Klussen in huis-topic

Ik heb mijne gekocht bij karwei, is anders dan hierboven omschreven. Meer als zo’n anti vriesdeken voor je autoruit. Maar moet het nog fixen, eerst tape zoeken!

Wij hebben nu een kamer met verse gipswanden en een vers plafond, maar nu ben ik even aan het twijfelen over de volgorde van behangen en verfen. We hebben een goede verfspuit, dus daar werken we mee. Maar, is het verstandig om nu eerst te behangen, dan daar de kleur (terracotta) te spuiten en dan pas het plafond (wit) te spuiten? Of andersom eerst het plafond te spuiten en dan aan de slag met behangen en de terracottakleur?

We moeten in alle gevallen goed afplakken natuurlijk, al is een plafond afplakken wel heel kut, maar ik ben toch bang voor de nevel en dan is een donkere kleur op wit ook wel klote haha. En witte spetters wil ik ook niet op mijn donkere muren.

Ik heb altijd geleerd eerst het plafond te doen ivm spetters, dus ik zou nu van boven naar beneden werken.

3 likes

Ik heb een infraroodverwarmingspaneel besteld, en zou die het liefst tegen het plafond willen monteren.
Alleen woon ik in een vrij oud huis en weet niet hoe gammel het plafond is.
Hoe kan ik hier het best achterkomen behalve het gewoon doen in de hoop dat de boel niet naar beneden sabelt?
Edit: het is een huurapartement dus zou fijn zijn als ik niet de hele bende sloop

Het paneel is 120x60 (en 1,8cm dik), en weegt 3 kilo.

Heeft iemand überhaupt ervaring met infraroodverwarming?

Kun je bij je verhuurder misschien tekeningen opvragen zodat je kunt zien waar steunbalken zitten zodat je daar in kunt boren? Of vragen waar het plafond van gemaakt is, misschien wel gewoon beton en kun je zonder problemen iets ophangen.

Dat zal lastig worden, de verhuurder is een nogal vervelende organisatie dus wil liever geen slapende honden wekken.
Beton is het sowieso niet, ik denk gipsplaat maar om daar achter te komen zal ik denk ik toch maar een gat moeten boren…

Met een leidingzoeker kun je dit ook wel zelf uitvogelen misschien. Je hebt er die bijv. ook kunnen opsporen welke ruimtes hol zijn en waar juist balken lopen. En heb je lampen aan het plafond? Dan zou je die er eventueel af kunnen halen en kun je in het gat waar de bedrading uit komt waarschijnlijk wel zien wat voor materiaal het plafond is?

1 like

ohja hele goede tips bedankt, ik heb 1 lamp aan het plafond, die zou ik er af kunnen halen en dan kijken hoe dik/welk material het plafond is. volgens mij kan ik ook nog wel zo’n leidingzoeker lenen van iemand, met zo’n camera’tje er aan dan kan ik mooi kijken hoe de balken lopen als die er zitten.

Pff effe klagen. We zijn al een tijd bezig met verbouwen. Ik dacht dat we nu wel in de afrondende fase zaten, dus meer het opbouwen en mooi maken enzo.

Maar nu moet er blijkbaar ineens vanalles in de kruipruimte gebeuren; een folie aanbrengen, gaten boren, leidingen verleggen, riolering aanleggen.
En het leuke is: het gat naar de kruipruimte is nogal klein, dus mijn man past er niet in.
Ik pas er wel in. :clown_face:

Klussers zijn niet te krijgen, we hebben nog een vriend gevraagd die vroeger in de bouw zat, maar grote kans dat die er geen zin in heeft, dus ben bang dat ik het zal moeten doen. :sob:
Heb echt zin om te verhuizen nu.

8 likes

Vandaag hebben we onze keuken gesloopt en maandag wordt de nieuwe geplaatst, maar kan me echt niet voorstellen dat dit goedkomt. Achter de oude keuken komen allemaal rare leidingen en 5 lagen oude afgebroken tegeltjes tevoorschijn. Geen glad afgewerkte muur. Dit kan toch nooit goedkomen?! Die keukenboer denkt ook van joe zoek t uit. Nougoed, ze doen dit dagelijks dus zullen wel raardere dingen zijn tegengekomen, maar stress ‘m toch wel :sweat_smile:.

Heb je een technische tekening met eisen voor plaatsing? Wij hebben met de montage van onze keuken best gezeur gehad omdat we de technische tekening over het hoofd gezien hadden. De keukenboer zei idd ‘Zoek het maar uit’. In de tekening stond bijvoorbeeld dat de muur recht moet zijn, dat bleek bij ons hobbelig gestuukt waardoor er hier en daar milimeters verschil waren. We hebben het uiteindelijk laten plaatsen met de hobbels en met tegelwerk verborgen.

Wij hebben 3 weken geleden hetzelfde gedaan. We hebben het wel laten stuccen, nadat alle lagen tegeltjes eraf waren. Denk niet dat de keuken anders netjes geplaatst had kunnen worden. Gaan jullie het niet laten stuccen meer dan?

@Venco Ja de keukenboer is al wel langsgeweest toen de oude keuken er nog in zat en zag in welke staat de muur was. Heeft ook niks gezegd dat het strak moet, die zei “komt wel goed”. Dus we willen ‘m laten plaatsen en vervolgens een voorzetwandje plaatsen en die tegelen en afkitten. Zodat van die rare muur niks zichtbaar meer is.

1 like

Bij ons hoefde alleen 2cm onder de bovenkant van waar de kastjes kwamen tot aan het plafond gestuct te worden, wel allemaal haaks (hebben wat rare hoeken op de muur) en dat was vooral voor het aanrechtblad zodat dat mooi ligt. De kastjes staan niet helemaal tegen de muur dus als er iets uitsteekt (kraan, leidingen, elektriciteitsdozen) is dat in principe geen probleem. Wij hadden een boekje gekregen met welk voorbereidend werk we zelf moesten doen en daar stond hier ook helemaal niks over in alleen dat van die haakse hoeken stond met hele kleine letters in de technische tekening.

Wij gaan binnenkort flink verbouwen, maar vanwege schrappen ivm budget hebben we de wc daarbuiten gelaten.

Nu blijkt echter de stortbak van de wc zodanig stuk dat we er niet aan ontkomen om iig hier iets aan te doen. Maar dan buiten de aannemer om (die rekende rond de 4000 voor dit toiletje). Maar als die pot toch moet worden vervangen vind ik het eigenlijk ook weer zonde om het dan voor de rest te laten :cry:. Wat er moet gebeuren:

• wc vervangen (liefst staand naar hangend toilet, als dat te duur wordt nieuw staand toilet)
  • tegelvloer erin
  • nieuwe tegels op de wand (tot halverwege)
  • verven (kunnen we sowieso zelf)

Heeft iemand ervaring met hoeveel zoiets zou kosten? En in welke volgorde dit moet en wat we dan evt zelf zouden kunnen? We zijn niet echt handig maar bv oude tegels slopen zie ik mezelf nog wel zien doen…

hoiii
heeft iemand wel eens zelf een nieuw toilet geinstalleerd? ik heb er een gekocht met de gedachte dat ik dat wel ff aan zou sluiten maar in de handleiding staat dat het gedaan moet worden door een professional.
is het echt zo moeilijk of zou het mij kunnen lukken als ik het heel aandachtig doe? het moeilijke gedeelte is de spoelbak en de wateraanvoer. het afvoersysteem is dezelfde als het toilet wat er nu zit, dus daar verwacht ik geen problemen.

1 like

Was die €4000 inclusief materiaal? Want dan vind ik het niet zo veel. Wij hebben vorig jaar een nieuwe wc laten aanleggen (riolering moest worden doorgetrokken) en betaalden geloof ik €6000 (maar ik had ook vrij dure tegels en plus riolering doortrekken)

Wat moet er met de riolering gebeuren, moet deze verlegd worden voor het nieuwe toilet? Want dat maakt veel uit in de kosten.

Wij hebben precies dit laten doen, onze muur moest ook nog gestuuct worden en iets met de riolering. Hebben niet meer dan 1000 euro betaald excl stucen (moesten ook wat andere dingen laten doen dus weet 't niet exact), ik kan het morgen even navragen als je wilt!

1 like

Hmm… ik denk het niet? Hij kan NL gewoon op dezelfde plek als de oude … misschien denk ik er te makkelijk over maar ik zou zeggen dat het grootste werk zit in het vervangen van de wcpot+ stortbak… + dan de kosten van de nieuwe wc. De rest id toch vooral tegels leggen die we zelf kopen (hooguit een paar uurtjes werk?)