Klussen in huis-topic

Volgens de loodgieter is vervangen geen optie tenzij we zin hebben in een enorme verbouwing. De vloer en plafond gaan dan heel erg beschadigen door de manier waarop alles vast is gezet (beneden zou dan gelijk het hele plafond vervangen moeten worden). Dat is ook de reden dat we de buizen niet op een andere manier mooi kunnen wegwerken en gelijk ook isoleren. Helaas :sweat_smile:

Jemig, wat ruk zeg.
En ook prutswerk van de vorige eigenaren, want naar mijn weten moeten BUITEN je vloer en plafond de knelkoppelingen te zien zijn (waardoor je de buis kan afkoppelen). Als deze koppelingen dus IN je vloer en plafond zitten en gaan lekken ben je de pineut, want dan kan je ze nooit aandraaien. Dit hadden wij, ook jaren 30 huis en eigenhandig gerotzooi van vorige bewoners. Goed in de gaten houden dus, als je gele vlekken langs je plafond krijgt bvb.

Over het schuren: bij de action verkopen ze schuursponzen. Wat fijner is dan straks met papier schuren. Zo’n spons kan je makkelijk rond een ronde vorm halen. Zijn maar 99 cent!

1 like

haha oeps, dat is per ongeluk gegaan :slight_smile:

1 like

Ja, ik heb het door jouw berichtje dus zelfs nog dubbel gecheckt. Maar er zit dus wél ergens halverwege een knelkoppeling maar hebben we niks aan want de buizen zijn volledig in het plafond gestuct (denk houten plaat, daarover stuc, daarover vliesbehang). De buis waar ik nu mee bezig ben lijkt zelfs vastgestuct aan de muur dus daar blijf ik verder maar vanaf. Maar wat een rotwerk zeg. Heb twee mondkapjes en een beschermende bril op. Thanks voor de tip voor de schuursponsjes, die hebben we nog wel liggen!

Ah wat shit, het klopt wat je zegt, als mensen soms lieten stucen en geen zin hadden in gedoe met die buizen werd er maar een beetje omheen gesmeerd. Super shit voor jullie! Succes met de rot klus :pleading_face:

Enige voordeel is dat áls die knelkoppelingen gaan lekken het op een zichtbare plek is en niet in je plafond of vloer.

1 like

Ik wil een lamp van 4kg aan het plafond bevestigen, maar we hebben een gipsplafond dus ik twijfel of het handig is om zelf te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Een andere optie die ik overweeg is om het via werk…spot te laten doen, heeft iemand daar ervaring mee?

1 like

Dat kan prima 4 kilo, ik zou Toggler holle wand pluggen gebruiken. Die dragen 70 kilo per plug

1 like

Ok dit stelt gerust haha, maar we gaan het toch laten doen want mijn partner en ik kunnen allebei niet goed boren.

1 like

Je hebt ook zelfborende pluggen van Toggler
Mocht je het nog overwegen!

1 like

ik wil graag massief houten planken ophangen in de keuken. Nu heb ik een proefgat geboord omdat ik niet zeker weet wat voor muur de tussenmuur tussen gang en keuken is. Er komt wit poeder uit de volledige 4 cm die ik geboord heb.

Google vertelt mij dat dit wss een gipsplaat muur is aangezien t fijn poeder is wat blijft plakken. Iemand die hier meer van weet en dat kan bevestigen? Bouwjaar van de flat is jaren 80 als dat helpt

Als je je boor erin steekt, voelt het dan alsof het massief is die 4cm diep, of alsof er een holle ruimte zit na een cm of 2 gipsplaat? Kun je je boormachine van links naar rechts kantelen of bijna niet?
Bij massief zou ik denken dat het metselblokken zijn, dan heb je een gewone plug nodig, bij hol zou ik denken aan gipsplaat en dan heb je een vorm van holle wandplug nodig.

3 likes

Als het gipsplaat zou zijn dan zou je waarschijnlijk wel je boor voelen doorschieten in een holle ruimte
Zou inderdaad denken gyproc zoals @Merel zei
Of een hele dikke stuclaag (is bij ons zo)

Kom ik weer met toggler pluggen maar als het gyproc is zou ik toggler alligator plug gebruiken, die kunnen veel gewicht hebben

3 likes

Het is wel echt massief. Ik kan de boor niet kantelen oid dat er ruimte is na een paar cm. Maar omdat het zo super fijn poeder is (met ienie beetje gruis) dacht ik dat het dan wel gipsplaat moest zijn. Ik heb nog een stukje verder geboord en het gaat zo massief door (en schiet er niet ineens doorheen).

@C3PO dank voor de tip, daar ga ik naar kijken!

Dank allebei!

Is het geen gasbetonnen muurtje?

Eh :sweat_smile:, geen idee. Is er een manier waarop ik dat kan zien?

Dat zijn meestal wit-grijzige stenen, wel massief maar niet erg hard. Deze zullen bij boren dus wel korrelen maar hebben geen holle ruimte, vandaar dat ik denk dat het gasbeton is. Als dat zo is dan kun je het beste gasbetonpluggen gebruiken (omdat ze dus niet heel hard zijn)

1 like

Oh ok, lastig. Tijdens m’n google speurtocht kwam gasbeton wel omhoog maar daar stond bij wit zanderig gruis en zo voelt het niet aan. Stel dat het toch gasbeton is, dan werken de pluggen die @C3PO aanraadde daar ook voor, toch?

Ja!

1 like

Top! Dan ga ik die vanmiddag halen in de bouwmarkt :smile:

2 likes

Ik ben mijn hoogglans ikea tafel aan het pimpen nav een tiktok filmpje. Wat een werk…echt op verkeken. Maar t wordt zo leuk.
Ik moet nu nog:

• naadjes vullen met schuursel uit de schuurmachine
  • hout donkerder beitsen
  • rand zagen en monteren
  • rand zwart verven
  • poten zwart verven.

Of ik laat de poten wit maar neig naar zwart spuiten.

Samenvatting

77 likes