Klussen in huis-topic

Is het gelijmd? Los trekken en de lijm resten met cola.

Huh wat een gekke gang van zaken! Zo vaak kan (en hoef) je lamelparket toch ook weer niet schuren voor je door de toplaag heen zit?

2 likes

Haha, met cola? :smiley: ik hoopte dat de lijmresten misschien gewoon mogen blijven zitten… maar weet niet of dat handig is. Ik ga even googlen op lijm+cola. Bedankt voor de tip!

1 like

Ik weet het niet… het is wel de normale gang van zaken waar ik woon. Vind het soms ook wel beetje overtrokken maar het is hier normaal. Aan de ene kant netjes voor de volgende bewoners, aan de andere kant is het gewoon elke keer veel geld en vaak ook opgeblazen kosten.

Een vriend van me moet 4000 euro (!!!) bijbetalen, omdat ze niet genoeg hadden aan zijn borg (wat denk ik 6000-7000 euro was). Bizar! Hij had het ook wel niet netjes achtergelaten (denk dat hij er 5 jaar woonde en geen huishoudelijk wonder was). Maar toch, zo veel geld!! Sick.

Dus dat hele in nieuwstaat opleveren is ook wel geldklopperij. De huurwet is wel aangepast dat gewone ‘wear and tear’ niet hersteld hoeft te worden, maar in de praktijk moet alles gewoon nieuwstaat.

Je kan lamelparket idd niet oneindig schuren maarja. Wij hebben hier 3 jaar gewoond (eerste bewoners) en je ziet wel wat beschadigingen. Maar dat moet dus geschuurd en geolied worden.

Morgen komen nog 2 klusbedrijven langs hier en dan hebben we 3 offertes waar we uit gaan kiezen. Zelf organiseren = niet de gok nemen dat je de hele borg kwijtraakt.

1 like

Bij ons was het eruit trekken en de lijmresten waren zo droog dat het makkelijk af te krabben was (tapijt was wel meer dan 20 jaar oud :nauseated_face:). Fijne werkhandschoenen aan is prettig! En delen stuksnijden want als je oppervlakte te groot is, is het niet te tillen.

2 likes

Ben ik weer met een verfvraagje. Ik wil het kastje op de foto gaan schilderen maar wil de handvatten zo laten. Twijfel of ik ze af moet plakken. Ze kunnen er niet af helaas. Jullie nog betere tips?

afbeelding

Nee, ik zou niet afplakken. De handvatten zijn zo bewerkelijk dat je er met tape geen eer aan zou doen.
Ik zou zelf met een klein kwastje eerst de randen langs de handgreepjes opzetten uit de hand. Eventueel nat doekje bij de hand houden, mocht je uitschieten meteen de lak weghalen. Denk persoonlijk dat dat het mooiste wordt.

2 likes

@Philo @Spaarlamp @nello @C3PO sorry ik had niet meer gereageerd! Maar ik heb een setje gekocht bestaande uit stenen muur slagpluggen en schroeven van een stuk of 7 centimeter lang.
Daarna heb ik mijn vriend ermee alleen gelaten want hij wordt altijd heel agressief als dingen onhandig gaan en dat vind ik zo ongemakkelijk…
hij is ongeveer 5 uur (!!!) bezig geweest met 5 plankjes en moest nog wel rondom de gaten vullen met muurvuller en opnieuw schilderen maar de plankjes zitten zéker goed vast en het ziet er ook mooi uit.
Nogmaals dank voor de tips dus

4 likes

Haha wat een project zeg maar fijn dat het gelukt is!!!

Ik heb er een hard hoofd in maar ga het toch vragen: kennen jullie een merk dat opbouw schakelmateriaal maakt dat een beetje strak is? Ik ga al ons schakelmateriaal vervangen en wil het liefst iets strak en mats (denk: gira e2). Maar we hebben ook veel opbouw en dat wordt vaak alleen in de standaardserie gemaakt.

Misschien de JUNG LS opbouw serie?

Edit:
Bijv deze CUBE serie?
https://www.jung.de/nl/1600/producten/design/ls-cube/

1 like

Ga je ook alle basiselementen (dat ijzer/plastic wat achter je frontje zit zeg maar) vervangen? Anders zit je vast aan het merk dat er nu op zit, je kunt de frontjes van Gira niet op een basiselement van Busch-Jaeger doen bijv.

Jup, dat is het plan. Is ook vrij oud spul dus wel aan vervanging toe.

@C3PO ja held! Zoiets zoek ik:) Ik heb echt de hele ochtend zitten zoeken en chagrijnig zitten wezen omdat ik maar niks moois kon vinden.

2 likes

Haha zo herkenbaar! Ik heb echt alle mogelijke opties van schakelmateriaal bekeken
Veel dingen zijn rond afgewerkt en/of glanzend

Weet je toevallig hoe het kastje nu is behandeld? Olie kun je bijvoorbeeld wel bijwerken als je hetzelfde product gebruikt, maar bij lak ga je het verschil zien. Is het echt een vlek van je schoonmaakmiddel, of zit er vocht onder de lak (als het lak is)? Want dat tweede kun je bijvoorbeeld ook oplossen door er een theedoek op te leggen en er dan met een strijkbout overheen te gaan, dan ontrek je de vocht uit de lak.

1 like

Ik denk niet dat het gelakt is, meer iets van een glanzende beits ofzo? Het kastje voelt glad en enigszins plakkerig aan (niet letterlijk, maar als je je vingers er overheen haalt dan glijdt dat niet soepel), en waar de vlek zit voelt het helemaal droog.

Ik denk dat de vlek ook is gekomen door de kots, dat het het hout het uitgebeten ofzo.?! Het lag er al een tijdje voor ik het door had.

Misschien eerst maar eens proberen met een olie aan de binnenkant?

Je precies dat. Ik wil gewoon iets mat, veerkeerswit en hoekig. Eeuwig spijt dat wij tijdens de renovatie niet de opbouw dozen in wand verwerkt hebben. Nu maar een vermogen uitgeven bij jung

1 like

Verkeerswit wilde ik ook zo graag :frowning: maar dan kwam je bij die future lineair lijn van BJ uit en dat vond ik echt te duur
Hoop dat ik geen spijt krijg haha maar we hebben nu gira e2 en tot nu toe vind ik die nog mooi!

1 like

Is deze boormachine van de Lidl aan te raden?

En moet je er dan nog extra’s bij kopen zoals verschillende opzetstukken voor verschillende type muren of zit dat er bij inbegrepen? De omschrijving maakt me niet echt wijzer haha.

Of is deze beter:

Die tweede heb ik wel eens gebruikt en die was goed en sterk!
Je moet inderdaad verschillende boortjes hebben voor hout en verschillende soorten muren (zandsteen, baksteen, etc.).
In een harde baksteen zou ik met deze niet zo snel proberen te boren omdat dit geen klopboor is, maar in zachtere muren kan dat prima