Klussen in huis-topic

Met een schaar? Zo’n plant schaar als het te stroef is
Sorry klinkt zo droog advies maar zou met de punt eronder proberen te komen

1 like

Heeft er iemand wel eens een nieuw slot op een poort gezet? We hebben nu zo’n boerenklinkstel en een los oplegslot met zo’n mega sleutel, maar we willen graag een slot met een cilinder zodat we die sleutel ook kunnen laten bijmaken en aan onze sleutelbos kunnen doen. (Onze huidige sleutel is niet meer bij te laten maken, te oud). Heeft er iemand misschien tips qua waar we op moeten letten?

Heb dat plastic er destijds ook af moeten snijden. Je snijdt niet zomaar door het blik heen hoor!

1 like

Wij willen graag de trapleuning vervangen maar ik snap er eerlijk gezegd allemaal bar weinig van. De smetborden hebben een bolling (dus niet recht) en de leuning die er nu hangt is dus ook een beetje gebogen. Betekent dat dat we een gebogen trapleuning op maat moeten laten maken? Of zou je ook een rechte op kunnen hangen? Of heeft dat allemaal niks met elkaar te maken :sweat_smile: Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Alternatief is trouwens de huidige leuningen verven maar ben bang dat dat heel lelijk wordt. Ze zijn nu roodbruin gelakt/gebeitst (zo oud dat het allemaal niet echt meer duidelijk is). Of zou dat gewoon op een mooie manier kunnen?

Wij hebben de trapleuningen geschuurd en gelakt. Moet je vooral goed kijken dat je een lak kiest die goed kan tegen veel aanrakingen en de vetten van je vingers, maar dat kun je wel navragen bij een verfspeciaalzaak.

1 like

Heeft iemand ervaring met het herstellen van scheuren in nieuw stuc?

(Mijn vraag is beantwoord dus ik heb persoonlijke info verwijderd)

@Mae_Mobley Wow wat een prutswerk, wat kut zeg! Wij hebben wel scheuren in niet nieuw stucwerk gerepareerd met Alabstine muurvuller. De scheur uitkrabben met een driehoekskrabber, goed ontvetten en stofvrij maken (wij hebben er even de stofzuiger opgezet), dan ietsjes nat maken en opvullen met muurvuller met een plamuur mes. En naderhand glad schuren met de hand. Eigenlijk zoals je ook gaten in de muur ontvet. Maar als het zo uitzet bij temperatuur verschil vraag ik me af of dat echt werkt? Een echt groot gat hebben we met snelstuc gedaan maar dat is door onze beperkte skills niet per see heel mooi geworden.

1 like

Een scheur in de muur had ik ook gerepareerd met Alabastine sneldrogende muurvuller. Daar werkte het wel goed.

Ik denk dat het bij deze scheuren ook niet gaat helpen idd. Als ze weer dicht gaan staan duwt dat de stuc naar beneden. Dat is hier al gebeurt.

2 likes

Als ze open en dicht gaan zou je inderdaad iets elastisch moeten nemen. Alleen denk ik dat je acrylaat kit gaat zien zo midden op het plafond.

Ik zou eerst nagaan waarom het scheurt. Wat zit er onder het stucwerk? Gipsplaten?
Zijn de muren ook gestuct? En is er wel ingesneden in de binnenhoeken tussen muren en tussen muren en plafonds? Muren en plafonds werken los van elkaar

1 like

Alles is gestuct. Dus de wanden en het plafond. Ze hebben niet ingesneden. Dat is dus wat hier fout gaat denk ik. Het toilet is door een ander bedrijf gestuct en zij hebben wel snedes gemaakt.

De plek waar deze scheur ontstaat zat al een scheur. Het plafond bestaat uit betonplaten denk ik. (Die oude scheuren zijn niet gevaarlijk. Dat heb ik laten checken tijdens een bouwkundige keuring.) Ze hebben het naar mijn weet eerst bedekt met een gaas voordat ze het gingen stucen. Dat hebben ze op meerdere plekken in het huis gedaan.

Acrylaatkit kan niet overheen geverfd worden?

Dan zou ik het zo doen:
Alle binnenhoeken een paar mm insnijden met een stanley mes
Alle binnenhoeken afkitten met een overschilderbare acrylaatkit
Daarna schilderen

Voor de scheuren op het plafond zou ik ze een beetje openschuren, stofvrij maken, dichtsmeren met een elastische muurvuller, opschuren met een fijne korrel (kan eerst met grof en dan met fijn), en dan schilderen. Eventueel kun je ook gaasband in de scheuren doen maar dan zit je straks misschien met hoogteverschil wat je kunt gaan zien. Je zegt dat ze zelf al gaasband hebben gebruikt dus dan is het waarschijnlijk onnodig.

Kitten van die scheuren kan ook, maar ik heb dat zelf ook wel eens gedaan en dan is het lastiger om de structuur van het stucwerk na te bootsen. Als je stucwerk echt helemaal glad is zou ik dat ook wel aandurven!

Nou heel verhaal haha hopelijk heb je er wat aan

1 like

Thanks! Hier heb ik echt veel aan :pray:t5:.

2 likes

Ik heb onze trapleuningen geschuurd en geschilderd en dat is heel erg netjes geworden! Dat kun je altijd nog proberen voordat je nieuwe koopt.

Ik weet niet of dit hier hoort, maar volgens mij is er geen verbouwingstopic. In ieder geval: ze zijn nu de keukenvloer van ons nieuwe huis aan het betegelen en nu zag ik net dat ze een fout gemaakt hebben in het patroon! Het is nog steeds mooi, maar wel anders dan op het plaatje. Baal er toch wel een beetje van en twijfel om het de aannemer te zeggen. Ik ben echt een mietje als het op privézaken aan komt (op werk kan ik dit heel goed). Vind het dan zielig voor die mannen want ze waren vet aardig, maar het klopt gewoon niet…

1 like

Meteen zeggen, dan kunnen ze er makkelijker wat aan doen en met je bespreken! Als je wacht, wordt het alleen maar moeilijker!

@fissa en @TanteBetje Mijn partner laten bellen heeft al helemaal geen zin :smiley: die is nog erger dan ik. Jullie berichten hebben me aan het denken gezet en heb toch gebeld en foto’s gestuurd van het verschil. We zijn nu aan het bedenken wat er nog gedaan kan worden.

Het is gelukkig echt niet zo dat het nu niet mooi is, maar toch niet hetzelfde als wat we wilden. Bedankt dus!

Ik loop al tijden met het idee om een “klushuis” topic te maken, voor de grotere sloop- en klusbezigheden haha. Maar dat terzijde.

Irritant dat je vloer verkeerd is gelegd! Mijn ouders hadden dit ook in de badkamer: uiteindelijk vonden ze t stiekem mooier! Maar misschien kun je er gewoon een lekkere korting uit trekken? :grimacing:

Mag dat @moderators een verbouwingstopic aanmaken? :slight_smile: Het huizentopic is meer ‘huizen en huizenmarkt’ geworden dus daar is het niet op z’n plaats en het gaat om heel andere dingen dan interieur.

1 like

Weet niet of dit het juiste topic is, maar heeft iemand tips om een lamp te vervangen die heel hoog hangt (3,5-4m)? Mijn lamp is op aan het raken, hij wilt alleen in de ochtend aan :unamused:

1 like

Ha goeie! Om een overvloed aan topics te voorkomen, passen we dit topic aan naar een algemeen klussen in huis topic en dus kunnen zulke berichten gewoon in dit topic geplaatst worden!

5 likes