Klussen in huis-topic

Ik denk dat de plank met pleisterwerk en al van de muur valt, zou dan idd een langere plug en schroef gebruiken zodat je echt in de bakstenen muur komt en dan lijkt me dat het wel moet blijven hangen.

1 like

De belasting lijkt me geen probleem, heb zelf op een gelijkaardige manier plankjes met fotolijstjes erop en dat blijft al ruim een half jaar perfect hangen. Probleem/moeilijkheid lijkt me vooral dat je pleisterwerk blijkbaar snel loslaat, ik weet niet of je dan gewoon kan kitten. Kan je dieper boren of ander soort pluggen gebruiken?

1 like

Ik zou zeker niet kitten maar wat eerder al gezegd werd een langere plug en schroef gebruiken.
Boren met boor (eerst zonder klopstand en daarna met klopstand) totdat je in de bakstenen zit (merk je vanzelf, ook door de kleur stof dat er dan uit komt)

Dat kun je zelfs best op dezelfde plek doen. Als je diep genoeg boort dan komt er met het ophangen van de plank vrijwel geen kracht op het pleisterwerk te staan dus dat zou dan niet naar beneden moeten komen

1 like

Wij willen in ons nieuwe huis graag zelf de vloer eruit halen. We dachten dat het kliklaminaat was, maar het blijkt parket te zijn. Nu ben ik bang dat we de ondervloer beschadigen als we het er zelf uit halen… (want dat heb ik op een website gelezen) Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja, maar maar parket kan ook een kliksysteem zijn. Dan werkt het niet heel anders dan kliklaminaat. Althans dat was bij ons zo.

En als je in het ergste geval de ondervloer beschadigd is dat ook weer niet zo’n ramp. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe dat bij ons parket sneller gebeurd zou zijn dan bij laminaat.

Ik lees alleen maar over dat je parket dan gelijmd is aan de spaanplaat en die weer aan je betonvloer en dat je dat er NOOIT zelf uit krijgt :flushed: maar dat hoeft dus niet zo te zijn?

Het makkelijkst zou zijn om de verkopers van ons huis te vragen wat voor vloer ze precies hebben, maar ik vind het zo lullig om te bellen van: hey, we gaan je vloer eruit slopen, help es haha.

Nee ons parket was niet gelijmd en bij veel mensen in m’n omgeving niet eigenlijk! Door de vloeren los te leggen kan het hout ook rustig werken ipv krom trekken. In mijn beleving hebben alleen nog echt oude of dure huizen gelijmd parket, omdat het een stuk duurder is ook.

1 like

Je kan aan de verkopers vragen: “Goh ligt de vloer los of verlijmd? Dan kunnen we dat meenemen in onze keuze voor de verzekering”.

Een losse vloer geldt namelijk voor je inboedelverzekering en een verlijmde voor je opstal. Als je dus bedragen moet schatten/doorgeven aan je verzekering kan dit een rol spelen. Sommige verzekeraars vragen ernaar.

2 likes

Wij hebben lamelparket en dat is gelijmd. En dat kun je inderdaad niet makkelijk zelf eruit halen. Het is overigens niet gek om dat te vragen hoor. Het is heel normaal dat mensen het huis naar eigen smaak gaan inrichten.

Ja, dat is ook weer zo. Ze hebben er een paar ton voor gekregen, dus opzich mag het ook wel :sweat_smile: @Adje ook goeie tip! Ik ga toch maar even appen dan… Bedankt allemaal!

Je hoeft niet te zeggen dat je het eruit gaat slopen, maar dat je er over denkt om het op te schuren. Dan moet je weten hoe dik het parket is, en of het al eens is opgeschuurd. En kun je terloops ook vragen of het geplakt is of niet. Kortom, je bent aan het plannen, het is een normale vraag. De makelaar zou het trouwens ook wel eens kunnen weten, dat is iets dat je opgeeft bij de verkoop.

1 like

@anon18050057 maar hoezo zou je niet kunnen zeggen: we gaan het eruit halen dus hoe zit het vast? Neem aan dat je geen contract hebt waarin staat dat je de vloer laat liggen en ook niet aan de tegels in de badkamer komt. Als je niet wil dat er iets gedaan wordt met het huis dan moet je het niet verkopen toch…

4 likes

Nee je hebt helemaal gelijk hoor, ik ben gewoon een watje met zulke dingen. Dat vind ik dan zielig ofzo :sweat_smile:

1 like

Ach nee joh, ze zullen heus niet onder een brug gaan wonen en hebben er dus zelf ook iets van gekocht wat ze mooier en beter vonden. Dan zijn ze vast ook niet zo gehecht aan die vloer :stuck_out_tongue_winking_eye:

Halleluja ik ben behang eraf aan het halen. Zelf behangen trouwens maarja we moeten zo nodig verhuizen. Het is non-woven behang en ze zeggen op internet ‘ja gaat heel makkelijk!!’ Maar de helft van de tijd blijft alsof die papier onderlaag op de muur zitten. Behang heeft een topcoat waar niet echt vocht doorheen komt dus natspuiten werkt niet. Heb ergens gelezen wasverzachter met water, maar nu zijn heel mijn handen stuk en rimpelig van die wasverzachter (en ik heb er hoofdpijn van). Gouden tip?

1 like

afbeelding
Zo’n prikker huren (of kopen) om gaatjes in het behang te maken zodat de onderlaag wel nat wordt!

Goeie, thanks!

Heb 2 banen verwijderd vandaag, op m gegeven moment heb ik gewoon de topcoat er vanaf gerukt en die papieren laag natgespoten en eraf getrokken. Ook een optie.

Ik ga eens op zoek naar zo’n prikker!

Echt janken, waar ik woon moet je de woning in Nieuwstaat opleveren, dus alles verven, vloer schuren/lakken, aanrecht (is hout), en de kozijnen. Als je het niet vsntevoren doet dan heb je kans dat de hele borg eraan gaat (5000 euro) als je het hun laat doen. Er zijn wel bedrijven die het voor 2-3k doen en dan een garantie geven dat je je borg terug krijgt.

Snap dat dat zuur is, ja! Het voordeel is wel dat als je erin komt, alles dus ook netjes is. Of dat niet?

Hier is het juist andersom; het boeit ze totaal niet hoe je het achterlaat, zolang je alles er maar uithaalt (inclusief vloer). Dus toen we hier kwamen wonen was het veel werk qua opknappen en verven. Maar het voordeel is wel dat we dus niets hoeven doen als we weggaan, behalve alles eruit halen.

Kijk trouwens wel uit met dat behang! Bij ons waren de muren zo aangetast met het eraf halen, dat we compleet nieuwe gipswanden moesten plaatsen.

Ja dat is het voordeel idd! Alles is echt compleet perfect zodra je intrekt in een nieuw appartement. Bijna alle appartementen hebben (lamel)parket en dat is dus geschuurd en gelakt zodra je erin trekt en alles geverfd en brandschoon. Nadeel is wel dat je het echt perfect moet doen als je eruit gaat en dat betekent dus voor 2-3k professionals inhuren. In plaats van zelf een keer verven of de vloer oliën.

De muur onder de 2 banen die ik er vanaf heb gehaald zijn nog perfect gelukkig! Alleen 1 mini stukje is de verf vanaf maar dat valt wel te fixen. Dinsdag komt er een klusbedrijf kijken en wil graag dat ze zien dat de muur nog in orde is onder het behang. Dus onze baby moet het doen met een halfbehangen muur de komende 2 maanden.

Wil in het nieuwe huis ook weer een muur gaan behangen. Twijfel steeds meer erover maar ze is maar 1x baby/klein kind en het is best wel mijn droombehang voor een kinderkamer haha.

2 likes

Wij moeten binnenkort heeeel veel tapijt gaan verwijderen! Iemand nog tips? :grinning_face_with_smiling_eyes: