Klussen in huis-topic

Heb je het al aan de verhuurder gevraagd? Ik zou denken dat dit vervangen dan “gewoon” bij het onderhoud hoort.

Ik denk eigenlijk wel dat de verhuurder zegt dat die witte verf er niet op “hoort” en hij/zij dus niet verantwoordelijk is voor het afbladderen daarvan dus dat het niet perse nodig is om het te vervangen, lijkt alsof het er nu zo uit ziet omdat 80 mensen er gewoon overheen geverfd hebben met normale verf ofzo.

1 like

Dat betwijfel ik. Mijn eigen verhuurder kennende.

@vaatdoek De bouwvakkers in mijn huurwoning hebben bij het plaatsen van de badkamer de buizen ‘gewoon’ wit gespoten. Kan wel niet zeggen dat dat nou een aanrader is.

Misschien lakken met radiator verf?

Wij gaan waarschijnlijk toch volgend jaar nog het een en ander verbouwen. We willen een dakkapel voor en achter, de schuifpui laten vervangen en het toilet beneden gaan doen.

Nou heb ik 2 offertes aangevraagd en het scheelt echt duizenden euro’s. Iemand toevallig tips voor dakkapellen en schuifpui waar we op moeten letten?

We twijfelen ook over zonnepanelen. Het ene bedrijf zegt dat ze het niet willen doen want ze kunnen er maar 4 kwijt? Terwijl onze ligging wel perfect is. Het andere bedrijf zegt dat ze er 10 kunnen plaatsen. Allemaal weer lekker tegenstrijdig. :sweat_smile:

Schuurpapier weet ik niet maar ik zou verf nemen van hammerite. Ze hebben zowel anti roest als radiator lak.

2 likes

Wij hebben dit pas gedaan!

Tip die ik nog hier kreeg: gebruik een zacht schuursponsje, dat gaat veel makkelijker met het schuren van ronde vormen. Die heb je bij de Action. Key is echt de oude verf er heel goed afkrabben en dunne lagen primer en radiatorlak. Het is bij ons heel mooi en strak geworden. Totaal 25 euro oid betaald aan primer en lak dus was goed te doen
Edit - type schuurpapier maakt dus niet uit maar dat sponsje is wel echt handig. Voor je gaat schuren eerst schoonmaken met st Marc en daarna voor elke laag weer st Marc en licht opschuren. Nog een tip voor het afplakken: dikke vellen papier aan de muur tapen met schilderstape
Edit 2- met de roest hoef je dus niks speciaals! Gaat vanzelf een keer kapot, dat kan je niet tegengaan :sweat_smile:

3 likes

Oh wauw wat goed gelukt! Bedoel je deze? Spectrum schuursponzen | Action.com

@Philo en de rest ook bedankt! Ga ermee aan de slag. :slight_smile:

Klopt! Uit mijn hoofd hebben we de eerste keer de medium gebruikt en voor tussendoor opschuren de lichtste schuurspons. Het was wel een enorm vies karwei, dus zou er een vuurwerkbril en mondkapje bij opdoen en alles dat niet vies mag worden buiten de kamer zetten.

1 like

Ik zou even opletten wat het afwerkniveau binnen is bij de dakkapel. Als ze allen de dakkapel plaatsen blijft er binnen veel werk over. Misschien heeft de een dat meegenomen en de ander niet?

1 like

Heb ik inderdaad gevraagd. Dat was nog meerwerk twv 2500. Maar het prijs verschil is nou echt duizenden euro’s en vraag me af waar dat aan ligt.

Prefab misschien? Hout vs kunststof?

Ja eentje is maatwerk maar word prefab geleverd en de andere ter plekke gebouwd. Prefab is goedkoper maar lijkt me juist chiller, binnen 1 dag geinstalleerd. Beide kunstof en incl. rolluiken. Heb nog wat offertes opgevraagd ben benieuwd of het nog meer scheelt.

Je zou ook het duurdere bedrijf kunnen bellen en vragen waar het verschil in zit omdat je het heel groot vindt? Dat geeft ook een beeld van waar het in zou kunnen zitten.

Ik had dat met 2 verhuisbedrijven gedaan, scheelde paar honderd euro (en op de 800 die we betaald hebben is dat echt wel veel), beiden Erkende Verhuizers, bleek dat het duurdere bedrijf:

• Veel meer verhuisuren had begroot
  • Veel meer verpakkingsmateriaal wilde leveren
  • Met 5 mensen kwam ipv met 3
  • Grotere auto
  • Reistijd langer berekende
  • Standaard verhuislift meerekende terwijl dat bij ons bij beide huizen echt niet kon.
  • Hogere uurlonen
  • Verplichte extra verzekering voor een paar spullen waarvan we al hadden gezegd dat we het zo nodig prima met onze eigen auto konden verhuizen.
    Dat soort dingen kunnen het bij een verbouwing ook zijn. Daarom altijd heel slim om meerdere offertes op te vragen inderdaad! Het enige voordeel van het duurdere bedrijf was dat zij geen extra uren (zo nodig) meerekenden, dus geen onverwachts meerwerk.

Oh dat is een hele goede! Vind het best moeilijk omdat veel bedrijven best wel dwingerig zijn met langskomen. Terwijl dat echt zonde van de moeite vind want wil eerst prijzen vergelijken enzo.

Zag ook dat er een showroom redelijk dichtbij zit dus ik denk dat ik daar een afspraak ga maken. Hun kunnen de opties wel helemaal uitleggen hoop ik!

Voor de schuifpui zit er ook zo een verschil in. Een offerte voor 7800 en prijsindicatie van 11000. Had echt niet verwacht dat 1 schuifpui bijna net zo duur zou zijn als onze volledige badkamer :unamused:

Even een update over mijn gaatjes in het plafond en de kapotte muren.

Ik heb de gaatjes gefixt met Alabastine en ga het dit weekend witten. Uiteindelijk moest mijn vriend me toch helpen met het boren van het gat, maar de lamp hangt!!! Na een maand zonder licht in de gang haha.
Ik heb mezelf ingeschreven voor een kluscursus, dus hopelijk heb ik de volgende keer geen hulp meer nodig :muscle: Thanks nog @Shaaar @ en @Adje!!

De kapotte muren zien er na wat schuren, Alabastine en een lik verf ook veel beter uit. :blush:

19 likes

Lekker bezig!

Voor wat betreft de zonnepanelen: zijn beide bedrijven komen kijken? Wij hebben vorig jaar een aantal offertes aangevraagd, en 1 bedrijf deed dat gewoon op basis van Google maps, bekeken zo hoe ons dak er uit zag. Zijn wij niet mee in zee gegaan omdat ze, naar ons idee, de situatie wat optimistischer hadden ingeschat dan werkelijk (het afvoerpijpje van onze cv is heel ongunstig gesitueerd op het dak en hebben ook een dakraam waar een rolluik omheen zit, scheelde zo 4 panelen). Vrienden van ons hebben de panelen wel door dat bedrijf laten plaatsen en bij hen gaf degene die het plaatste al aan dat ze inderdaad van standaardsituaties uitgaan, pakt in 90% van de gevallen gunstig uit en bij de andere 10% zit er altijd meer werk of kan het niet volgens offerte, dat risico calculeren ze voor zichzelf gewoon in. Wij zijn nu in zee gegaan met een bedrijf waarvan de offerte wel duurder was, maar we wel de zekerheid hadden dat er geen gezeur zou zijn dat het aantal panelen tijdens het plaatsen toch niet kon ofzo. Lang verhaal, maar wil eigenlijk zeggen dat een goedkopere offerte lang niet altijd de beste optie is.

1 like

Wow een kluscursus! Wat coooool. En die kleur vind ik ook geweldig.

@Coco bij de zonnepanelen zou ik zeker gaan voor iemand die langskomt. Wij hebben ook drie offertes aangevraagd, waarvan er twee werkelijk zijn langs geweest. Uiteindelijk zijn we gegaan voor de installateur die ook echt zijn ladder heeft gepakt en op het dak is gaan kijken wat de situatie was. De ander die langskwam heeft alleen vanaf de grond staan staren naar ons platte dak.

Nu liggen ze en zijn we hartstikke blij met het resultaat. Geen gedoe achteraf en alles ging zoals hij had bedacht, omdat ie het van te voren dus had bekeken. Hij was ook nog eens iets goedkoper dan de andere twee haha.

1 like