Klussen in huis-topic

Nu ik hier toch bezig ben, meteen nog 2 vragen:

1. Zoals ik zei brokkelen de muren hier nogal makkelijk af en daarnaast hebben we een kat die het eerste jaar graag aan de muren krabte (hebben we hem wel af kunnen leren). Hoe kan ik dit (zie foto) het makkelijkst fixen? Het zijn dus gipswanden. Ik zoek een foolproof en goedkope oplossing, want de wbv boeit het toch niets. Hun oplossing zou zijn een nieuwe gipswand ervoor zetten (been there, done that) en dat lijkt me nogal overdreven.
  2. Ik wil een stekkerdoos aan een muur bevestigen. Ik heb er een gekocht die bedoeld is om te bevestigen aan iets (er zitten gaten in), maar volgens mij bedoelen ze dan een bureau oid. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?

Je kan als je een gat geboord hebt ook even met de schroef kijken hoe ver hij erin kan, of wat ik eigenlijk altijd doe is van tevoren de plug naast de boor houden en een stukje schilderstape om de boor doen ongeveer bij die diepte. Dan kan ik tijdens het boren zo zien hoe diep ie al is en wanneer ik kan stoppen.

4 likes

Thanks, goede tip! Ik heb nog heel wat te leren :sweat_smile:

Grove, loszittende stukken afsteken en vervolgens plamuren met Renoband.
Daarna netjes opschuren.

Je hebt echter alleen best veel structuur in je muur waardoor de geplamuurde stukken zullen gaan opvallen door hun gladheid. Ik zou dus kijken of je die plekken eerst plaatselijk ook wat structuur kan geven door een structuurverf oid eerst plaatselijk aan te brengen/stippen voor je de hele muur opnieuw verft.

Gaten in je plafond ook met Renoband vullen, niet met kit.

Thanks! Dat verschil in structuur zal niet zo opvallen. Of ja, het is me vooral te veel werk om dat allemaal opnieuw te gaan verven, want deze muren verven niet makkelijk.

Zal eens op zoek gaan naar renoband!

1 like

Als je de hele muur niet op opnieuw wil verven, zou je ook kunnen overwegen om alleen de plekken te tamponeren (dus de verf er tegenaan drukken ipv overheen smeren) met de kwast of de achterkant van een schuursponsje oid, dan heb je ook snel een structuurtje!

Ja, dat is het lastige. De muren waar dit probleem speelt zijn moeilijk te verven! Er komen stukken muur mee bij het verven dus laat het liever zo veel mogelijk met rust na het herstellen. Denk dat dat meer kwaad dan goed zal doen.

Dan zou ik het inderdaad gewoon dichtzitten met Renoband en er verder vanaf blijven. Succes, ziet er ook uit als klote muren om mee te werken :rofl:

Hmm dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Leidingzoeker kan ik aanraden. Heb je nu niks aan, maar dan weet je van tevoren of er metaal, leidingwerk of iets ander zit. Is meer betrouwbaar dan kloppen. Je kan de gaten vullen met muurvuller, geen kit. Als je ze netjes afstrijkt kan je ze aanstippen met verf en zie je vaak niks meer.

Enige wat ik me nog kan bedenken is aan de hand van de dikte van het materiaal een ander soort plug proberen. Universeel bij gipsblok of zo’n gipsplug met zo’n draad die je er in een keer inschroeft zonder boren.

1 like

Hoe kom jij zo handig? Je verbaast me echt elke keer met je tips :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

Ervaring met schade en schande haha!
Vier jaar geleden een jaren 30 huis gekocht, waarvan de oude eigenaar zoveel verprutst bleek te hebben. Echt radeloos en reddeloos geweest.
Gelukkig heb ik veel familieleden uit de bouw en zij hebben ons heel veel geholpen en toen is het gepruts gestopt. Maar ben zelf ook niet te beroerd om dan echt aan de slag te gaan ipv alleen te zitten wachten tot het opgelost was :joy:.
Wij hebben ruimtes gehad, waarvan we van beneden naar boven konden kijken en alleen een paar draagbalken zagen. Dan leer je snel en veel over de opbouw van een huis!

Het laatste kamertje van m’n zoon hebben m’n vriend en ik helemaal samen opgebouwd met alle kennis vd afgelopen vier jaar. Ben best trots op het resultaat! (Radiatorombouw zelf getimmerd, zelf gestuct, zelf geverfd, zelf gekit e.d. :grimacing:).
We gingen van een “gat” met bakstenen muren naar het volgende resultaat; (foto zonder en foto met wat aankleding).

53 likes

Super gaaf! Is ook mijn hoop om ooit zo handig te worden :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Mooi zeg die radiatorombouw. Zoiets wil ik in de gang maar ik ben bij zulke dingen altijd eerst een half jaar moed aan het verzamelen voor ik durf te beginnen :sweat_smile:. Viel het mee?

Ja viel mee! Kwestie van gewoon doen, het is niets constructiefs aan je huis dus is het verkeerd gezaagd of lelijk doe je het gewoon opnieuw.

Wij hebben wel gekozen voor heel klassieke look (ivm leeftijd en stijl huis) en in de bouwmarkt kan je kant en klare afwerklatten kopen met mooie randjes etc. Die hebben het een best gemakkelijke klus gemaakt.
We hebben dus een vrij recht toe en recht aan ombouw gemaakt en vervolgens die mooie latjes aan de randen gekit.

1 like

Ik zou zo graag zelf een stukje muur stucen :joy:, maar iedereen zegt dat het vet moeilijk is, en nooit zo glad wordt als de stukadoor met zn intens gespierde armen die zo kwakwak dat er op knalt :grimacing:

Hoe is dat jullie vergaan?

1 like

Mooi!!
Hoe heb je die deur zo kaal gekregen of was dat al zo?

1 like

Volgens mij is een schuurmachine daar wel handig voor :stuck_out_tongue:

1 like

Iemand ervaring met alb.astine muurglad of iets soortgelijks ? Begrijp ik het goed dat dit gebruikt kan worden als je bijvoorbeeld behang hebt afgedaan en geen nieuw vliesbehang e.d. wil hangen? Kan je hiermee een volledige muur doen en is het aan te raden als je weinig kluservaring hebt?

Ik verhuis namelijk naar een nieuw huis en daar hebben de vorige bewoners de slaapkamers behangen en wil dit er af halen en strakke moderne muren creëren. Of zijn er betere opties want ik denk dat de ondermuur toch wel wat ruw zal zijn na het afhalen van het behang. Zou liever niet opnieuw behangen.

Heb je toevallig enig idee van wat voor materiaal de ondermuur is? Bij mij zaten er ook 3 lagen behang op de muren in de slaapkamer en daar heb ik het behang eraf gehaald, de muur geschuurd om de laatste restjes glad te krijgen en vervolgens gewit. De muur ziet er zo weer helemaal netjes uit, dus ik heb er niets meer mee hoeven doen.

Heb jij ooit een paneeldeur met schuurmachine zo kaal gekregen? In de randjes enzo? :slight_smile: