleuren we er makkelijk gipsplaten tegenaan. Maar blijkbaar zette men er vaak schrootjes tegenaan omdat daaronder vaak een hangend rieten plafond zit, waar geen frame voor gipsplaten tegenaan gemaakt kunnen worden. Dus dan kun je helemaal niks of je moet er leip veel geld aan uitgeven om ook dat eruit te slopen en een nieuwe plafondconstructie te maken. Zo zitten wij nu met een rieten plafond die we maar gewit hebben en sparen hard om dat over een paar jaar te kunnen laten vervangen.

tltr; vaak verbergen schrootjes een veel kutter plafond en kun je het beter laten zitten of een plafond volledig vervangen 🥲🥲

3 likes

Wij hebben wel een heeeel oud huis hoor, maar hij zei dat je soms niet weet wat er allemaal aan kabel- en leidingchaos onder vandaan komt. Misschien heb je pech :smiley: maar misschien valt het ook mee haha.

1 like

Ooh ik krijg nu echt een beetje angst voor onze schrootjes. Wij hebben boven een schrootjesplafond (onze kamer en de gang hout en de overige 3 slaapkamers plastic/kunststof ook zoiets bijzonders) en willen dat als er de badkamer gaan vervangen ook vervangen. We willen er geen gipsplaten tegenaan zetten omdat de plafonds al vrij laag zijn (aan de ene kant van het huis 2m40 en op onze kamer en de kamer van onze jongste 2m30)…

Hopelijk scheelt het dat mijn schoonouders destijds dit huis zelf hebben gebouwd en er vast nog ergens foto’s zijn van voor de plafonds erin gingen :grimacing:

2 likes

Ik zou een lamp ophangen die een stukje verplaatst moet worden en ik had verwacht dat ik dat kon oplossen met een afdekplaatje, maar er zit geen gat naar het plafond. Enig idee hoe ik mooi kan oplossen?

1 like

Kun je niet beter de kabel een stukje over het plafond laten lopen (met een kabelgoot) naar waar je de lamp wilt hebben?

1 like

Ah ja, dat is inderdaad ook nog een optie! En anders voor dit gaan had ik al bedacht. Het is ook deze lamp. Ik heb wel echt de lengte van dit snoer nodig, want mijn plafond is bijna 4 meter hoog. 🥲

1 like

O ja, met zo’n type lamp is het misschien juist wel leuk dat dat stuk snoer ‘los’ hangt ipv in een kabelgoot.

2 likes

Ik ben hier ook zo bang voor. Wij hebben alleen in de slaapkamer nog houten schrootjes, huis is uit '48. Schrootjes waren donkerbruin, ik heb ze wit geschilderd. Ik vond dat echt een klote klus, alles boven je macht dus super zwaar, en alle viezigheid, verfspetters etc vallen op je gezicht en haar. Bovendien vind ik het nog steeds lelijk. Dus eigenlijk wil ik het liefst een nieuw plafond. Het makkelijkst is gewoon gipsplaten er tegenaan zetten, alleen we hebben geen idee hoe de constructie boven de schrootjes eruit ziet. Kunnen de schrootjes het gewicht van gipsplaten wel aan? Aan de andere kant, als we de schrootjes slopen, wat komt er dan tevoorschijn? Kunnen we dan überhaupt wel iets anders er tegenaan maken of moet er een hele nieuwe constructie gemaakt worden? Wat zou het handig zijn als we technische tekeningen hadden waar dit soort dingen op zouden staan :pensive:

1 like

Onze buren hadden bij het gemeentearchief technische tekeningen opgevraagd! Dat was wel ivm dragende muren. Maar wie weet kan de gemeente nog iets betekenen…

Aan technische tekeningen heb je niets als je je afvraagt of je schrootjes plafond gipsplaten kan houden. Je hebt gewoon geen idee wat de vorige eigenaren eronder geknutseld hebben. Ik zou persoonlijk schrootjes altijd weghalen en er gewoon rekening mee houden dat je een nieuw plafond moet plaatsen inclusief nieuwe tengels.

1 like

We hebben inderdaad de tekeningen bij de gemeente opgevraagd. Helaas waren die zo slecht/summier dat we daar zelfs niet uit konden halen welke muren dragend waren :sweat_smile: Komt kennelijk veel voor bij oude huizen.
En zoals @Adje al zegt, hoe goed de technische tekeningen ook zijn, daar heb je nooit iets aan voor schrootjes plafonds. Was meer een hypothetische wens. Een tijdmachine om terug te gaan naar het moment van bouw/verbouw van een deel van het huis was ook chill geweest

Zou zo’n doek spannen geen optie zijn? Geen idee hoe dat bevestigd moet worden maar misschien makkelijker dan gipsplaten, al zal het wel duur zijn denk ik.

Ik zoek een manier om kleine, niet zware lijstjes aan de muur te hangen. Ik ken die zelfklevende spijkers van Tesa, maar kent iemand een goedkoper alternatief? Wil liever geen spijkertjes in de muur slaan maar steeds 3 euro voor 2 plakspijkers vind ik ook economisch onhoudbaar 🥲.

Dit soort haakjes kan je ook wel met sterke lijm aan de muur plakken, blijft prima hangen. Maar als je ‘t ooit verwijdert zal er wel een stukje verf meekomen waarschijnlijk

2 likes

Mmm ja is een huurwoning dus dat is niet superideaal denk ik :grimacing:

Volgens mij heeft Ikea nu ook van die Tesa dingen in hun assortiment (maar veel goedkoper)

Die ik daar online vind zijn zelfs 3,99 per 2 stuks 🥲 foei ikea

2 likes

Ik meld me hier ook haha. We hebben een huis met op de bovenverdieping vloerbedekking, maar die wil ik er echt uit. Het is ongeveer 50m2. Ik wil het eruit en maakt me niet uit wat er voor in de plaats komt. Mijn vriend wil graag een echte houten vloer. Iemand hier ervaringen mee? En wat kost zoiets, denk je dat het mogelijk is voor ongeveer 5k? Of moet ik eerder denken aan 10k?

1 like

Ligt er denk ik aan of je massief parket wilt of lamelparket. Ik heb een tijd geleden lamelparket besteld (is dunnere laag hout en onderste deel is dan hetzelfde als bij laminaat). Dat moet je voor die prijs (5k) sowieso redden! Massief weet ik niet wat het kost maar moet wel duurder zijn, maar dus niet echt een idee hoeveel.

1 like

Top thanks! Ik vind lamelparket prima, nu mijn vriend nog overtuigen… de vloerbedekking zit er al in sinds twee bewoners terug, ik heb vandaag een poging gedaan tot schoonmaken maar bah, echt niet chill wat daar vanaf komt haha.

2 likes