Klussen in huis-topic

Oh heel graag! Ook van een staande naar een hangende toilet? En door wie hebben jullie het laten doen?

1 like

Ik zie nu het tweede deel ook. Wij hebben de ruimte zelf gestript (tegels eraf, verlaagd plafond eruit, oude wc afgesloten en eruit gehaald) en was echt easy. Rest hebben we laten doen, we hadden het absoluut zelf gedurfd als de ruimte niet zo klein was (inbouw paste echt net ivm kozijnen) en we niet ook loodgieterswerk hadden. Onze klusjesman/aannemer heeft eerst het leidingwerk afgesloten en opnieuw aangelegd (zaten op lood), daarna de vloer geegaliseerd, frame voor hangend toilet gemonteerd, daarna wandtegels, vloertegels, toen hebben we laten stucen en daarna wc erop. Schilderen hebben we gedaan toen alles af was maar dat was omdat we dat zelf deden en niet in zijn schema tijd hadden daarvoor.

Edit - @Rosalala , yes! Van staand naar hangend. Wij hebben iemand via via die zowel elektriciteit als loodgieterswerk doet, ZZP’er (wel gewoon wit betaald hoor!), en kennelijk ook tegelt. Echt een grote luxe want scheelt ons zoveel gedoe met verschillende mensen vinden of dure aannemer oid.

1 like

Als je het niet erg vindt om zelf te tegelen met eventueel iets minder net resultaat zou het denk ik wel goedkoper kunnen. Toilet zelf is niet heel duur (je kunt een complete set kopen bijv https://www.tegeldepot.nl/geberit-up100-toiletset-randloos-mudo-set62-met-delta-drukplaat?gclid=CjwKCAjw_L6LBhBbEiwA4c46uqsBz5fmymB2FBPHdNHDzgjxK3TjtUFs5y4EMPvNkxtPRFNsNkjrcBoCC80QAvD_BwE#) en dan heb je nog je gipsplaten om hem netjes weg te werken, dat hebben wij bijv ook zelf gedaan. Qua tegels kun je het zo duur maken als je wil, wij hebben bij een outlet wat kleinere metrotegels gekozen omdat dat makkelijker tegelt dan hele grote tegels. Een nieuw wastafeltje is ook niet zo heel duur.

De meeste kosten zullen in de mankracht zitten, ik weet niet of er opnieuw gestuct moet worden? En je hebt natuurlijk loodgieterskosten.

Wij hadden als budget ongeveer €1000 en hebben het daarvoor gered maar het scheelde dat we de loodgieter en stukadoors sowieso al nodig hadden en we geen aparte rekening hebben gekregen voor het toilet. Ze hebben dat meegenomen in de algehele prijs en dan valt het wel mee. Ik kan me voorstellen dat de prijs voor alleen het toilet als losse klus misschien hoger uitvalt.

1 like

Hangend of staand? Ik heb staand weleens zelf gedaan en ging met YouTube filmpjes prima. Geen idee hoe duurzaam het resultaat was want ben waar weken daarna verhuisd (studentenhuis). Enige waar je echt heel goed op moet letten is dat de buis tussen de waterbak en toilet in de juiste hoek hangt, anders gaat hij lekken.

We hebben een huis gekocht en we hebben nu al een paar keer de vraag gehad of we al een aannemer hebben. Maar het lijkt me niet altijd nodig, toch?
We willen alleen nieuwe vloeren en een nieuwe keuken, en dan moeten we nog een klein (half) muurtje slopen en de muren verven. Maar is het dan echt nodig om hiervoor ook een dure aannemer te nemen? De vloer wordt compleet verzorgd door de vloerenzaak en de keuken compleet door de keukenzaak. Alleen de keuken eruit slopen en een extra perilex punt aanleggen, maar dat regel je toch ook rechtstreeks met een elektricien? De keuken komt sowieso pas als wij erin wonen.

2 likes

staand! chill dat het jou gelukt is, handig om idd youtube filmpjes erbij te zoeken. ga het maar gewoon proberen denk ik!

Welnee joh, kan echt wel zelf! :slight_smile:

3 likes

Nee joh, dat zou ik voor deze klussen niet doen.

2 likes

ik denk niet dat je een aannemer nodig hebt maar je zult er wel echt strak op moeten zitten. Alles van tevoren bedenken en doorspreken want anders gaan ze gewoon voor het makkelijkste en niet het mooiste of beste.

1 like

Hoe bedoel je dat precies? Want ik neem aan dat de vloerenzaak ook gewoon een mooie en goede vloer wil leggen toch? Idem voor de keuken.

1 like

Als het toilet op dezelfde plek kan blijven scheelt dat idd wel. Dan is het hoogstens een klein stukje buis eraan maken/vervangen omdat de aansluiting evt net hoger/lager zit dan bij het oude. Een aannemer rekent vaak ook ruim met nog een marge voor zichzelf er tussen. Hij neemt je natuurlijk ook een hoop regelwerk uit handen en heeft de contacten, maar zelf een tegelzetter en loodgieter benaderen kan ook nog veel schelen.

Lastig inschatten wat er precies moet gebeuren bij jullie, maar ter vergelijking onze totale loodgietersrekening tot nu toe is circa 5500€ geweest, inclusief BTW. Dat is veel meer dan alleen dat toilet beneden hoor (vloerverwarming, keuken, toilet loods, regenpijpen etc en dan dus alle materialen en uren), dus €4000 inc tegelen klinkt mij ook wat duur in de oren.

Dan heb je nog de kosten voor het tegelen, onze tegelzetter is een halve dag bezig geweest mrt het toilet. 3 wanden een grote tegel Van 120x120 en 1 wand een visgraat. Ik weet niet meer precies wat we hem voor de totale klus hebben betaald (45m2 vloer + toilet), dat zou ik even terug moeten zoeken.

Andere kosten die je nog hebt is voor slopen / afvoeren van het puin maar daar kun je op besparen door het zelf te doen en dan heb je alleen nog de afvoerkosten. Wij hadden een grote container vol, maar dat was niet alleen toilet ook 45m2 oude tegelvloer en cementdekvloer. Geen idee wat dat heeft gekost, want hebben we uiteindelijk gekregen (mazzeltje). Maar kan me niet voorstellen dat het honderden euro’s kost voor de inhoud van een gemiddelde toiletruimte (het afvoeren van het puin vd oude buitenmuur van onze keuken van 3m50 breed heeft ons 25€ gekost via de aannemer).

@Nefertiti nee joh nergens voor nodig. Onze aannemer heeft alles rondom de aanbouw geregeld. Hij heeft zelf een timmerbedrijf en regelt dan ook de stucadoor, metselaars etc., net als alle materialen die nodig zijn om die aanbouw te kunnen zetten. Dat is handig want korte lijnen en hij kan precies afstemmen wanneer ze erin kunnen. En echt geen zin dat allemaal zelf te regelen qua materialen etc + vertraagd ook alleen maar. Keuken, vloer en al het andere werk (loodgieter, tegels etc) in het al bestaande deel hebben we zelf geregeld. Op het stucwerk in het kantoor na, dat hebben we gewoon de stucadoor laten doen die de aannemer had geregeld.

En zorg dat je erbij bent als ze iets komen plaatsen. Er gaan echt dingen mis, dingen worden slordig afgewerkt etc. Zelfs met aannemer er tussen. Of in ons geval waren bv de verkeerde tegels geleverd. Goede kleur en maat, verkeerde finish. Ik kwam halverwege de dag en toen zat alles er net op. Bij mn schoonouders was de stucadoor vergeten dat ze boven spachtelputz wilden…

2 likes

Nog nooit kassa gekeken :grimacing:? Maar nee, bedrijven willen niet per se het beste werk afleveren of het lukt niet altijd, dus er zelf bovenop blijven en oog in het zeil houden zou ik sowieso wel aanraden. Het zal allicht goed komen maar zou ze geen blind vertrouwen geven.

3 likes

Haha dat is waar! Ik zal sowieso altijd even checken hoe het gaat maar ik heb ook de reviews online gelezen. We hebben al wat offertes toch afgezegd als het niet zo positief bleek.

1 like

Bij ons kwam dat op rond de 2500€

1 like

Er bovenop zitten is echt belangrijk. Als wij dat niet gedaan hadden was er van alles misgegaan… en alle bedrijven hadden goede reviews.

1 like

Wij hebben een lelijk schrootjesplafond in de slaapkamer, liefst zou ik het eruit hebben, maar daar hebben we op dit moment geen geld voor. Dus heb ik bedacht het te willen verven. Heeft iemand dit al wel eens gedaan en zo ja, wil je je ervaringen delen??

Ja, vorige huis. Vond het niet een hele leuke klus. Plafonds zijn sowieso al vervelend maar met schrootjes moet je dus ook nog ondersteboven ontvetten, schuren, in de grondverf zetten en zorgen dat de stukken tussen de latjes ook goed meegeverfd worden. Was bij mij kwastwerk ipv even met de roller eroverheen.

1 like

Wij hebben dit ook en wat ik gelezen heb is het echt verschrikkelijk, vooral het schuren. Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Onze aannemer raadde aan om het niet te verwijderen (zo’n oud huis en je weet nooit wat eronder zit) maar om gewoon gipsplaten ertegenaan te laten zetten!

1 like

Ohh wij gaan het wel laten vervangen/fixen en hebben gezegd dat we de schrootjes er zelf uit gaan slopen, maar nu begin ik hem toch te knijpen :grimacing:

Ik heb het schrootjesplafond in de slaapkamer, logeerkamer, en overloop gedaan. Met schuren grondverf, en binnenlak. Het was wel een flinke klus, maar echt niet onmogelijk te doen. Het schuren was het meest vervelend, maar het verven ging best snel omdat de gootjes even meteen kwast moesten maar de vlakke stukken konden prima met een roller.

3 likes