Klussen in huis-topic

Best grof lijkt mij… eerst met witte verf leek me een goede tip, behalve dat de muur helemaal vergeeld is dus dan gaat die witte lijn mss ook afsteken :thinking:

Je kunt ook eerst tape en dan kit over de rand smeren. Die kit vult eventuele gaatjes en is overschilderbaar. Daarna heb je een super strakke lijn!

1 like

Dit heb ik laatst met een knetterdonkerblauwe wand gedaan! Goede tape beetje ruim geplakt (1a 2 mm van de wand), afgekit (eerste keer van m’n leven) en dan schilderen.

Er staan veel fijne videos online waar het wordt uitgelegd. Goede kit en goede voorbereiding zijn key.
@MENDOWN

1 like

Ik ga vandaag tegelen in mn huisje en ik heb meermaals berekend hoeveel m2 het is. Maar nu heb ik alle tegels in huis en heb ik zelfs voor een extra m2 tegels, maar als ik hiernaar kijk weet ik niet of ik genoeg heb :joy: online zijn de tegels uitverkocht dus hopen maar dat het toch gewoon genoeg is want zou niet weten hoe ik het anders moet fixen

:scream_cat: ik heb nog nooit gekit… spannend !

Maar je hoeft ook niet echt te kitten, als in een badkamer oid. Maar je smeert de kit er gewoon op, dan met je vinger glad strijken en dan kun je er daarna overheen schilderen! Dat kun jij :muscle:t2:

3 likes

Ik vond dit een hele fijne video. Ik heb ook nog nooit gekit maar het is gelukt (nagenoeg helemaal strak). Wel belangrijk dat de kit snel over te schilderen is!

5 likes

Frogtape! Dat is best wel dure tape, bij Praxis bijv., die je met een vochtig doekje nat kunt maken en dan plakt de tape helemaal goed vast. Zo krijg je dus helemaal geen druppels ofzo. Werkte bij ons echt super goed! En dan hoef je al dat gedoe met kitten niet te doen :smiley:

4 likes

Dankjewel voor de tips allemaal ! Ik deel hier voor en na foto’s :grimacing:

3 likes

Ja het was echt ruim voldoende! Nog niet helemaal klaar, maar heb echt genoeg over dus heb weer lopen stressen om niks haha

2 likes

Ik vind die gele tape van de Action een goeie dupe van frogtape. Daar zou je ook nog kunnen kijken @MENDOWN.

3 likes

Dit is mijn balkon. :zipper_mouth_face: :neutral_face: :fearful:
Na jarenlange verwaarlozing wil ik het gaan aanpakken, maar hoe?

Ik kom niet verder dan in het gamma van HG te gaan kijken naar reinigers voor hardhout. Maar alle tips zijn welkom.

Ook voor het verwijderen van hardnekkige, groene aanslag op mijn ruiten.

1 like

Met groene aanslagreiniger en een harde borstel kom je al een heel eind, goed schrobben en dan ziet het er al heel anders uit!

2 likes

Ik zou zelf beginnen met een sopje van water en azijn en een stevige schoonmaakorstel. Die reinigers zijn vaak heel chemisch, dus ik zou dat pas als laatste proberen!

4 likes

Ik wil ook proberen om chemische middelen te mijden als het kan, maar het is wel heel erg vuil en al jaren niets aan gedaan.
Ik lees geregeld azijn en groene zeep, maar dan wel met vermelding dat chemisch beter werkt.

Probleem met chemische reiniging (behalve mileu) is dat er 2 balkons onder mij zijn en er spleten tussen de planken zijn.
Ik ga de onderburen wel verwittigen, maar dan nog blijft het heel vervelend. Reinigen kan misschien nog met zachte middelen, maar ik ga er wel een beschermlaag over moeten doen of tegen de winter heb ik weer deze situatie.

Wij gebruiken altijd een sopje van soda en groene zeep voor ons dakterras. Werkt erg goed. Even laten intrekken en dan schrobben met een harde borstel. Goed naspoelen en het ziet er weer uit als nieuw.

Daarna zou je de planken kunnen behandelen met een doorzichtige beits of een speciale lak voor het hout.

1 like

Zou het ook werken als het er zo dramatisch uitziet als bij mij?

Ik krijg maandag 24 mei hulp en moet tegen dan wel een plan van aanpak hebben.
Dus ik moet maandag of dinsdag ten laatste de producten besteld hebben.

1 like

Je zou eerst een stukje kunnen proberen. Soda en groene zeep kun je gewoon bij de supermarkt halen, en kost geen drol.
Als dat werkt groot inslaan :blush:

Uiterste oplossing is misschien een hogedrukreiniger, maar dat schijnt niet zo goed voor het hout te zijn…

1 like

Ik weet dat ik het eerst kan proberen met soda en groene zeep, maar als dat niet werkt, is het wel zonde dat ik dan niet verder kan. Pinkstermaandag is een feestdag in België, heel weing doe-het-zelf-zaken zijn dan open en daar verlies ik weer veel tijd mee.
Ik heb werk minstens 3 jaar laten liggen, het moet nu echt gebeuren. En ik heb nu hulp.

Van hogedrukreiniger heb ik ook gelezen en die heb ik niet ter beschikking.
Ook ben ik bang dat dat de voegen, die nu al heel fragiel zijn, helemaal beschadigd.

Mijn ouders hadden een dakterras die na de winter ook altijd helemaal groen was, maar dat kreeg mijn moeder gewoon schoon met water en een harde borstel. Het is echt een rotwerk, maar het wordt wel weer helemaal netjes. Hogedruk is inderdaad geen goed idee met het hout.

1 like