Klussen in huis-topic

Of een verfliniaal! Kost 1 euro bij action

3 likes

Hee, sorry dat ik op zo’n oude post reageer maar wij willen in de toekomst de houten keukenkastjes verven. Zit het bij jou nog mooi en welke ondergrond is het? En zijn er toevallig anderen met ervaring met het verven van keukenkastjes?

Jahoor zit er nog goed op! Alleen de ombouw van de vaatwasser waar regelmatig pannen tegenaan beuken is een beetje gesleten. Maarja bij ons is het uitstel van executie. We willen ooit een nieuwe keuken maar konden echt niet tegen limegroen aankijken.
De ondergrond is fineer denk ik. Op de plekjes waar het beschadigd is zie je gewoon het groen weer. Zal je met hout niet hebben denk ik.

Die roze tape werkt goed! Raar spul. Soms denk je dat hij helemaal niet plakt, maar hij houdt de verf wel goed tegen.

Die liniaal ga ik ook halen voor het verven van de deurposten.

1 like

Ik heb een tijdje terug ook mijn houten keukenkastjes geschilderd! In de post hieronder heb ik ook foto’s geplaatst. Ik ben nog steeds erg blij met het resultaat en het was echt simpel om te doen, qua verf heb ik Flexa strak in de lak gebruikt.

1 like

Ugh wij hebben een houten aanrechtblad en daar zie je dus echt álles op. Net weer geschuurd en geolied. Gelukkig in onze nieuwe woning geen houten aanrecht meer yay! Het is wel mooi maar zou het nooit meer willen.

Ooh ja die had toen voorbij zien komen! Heel mooi resultaat!

1 like

Weet iemand adresjes voor onderstellen van een kast? Ik ben op zoek naar houten poten in een maat tussen de 25 en 30 cm. Gamma enzo heeft alleen andere maten of anders wordt het plastic/staal en dat heb ik liever niet.

Heeft een van jullie ervaring met het verkrijgen van toegang tot een kruipruimte? Dus het laten maken van een luik. Volgens mij is er in ons toekomstige huis een vloer overheen gelegd 🥲

Jullie weten wel waar het kruipluik zit?
Anders kun je tekeningen opvragen bij de gemeente van de BG vloer.

Ik zou dan, als het bij de voordeur is, over de gehele breedte van de gang het laatste stuk vloer verwijderen en daar uiteindelijk een mat plaatsten

1 like

Dat staat op mn lijstje van dingen die ik nog moet doen!

De voordeur komt direct uit in de woonkamer dus lijkt me wel matig als het daar zit, ik hoop dat het luik verstopt zit bij de wateraansluiting… maar je kan ook een luik maken toch, op een plek die wel uitkomt?

@Mae_Mobley Misschien dat je kan kijken naar een meubelmaker in de buurt? Of zelf iets op maat maken?

1 like

Ik zou inderdaad tekeningen opvragen of vragen of de huidige bewoners er meer van weten. Je kan in principe overal een gat zagen, maar je moet eigenlijk wel eerst weten of de vloer van hout of beton is, of er überhaupt overal een kruipruimte zit, of daar geen leidingen in/onder de vloer lopen, of je niet precies op een steunbalk of iets dergelijks uitkomt, of de kruipruimte niet in meerdere afzonderlijke compartimenten is verdeeld, etc.

De huidige bewoners komen niet veel verder dan ‘ja volgens mij is de vloer er overheen gelegd, volgens mij is er wel een kruipruimte’ :grimacing: maar ja, eerst dus even bouwtekningen opvragen indd. Maar wie kan zo’n klus uitvoeren? Ga het zeker niet zelf doen en kan het ook niet echt online vinden welke vakman geschikt is.

Ligt eraan, bij een houten vloer zou je het bij wijze van spreken zelf met de decoupeerzaag kunnen doen, bij beton heb je een betonzaag-bedrijf nodig, ik weet niet of die altijd een luik ook kunnen voorzien, maar je kunt ook standaard maten luiken online bestellen.
Is het een one of a kind huis of zijn de buurhuizen gelijk? Dan zou je nog eens bij de buren kunnen rondvragen hoe het bij hen zit?

1 like

In welke gemeente woon je straks?
Vaak zijn archieven heel makkelijk op te vragen.
En als je het moeilijk vond om de tekeningen te lezen dan wil je ik eventueel wel helpen.
(Onderdeel van mijn werk)

2 likes

Wat een lief aanbod! @Merel jij ook bedankt voor het meedenken. Ik heb meteen even aan afspraak gemaakt om de tekeningen in te zien, tot die tijd kom ik nergens denk ik. De oude bewoners hebben alles keurig op orde qua onderhoud maar dit weten ze dus niet, terwijl ze er al jaaaren wonen. Gek toch?
Woon in dezelfde gemeente als het nieuwe huis staat, dus ga vrijdagmiddag even kijken hoe en wat. Het is een vrijstaand jaren 30 huis en de huizen van de buren zijn heel anders, dus dat gaat me helaas niet helpen. Ik begreep dat in de jaren dertig een kruipruimte wel gebruikelijk was, dus heb het vermoeden dat het er wel is.

Jaren 30 woning. Dan is het snel een houten vloer denk ik? Tenzij het eens geheel gerenoveerd is (wij hebben ook een betonvloer met kelder maar dat staat nergens meer op tekening)
Als het nog een houten vloer is dan staat een kruipluik niet echt op tekening aangegeven.
Maar je kunt er dan vanuit gaan dat het bij de voordeur en of de achterdeur. Als een huis wat groter is zijn er vaak meerdere compartimenten als kruipruimte.

Maar goed, succes eerst stap een!
(Je wilt voornamelijk de ingewikkelde tekeningen voor dit soort informatie en die de plattegrond van de architect)

1 like

Ja beide makelaars hebben ook op de vloer staan stampen en kwamen tot de conclusie dat het op sommige plekken klonk als beton maar hout was. Maar ja, als we weten hoe en wat is een luik dus vrij makkelijk gedaan.

Haha makelaars logica :joy:

Maar ik zei het net verkeerd. Als het een houten vloer is wil je in jouw geval wel de architecten tekeningen want daar staat dan een vaak met stippellijnen een kruipluik aangegeven.